تبیان، دستیار زندگی

ویژگی‌های درس‌آموز زندگی فاطمی (س)

حجت‌الاسلام بصیری می‌گوید: تقسیم کار در خانه و بیرون و کمک به یکدیگر از مهم‌ترین ویژگی موفقیت آمیز زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهراء (س) است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت‌الاسلام بصیری

حجت‌الاسلام «حمیدرضا بصیری گلپایگانی» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز با حضور در باشگاه خبرنگاران پویا طی سخنانی با اشاره به مدت زندگی حضرت زهراء(س) و امیرالمومنین(ع) گفت: این دو بزرگوار تقریباً 9 سال با یکدیگر زندگی کردند، اما در این مدت اندک، هیچگونه اختلافی میان آنها دیده نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: ممکن است برخی بگویند علت اینکه هیچ اختلاف و مشکلی در طول زندگی مشترک حضرت زهراء و حضرت علی(ع) دیده نمی‌شود، معصوم بودن آنهاست، در اینجا باید گفت اگر آنان معصوم هستند، به دلیل ویژگی‌هایی است و بی جهت معصوم نامیده نشده‌اند.

حجت‌الاسلام بصیری افزود: ممکن است برخی بگویند در آن زمان دغدغه و مشکلات مالی چندانی وجود نداشت که باعث اختلاف شود، در اینجا نیز باید گفت در آن زمان وضعیت مالی بسیار سخت بوده و حتی بر اساس گزارشاتی گاهی اوقات حسنین (علیهماالسلام) از گرسنگی به خواب می‌رفتند، گاهی چند روز تنور این خانه خاموش می‌بود و حتی گاهی امیرالمومنین(ع) از دیگران مبلغی را برای تهیه غذا قرض می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد ممکن است برخی دیگر بگویند علت این زندگی موفق، آرامش فکری و امنیتی و عدم وجود بحران‌های سیاسی و اجتماعی بوده، این در حالی است که بر اساس گزارشات تاریخی به طور متوسط هر 45 روز یکبار در مدینه علیه پیامبر (ص) جنگ صورت می‌گرفت و امیرالمومنین(ع) و خانه ایشان مرکز این بحران‌ها بود و در این جنگ‌ها پیوسته حضرت علی(ع) نقش‌آفرینی می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره علل موفقیت زندگی فاطمی و علوی گفت: تربیت و رشد حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در دامان پیامبر اکرم(ص) از مهم‌ترین این دلایل است، این باعث شد تا این دو بزرگوار برای یکدیگر کفو به معنای واقعی باشند و هیچ زن و مردی در عالم دیگر به این اندازه کفو یکدیگر نیستند. آنها اعتقادات، اندیشه‌ها و اخلاقیلات و ... را از مکتب وحی دریافت کرده بودند، لذا مشکل و اختلافی میان آن دو دیده نشده است.

حجت‌الاسلام بصیری تقسیم کار را شاخصه دوم موفقیت زندگی فاطمی و علوی دانست و گفت: روزی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) از رسول خدا خواستند کارهای روزانه آنها را تقسیم کند. رسول خدا فرمود: «کارهای داخل منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی باشد». حضرت زهرا(س) فرمود: کسی نمی‌داند من چقدر خوشحال شدم از اینکه رسول خدا مرا از معاشرت با مردان بازداشت.

وی افزود: حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به ایفای نقش یکدیگر نیز کمک می‌کردند، گاهی حضرت علی(ع) در خانه کمک حال فاطمه زهرا(س) می‌شد و گاهی نیز حضرت زهرا(س) از خانه بیرون می‌آمد و علی(ع) را یاری می‌کرد. اینها همگی درس‌هایی است که باید از زندگی آسمانی و الهی این دو بزرگوار گرفت.

منبع : باشگاه خبرنگاران پویا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.