تبیان، دستیار زندگی

دام سخت است مگر یاد شود لطف خدای

مراقب ترکش های دشمن باش

به لطف خدا در این زمانه مملکت ما از ترکش های آر پی جی و تیر های دشمن خارجی در امان است اما از جهت های دیگری در تیررس ترکش هایی هستیم که از سوی دشمن دیگری روزانه که هیچ، ثانیه به ثانیه به سویمان شلیک می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیطان
اگر خودتان ندیده باشید اما از ترکش و جنگ و دشمن حرف هایی را شنیده اید؛ زمانی که عده ای از جوانان برای دفاع از خاک این مملکت کمر همت را بستند و به جنگ با دشمن خارجی رفتند؛ رفتند و جنگیدند تا من و شما ازآن ترکش ها در امان باشیم.
نکته ی قابل توجه آن است که به لطف خدا در این زمانه مملکت ما از ترکش های آر پی جی و تیر های دشمن خارجی در امان است  اما از جهت های دیگری در تیر رس ترکش هایی هستیم که از سوی دشمن دیگری روزانه که هیچ، ثانیه به ثانیه به سویمان شلیک می شود.

در رابطه با ارتباطات نامشروع نیز داریم که امام رضا علیه السلام فرمود: از دست دادن و تماس بدنی با نامحرم اجتناب نما، زیرا تماس با نامحرم موجب نفوذ شیطان می شود.


ترکش های مسمومی از سوی شیطان(ابلیس)، دشمن قسم خورده ای که هیچ تلاشی را در مسیر انحراف انسان دریغ نمی کند. دشمنی که هر لحظه در کمین است تا سعادت را از انسان دور کند و او را با دام و تیرهایی که برای او مهیا کرده است مورد هدف قرار داده و در یک کلام بدبخت کند.
در این میان او دام ها و تیرهایی دارد که به فراخور موقعیت ها و مخاطب شناسی که دارد، آن ها را به کار می برد.
در این فرصت بر آن شده ایم که مروری بر دام های شیطان که هر روز هم به روزتر می شوند داشته باشیم تا ان شاء الله با شناخت آن ها در مسیر ضربه فن کردن شیطان بتوانیم موفق شویم.
با ما همراه باشید.

هر کس را متناسب با خودش فریب می دهد

نکته ای که خوب است همه از آن آگاه باشند آن است که شیطان هر کس، متناسب با خود اوست. اگر کسی درس خوانده باشد، شیطانش درس خواندن است. اگر متخصص باشد شیطانش هم متخصص است. شیطان یک کاسب و فروشنده نیز متناسب با خود اوست.
مثل آدمی که قدش بلند است سایه اش هم بلند است، آدمی که قدش کوتاه است سایه اش هم کوتاه است. آدم های باهوش شیطانشان هم باهوش است. این طور نیست که آدم باهوش شیطانش کند ذهن باشد و هر کس ممکن است بسیاری از گناهان را انجام ندهد ولی ممکن است برخی از گناهان دیگر را انجام دهد. (1) 

دام سخت است مگر یاد شود لطف خدای                                                         
ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم

در ابتدا وسوسه می کند

«نخستین کار شیطان وسوسه است که شاید کارهای دیگر او نیز به همین امر باز می گردد و این کاری است که در مورد آدم و حوا علیه السلام انجام داد و باعث خروج آنها از بهشت گردید.» (2)

 آدم های باهوش شیطانشان هم باهوش است. این طور نیست که آدم باهوش شیطانش کند ذهن باشد و هر کس ممکن است بسیاری از گناهان را انجام ندهد ولی ممکن است برخی از گناهان دیگر را انجام دهد


زینت دادن گناه و کارهای زشت (تسویل)

«از کارهای دیگر شیطان که سرلوحه برنامه های اوست، زینت دادن کارهای بد در نظر آدمیان است یعنی بر اثر گناهان بسیار، قلب انسان تیره و سخت و روح آنها انعطاف پذیر شده و شیطان با استفاده از روح هواپرستی اعمالش را در نظرش زینت داده و هر عمل زشتی را که انجام دهد زیبا و هر کار خلافی را صواب می پندارد. زینت 46 مرتبه در قرآن به کار رفته است و بر دو نوع است: ممدوح و مذموم و اکثر قریب به اتفاق آیات در رابطه با زینت مذموم است.» (3)


تا دلتان بخواهد وعده می دهد

«کار دیگر شیطان وعده دادن به انسان و دعوت کردن او به سوی بدی هاست.

مشارکت در اموال و اولاد مردم

«یکی دیگر از کارهای شیطان مشارکت در اموال و اولاد است «یعنی کاری که اموال و اولاد را به حرام آمیخته می کند، چنانکه در قرآن کریم می خوانیم: «وَشَارِكْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ؛ در اموال و اولادشان شرکت کن.» (4)

امر به فحشا و منکر

«یکی دیگر از کارهای شیطان که بعضی آن را از علائم کارها و وساوس شیطانی محسوب کرده اند امر به فحشا و بدی است: فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ.(5)

وقت احتضار هم راحتت نمی گذارد

«یکی دیگر از کارهایی که شیطان سعی و تلاش بسیاری را صرف آن می کند این است که در وقت احتضار انسان را وادار به کفر می کند و در دینش تشکیک بیندازد.امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرماید: « هیچ کس در زمان حضور مرگ نیست مگر این که ابلیس بعضی از شیاطین را بر او موکل می کند تا او را به کفر وادار کنند و در دینش تشکیک بیندازند تا این که روح از بدنش مفارقت کند اگر محتضر مومن باشد قدرت ندارد ایمان او را زایل کند و یا او را به شک بیندازد پس در هنگام مرگ شخص محتضر کلمه شهادتین را به ایشان تلقین کنید تا آن که روح جدا شود.» (6)

هوا پرستی، موثرترین تیرش است

یکی از مهم ترین ابزار کار شیطان هواپرستی است. «زیرا تا پایگاهی در درون انسان وجود نداشته باشد شیطان قدرت بر وسوسه گری ندارد و پایگاه شیطان چیزی جز هوا پرستی نیست، همان چیزی که خود شیطان به خاطر آن سقوط کرد و از صف فرشتگان و مقام قرب الهی طرد شد. اگر این شیطان درون با آن شیطان برون هماهنگ نشود و در را برای وارد شدن او نگشاید و خیر مقدم نگوید وارد شدن او غیر ممکن است.» (7)

شیطان هر کس، متناسب با خود اوست. اگر کسی درس خوانده باشد، شیطانش درس خواندن است. اگر متخصص باشد شیطانش هم متخصص است. شیطان یک کاسب و فروشنده نیز متناسب با خود اوست. مثل آدمی که قدش بلند است سایه اش هم بلند است، آدمی که قدش کوتاه است سایه اش هم کوتاه است.


شراب و ارتباطات نادرست؛ پر نفوذترین تیرها

یکی از ابزارهای فریب شیطان شراب و ارتباطات بدون حد و مرز و نامشروع میان زن و مرد نامحرم است.
شراب علاوه بر ضررهای جسمانی، بر روح و روان انسان نیز اثر منفی می گذارد. امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند متعال برای شر و بدی قفل هایی قرار داده که کلید آن قفل ها شراب است. (8) چرا که مانع اصلی زشتی ها و بدی ها عقل است و مشروبات الکلی عقل را از کار می اندازد. دکتر ایتوف می گوید: نوشابه های الکلی پس از مصرف، سریعاً جذب خون می شود و عمل سلسله اعصاب رو به ضعف می رود و کف نفس که ارادی و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع بروز اعمال وقیحانه است با خوردن شراب از بین می رود. جنایات جنسی، آدم کشی، ضرب و جرح، دزدی در بسیاری از موارد متعاقب نوشیدن نوشابه های الکلی است. الکل، شرم و حیا را از بین می برد، شخص را در کلیه قیود و رسوم اجتماعی، مذهبی و اخلاقی آزاد کرده، ندای وجدان را خفه نموده و فرشته را تبدیل به شیطان می کند. (9)
در رابطه با ارتباطات نامشروع نیز داریم که امام رضا علیه السلام فرمود: از دست دادن و تماس بدنی با نامحرم اجتناب نما، زیرا تماس با نامحرم موجب نفوذ شیطان می شود. (10)

پی نوشت:
1- آیت الله حائری شیرازی، تمثیلات تربیتی، ج 2، ص 15
2- یوسف، 53
3- علیرضا رجالی تهرانی، جن و شیطان، ص 57
4- اسراء،64 
5- نور، 21
6- علیرضا رجالی تهرانی، همان، ص 65؛ به نقل از وسائل الشیعه، ج 2، ص 663
7- کریم برزگر، شیطان شناسی، ص 126
8- تفسیر نمونه، ج 11، ص 413
9- علوم جنایی، ص 831
10- بحارالانوار، ج 96، ص 275

منابع:
سایت حوزه
سایت غدیر
پرسمان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.