تبیان، دستیار زندگی

سفر به دنیای حکایت‌های قدیمی با این کتاب

«حکایت‌های چهار مقاله» اثر نظامی عروضی با بازنویسی عباس جهانگیریان برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات پیدایش به چاپ رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چهار مقاله عروضی

 «حکایت‌های چهار مقاله» با بازنویسی عباس جهانگیریان و تصویرگری ثمینه سروقد به تازگی از سوی انتشارات پیدایش روانه بازار کتاب شد. این اثر که در قالب مجموعه ادبیات ایران از دیروز تا امروز به چاپ رسیده، سعی دارد مخاطب نوجوان را با آثار ارزشمند فارسی آشنا کند.

در مقدمه این اثر که گزیده‌ای از مقدمه محمد معین بر کتاب نظامی عروضی است، می‌خوانیم:

عنوان مقاله‌های چهارگانه کتاب چنین است:

مقاله اول: در ماهیت دبیری و کیفیت دبیر کامل.
مقاله دوم: در ماهین علم شعر و صلاحیت شاعر.
مقاله سوم: در علم نجوم و ستاره‌شناسی و دانش منجم.
مقاله چهارم: در علم طب و هدایت طبیب.

نویسنده در این مقاله‌ها خواسته است ویژگی چهار پیشه را که به نظر او پادشاهان به آن نیامندند شرح دهد. در هر مقاله ابتدا موضوع این پیشه‌ها و شرایط پیشه‌وران آن را بیان نموده، سپس مناسب با آن، 10 حکایت یاد می‌کند که شامل سنت ها و آداب و رسوم پیشینیان است. روش نگارش چهار مقاله نظیر قابوس‌نامه و سیاست‌نامه است و آمیزه‌ای از سبک‌های قرن پنجم و ششم است.

این اثر برخی از نویسندگان، گویندگان، پزشکان و منجمان و بزرگان یاد می‌کند که نام آنها در کتاب‌های دیگر نیامده است و از این نظر سودمند است...

جهانگیریان در این اثر تلاش کرده تا با حفظ شیوه و سبک نگارش نظامی عروضی، مخاطب را به دنیای حکایت‌های اثر ارزشمند او ببرد. مخاطب با مطالعه این اثر با یکی از آثار ماندگار در ادبیات فارسی آشنا می‌شود؛ اثری که از وجوه مختلف از جمله ادبی و اجتماعی قابل بررسی و حائز اهمیت است.

نشر پیدایش کتاب حاضر را در 500 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.

منبع: تسنیم