• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 997
  • جمعه 14/2/1386
  • تاريخ :

نشست‌ فیلم «قفل‌ساز» در جشنواره‌ی فیلم كودك

 

 

طهماسب صلح‌جو

در نشست پرسش و پاسخ فیلم «قفل‌ساز» علیرضا رضاداد كه در محل این نشست حاضر بود، از نوع نگاه و تعریف منتقدان از سینمای كودك و نوجوان انتقاد كرد.

دبیر جشنواره‌ی كودك با بیان اینكه برای اولین باراست كه در چنین جلساتی صحبت می‌كند، سخنانش را بعنوان فارابی در مقام یكی از تهیه‌كنندگان فیلم «قفل‌ساز» آغاز كرد و گفت: تفكر منتقدین و تفكر انتقادی در سینمای ما دچار یك انحراف، كم‌ دانشی و برداشت نادرست شده و این روند تلقی اشتباهی را از سینمای كودك بوجود آورده است.

وی مرزبندی درباره‌ی كودك و برای كودك را اشتباه دانست و اظهار داشت: متاسفانه این اشتباهی است كه منتقدین به آن دچار شده‌اند و از عنوان «برای كودك» كه درست‌تر است به‌درستی استفاده نمی‌كنند.

مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی «قفل‌ساز» را فیلمی به شدت برای بچه‌ها دانست و گفت: فیلمی كه در نظرسنجی شب گذشته 90 درصد تماشاگران را جذب كرده ارزشمند است.

وی این فیلم را دارای سه ویژگی دانست و افزود : «قفل ساز» اولین فیلمی است كه مشكل كودك آزاری را از موضع ناپدری و نامادری مطرح نمی‌كند، ضمن اینكه منازعات فردی در این فیلم به منازعات جمعی تبدیل می‌شود و پناه به قانون در فیلم احیا می‌شود. همچنین رابطه سه‌گانه بین سه نسل به نوعی به تصویر كشیده شده است.

طهماسب صلح‌جو كه اداره این جلسه را برعهده داشت در جواب رضاداد با بیان اینكه تقسیم بندی‌های صورت گرفته در سینمای كودك بیشتر از جانب مسئولین بوده است، گفت: ما ناگزیر به طبقه‌بندی و تقسیم هستیم و اینها را نباید توهین تلقی كنیم و اینكه كسی بگوید فیلمی «درباره»‌ یا «برای كودك» است انتقاد نیست وارزش‌های فیلم نفی نمی‌شود.

رضاداد هم ادامه داد: این موارد از سوی عده‌ای تحقیرآمیز بیان می‌شود و آنهایی كه این تقسیم‌بندی را گذاشته بودند، می‌دانستند كه تقسمیم‌بندی‌ها برچه اساسی است. الان آنچه در جایی وضع شده به اشتباه در جای دیگری استفاده می‌شود.

غلامرضا رمضانی كارگردان این فیلم هم بااشاره به نمایش «قفل‌ساز» در جشنواره فیلم فجر گفت: آنجا زمزمه‌هایی بود كه فیلم به درد بچه‌ها نمی‌خورد و هدف ساخت آن جشنواره‌ای بوده است، اما در نمایش‌هایی كه روز گذشته در جشنواره كودك داشتیم همه استقبال كردند. دیدن فیلم توسط تماشاگران تا انتها برای من غیرقابل باور بود و معتقدم فیلم در جایگاه واقعی خودش به نمایش درآمد.

این كارگردان سینما با بیان اینكه اگر تعریف مشخص از سینمای كودك وجود داشته باشد مشخص خواهد شد «قفل ساز» برای چه قشری ساخته شده است تصریح كرد: تعریف الان ما از كودك این است كه نمی‌فهمند. ما بچه‌های خودمان را به شدت تحقیر می‌كنیم و به‌ همین دلیل می‌گویم «قفل ساز» درباره كودك است.

رمضانی با انتقاد از تلویزیون به خاطر نوع نگاهش به كودكان و نوجوانان گفت: در تلویزیون كاری ندیده‌ام كه كودك شخصیت داشته باشد و مدام به آنها به چشم خردسال نگاه می‌كنند و مرتب به آنها هشدار می‌دهند. زمانی هم كه فیلمنامه‌ای به آنها برای ساخت ارائه می‌كنیم، می‌گویند اینها چیست؟ مگر می‌خواهی فلسفه مطرح كنی؟ و فكر می‌كنند بچه‌ها اینها را نمی‌فهمند در صورتی كه فهم بچه‌ها بسیار بالا است.

وی در عین حال به آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: این سازمان هم هیچ حمایتی از سینمای كودك نمی‌كند و مدام شعار می دهند. حتی پروانه حمایتی هم كه دو سال پیش به فیلم «حیات» اختصاص دادند هنوز به نتیجه نرسیده است. در بخش جنبی جشنواره فجر هم این پروانه را مجددا به «قفل‌ساز» دادند كه از آن هم خبری نشد اگر واقعا می‌خواهند از این سینما حمایت كنند، حداقل سالنی را كه در اختیار دارند به سینمای كودك اختصاص دهند.

این كارگردان در ادامه با اشاره به فیلم‌های «گلنار»، «دزد عروسك‌ها» و «گربه‌آوازه‌خوان» معتقد است: عده‌ای می‌گویند زمان نمایش این فیلم‌ها دوران شكوفایی سینمای كودك بود، در صورتی كه من دوران فعلی را تعالی می‌دانم چون آن زمان «باغ مظفر» و «برره‌ای» وجود نداشت و باتوجه به اینكه فضای فیلم‌ها متاثر از جامعه بود، طبیعتا از این فیلمها استقبال می‌شد.

 

علیرضا رضاداد

 

رمضانی خطاب به رضاداد كه در محل نشست حاضر بود گفت: انتظار دارم مسائل‌ هارمونی سینمای كودك و حس آن خیلی جدی گرفته شود.

آقاكریمی تهیه كننده به همراه دو بازیگر خردسال فیلم قفل‌ساز هم در جلسه حاضر بودند.

در این نشست كه ظهر امروز ـ یازدهم اردیبهشت ماه ـ درسالن قصر نور هتل باباطاهر برپا بود،علاوه بر دبیر جشنواره، آقاحسینی مدیر اداره كل ارشاد همدان هم حضور داشت.

حاشیه‌هایی از جشنواره‌ی كودك و نوجوان همدان

در اولین روز برگزاری جشنوراه فیلم‌های كودك و نوجوانان همدان با استقبال مردم از فیلم به پایان رسید و

در اكثر سانسها ظرفیت سینماها تكمیل شد.

نقص فنی سینمای نوساز قدس هنگام نمایش «گوشواره» كه با وقفه زیادی همراه بود.

كتاب جشنواره در 182 صفحه به صورت رنگی منتشر شده كه در آن اطلاعات همه بخش‌ها و فیلم های جشنواره به چشم می‌خورد و نشریه روزانه نیز با نام پروانه‌ها در 16 صفحه در طول برپایی جشنواره منتشر و توزیع می شود.

شهردار همدان اعلام كرد: یكی از میدان‌های شهر به نام میدان جشنواره نامگذاری خواهد شد. تندیس جشنواره نیز در طول برپایی آن در میدان شهید مفتح نصب شده است.

 

مطالب مرتبط :

نشست مطبوعاتی فیلم "قفل‌ساز"

UserName