تبیان، دستیار زندگی
جایزه‌ی حكمت مطهر درباره‌ی اندیشه‌ی دینی اهدا می‌شود در آستانه‌ی سال‌روز شهادت استاد مرتضی مطهری، بزرگداشت و تجلیل از حیات فكری این شهید صبح امروز در مركز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بزرگداشت استاد مطهری

آیت‌الله محمدرضا مهدوی كنی

جایزه‌ی حكمت مطهر درباره‌ی اندیشه‌ی دینی اهدا می‌شود .

در آستانه‌ی سال‌روز شهادت استاد مرتضی مطهری، بزرگداشت و تجلیل از حیات فكری این شهید صبح امروز در مركز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

‌ در این برنامه گزارش دیدار اعضای ستاد دبیرخانه‌ی حكمت مطهر با مقام معظم رهبری در سال 83 پخش شد.

در ادامه سیدحسن حسینی ـ رییس دانشكده‌ی صدا و سیما و رییس همایش حكمت مطهر ـ در سخنانی گفت: رسانه‌ی ملی در سال‌های گذشته فعالیت‌های مؤثری در معرفی شخصیت یگانه‌ی این شهید انجام داده است.

او سپس به برخی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی تولیدشده، برگزاری نشست‌ها، چاپ و انتشار كتاب و نشریه‌ها با موضوع بررسی اندیشه‌ی این شهید اشاره و اعلام كرد: همچنین قرار است با حمایت صدا و سیما جایزه‌ی سالانه‌ی حكمت مطهر در حوزه‌ی اندیشه‌ی دینی برگزار شود. مجموعه‌ مقالات همایش حكمت مطهر نیز در سه جلد فارسی و انگلیسی عرضه می‌شوند.

سیدحسن مصطفوی

آیت‌الله محمدرضا مهدوی كنی - رییس دانشگاه امام صادق (ع) - نیز درباره‌ی شخصیت شهید مطهری اظهار داشت: عده‌ای از انسان‌ها با این‌كه عمر كوتاهی دارند، اما دارای آثار هزار ساله می‌شوند. مطهری از همان اول نشان داد كه در علم از همه یك سر و گردن بالاتر است. كسانی كه حوزه بوده‌اند، می‌دانند كه در آن زمان در حوزه با تغییر روش ارایه‌ی علم مخالف بودند و حوزه از این رو مطهری را نپذیرفت. او با مردم بود و نیازها و خواسته‌های واقعی مردم را شناخت. در آن عصر ورود به دانشگاه از حوزه‌ به منزله‌ی فسق بود؛ ولی كسانی همچون مطهری ایستادند و به بلوغ و رشد دیگران كمك كردند و فحش‌ها را هم به جان خریدند و زندگی سخت را تحمل كردند. به وسیله‌ی این دوستان كه در رأس آن‌ها مطهری بود، جهاد عظیمی انجام شد.

آیت‌الله مهدوی كنی یادآور شد: مطهری از فكر دیگران هم كمك می‌گرفت. اما شما نباید فكر كنید كه شهید مطهری همه‌چیز را آوردند. اگر خودش بود، چیزهای نوتر می‌آورد. او به نیازها و سؤال‌های واقعی مردم فكر می‌كرد و برای آن‌ها پاسخ عقلانی می‌یافت. بسیاری منبر او را تحریم كردند؛ اما مطهری دست از راه خود برنداشت و بی‌جهت نبود كه امام (ره) فرمودند مطهری پاره‌ی تن و محصول عمر من است. ایشان همان‌طور كه برای امام حسین (ع) گریه كردند، برای مطهری هم گریستند.

سیدحسن حسینی

همچنین آیت‌الله سیدحسن مصطفوی در مقاله‌ای به بررسی معرفت در اندیشه‌ی ملاصدرا، شیخ‌الرییس و فلسفه‌ی غرب پرداخت و توضیح داد: ارایه و تحلیل درست نظریه‌های معرفتی از دستاوردهای علمی فیلسوف بزرگ مرحوم ملاصدرا است. بخصوص مبین این فلسفه در دوره‌ی اخیر شهید مطهری بود كه با «شرح منظومه» و آثارش بر «اسفار» ملاصدرا و «الهیات شفا»، آن‌ها را آن‌طور كه باید بیان شوند، بیان كرد، و هیچ‌كس مثل او نمی‌توانست این‌ها را مطرح كند.

وی سپس توضیح داد: فلسفه‌ی ما پویاست و تأسف می‌خورم از این‌كه دانشجویان، فلسفه‌ی اسلامی نمی‌خوانند.

در ادامه، مشفق كاشانی شعر خواند و محمد محمدیان ـ رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ـ در سخنانی گفت: شهید مطهری كه عمری برای تفسیر قرآن و تبیین آیات الهی گذاشت، خود یكی از دلایل روشن این آیه‌ی شریفه ولاتحسبن الذین ... شد. او واقعا زنده است و در جامعه‌ی ما نورافشانی می‌كند.

وی سپس به ارایه‌ی گزارشی درباره‌ی فعالیت‌های جشنواره‌ی دوسالانه‌ی حكمت مطهر پرداخت و گفت: در مجموع 35 كتاب از آثار استاد برای مسابقه‌ی كتاب‌خوانی انتخاب شد، كه این جشنواره در دو بخش دانشجویی و اساتید در دو سال گذشته فعالیت كرده است.

محمدیان گفت: شخصیت خود استاد كه ما به این بخش بیش‌تر از آثار ایشان نیاز داریم، باید مورد توجه قرار گیرد. شخصیت او چهار ویژگی داشت: عالم به تمام معنی كه دین را از سرچشمه‌ی اصلی‌اش فرامی‌گرفت و نقشه‌ی جامع دین را ترسیم كرد؛ تهذیب و تزكیه‌ی او؛ آگاهی به زمان و اطلاع از افكار روز؛ و این‌كه سنگربان و حافظ دین بود و واقعا غیرت دینی داشت.

علی مطهری نیز به‌عنوان آخرین سخنران برنامه در سخنانی گفت: شهید مطهری عالم به زمان خود بود و نبض فرهنگی جامعه همیشه در دستش بود. آینده را می‌دید و كارهایش را بر اساس دوراندیشی و یك نظام برنامه‌ریزی می‌كرد. او مرگ آگاهانه داشت و همیشه آخرین جزوات گروه فرقان، كه مدت دو سال به ایشان هشدار می‌دادند، و آخرین مقالات مجله‌های روشنفكری در منزل ما بود و همیشه جلوتر از قافله در حركت بودند؛ مثل یك دیده‌بان.

محمد محمدیان

فرزند شهید مطهری یادآور شد: ایشان می‌گفتند اگر ما به عدالت اجتماعی اهمیت ندهیم، انقلاب‌مان با شكست روبه‌رو می‌شود و با واقع‌بینی، نه در توهم و خیالات، و این‌طور نبود كه بگویند در هر وضعی انقلاب ما محفوظ می‌ماند. و فكر می‌كنم تا به امروز بهتر از مجموعه‌ی ایشان درباره‌ی انقلاب كه بعد از شهادت‌شان چاپ شد، مجموعه‌ی دیگری نباشد.

در پایان همایش از استادان و هنرمندان نمونه‌ی دانشكده‌ی صدا و سیما: احمد ضابطی جهرمی، محمد عسگری، عزیز‌الله سالاری، محمدحسین تجمیدی، علی رجب‌زاده‌ طهماسبی، و نیز میریعقوب عمامه‌پیچ و حسن ریاحی و همچنین دانشجویان نمونه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شامل: علی‌اصغر خندان، سیدعمرالله حسینی، شریف لك‌زایی و آمنه ایمانی‌پور تقدیر شد.

اجرای موسیقی توسط گروه اركستر دانشكده‌ی صدا و سیما نیز از دیگر بخش‌های برنامه بود.

مطالب مرتبط:

شهادت از نگاه استاد شهید مطهری

یاد استاد

مسأله "مسأله حجاب"..!*