تبیان، دستیار زندگی
در مراسم جشن بازیگر كه شب گذشته برگزار شد، سمندریان بعد از روشن كردن شمع جشن تئاتر گفت: روشن كردن این شمع به معنای آن است كه در تاریكی هستیم و هنوز نمی‌دانم چقدر باید تلاش كنیم تا این تاریكی كه از طرف هنرمندان هم نیست، برطرف شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمع جشن تئاتر روشن شد
شمع جشن تئاتر روشن شد

سمندریان امیدوار است: روزهای تاریك تئاتر به‌پایان برسد

حمید سمندریان با روشن كردن شمع هفته‌ی جشن تئاتر اظهار امیدواری كرد: روزهای تاریك تئاتر بگذرد و شمع این هنر روشن شود.

در مراسم جشن بازیگر كه شب گذشته برگزار شد، سمندریان بعد از روشن كردن شمع جشن تئاتر گفت: روشن كردن این شمع به معنای آن است كه در تاریكی هستیم و هنوز نمی‌دانم چقدر باید تلاش كنیم تا این تاریكی كه از طرف هنرمندان هم نیست، برطرف شود.

سمندریان مهمترین لازمه‌ی كار هنری را،‌ آزادی فكر هنرمندان دانست و گفت: تئاتر خانه ماست، اگر با تئاترهای ضعیف روبه رو می‌شویم، نباید خشمگین شویم؛ چرا كه ضعف تئاتر به دلیل شرایط حاكم بر آن است و از سوی هنرمندان نیست. امیدوارم به زودی از تاریكی بیرون بیاییم و مانند این شمع‌ها روشن شویم.

كارگردان بازی استریندبرگ با اشاره به لزوم توجه مسوولان به هنر تئاتر گفت: دوست داریم صدای ما به گوش دولتمردان برسد تا هنر، به ویژه تئاتر را مورد توجه قرار بدهند. چرا كه ما شرقی‌ها بهترین بضاعت‌ها را برای خلق اثر هنری داریم اما باید شرایط فرهنگی كشور اجازه خلق این آثار را به ما بدهد.

وی خطاب به مسوولان كشور گفت: اگر امروز اتفاقات سیاسی در ایران می‌افتد، اگر به دنبال انرژی هسته‌یی هستیم نباید فراموش كنیم، فرهنگ كشور هم اگر مهمتر از این مسایل نباشد، كم اهمیت‌تر هم نیست.

سمندریان در پاسخ به سخن فرهاد آیش، مجری مراسم كه از او می‌خواست نمایشی را به صحنه بیاورد، گفت: من از تئاتر قهر نكرده‌ام، اما در شرایطی هستم كه برای اجرای یك تئاتر نیازمند گروهی حرفه‌یی هستم و این در حالی است كه بسیاری از هنرمندان حرفه‌یی تئاتر ما برای تامین نیازهایشان به انجام كارهایی می‌پردازند كه ارزش هنری كمتری دارد.

این استاد تئاتر گفت: جریان كلی تئاتر باید مورد حمایت قرار بگیرد. بارها تلاش كردم زندگی گالیله را كه نمایشنامه محبوب من بود، اجرا كنم. اما اجرای این نمایش هر بار متوقف شد. من كار خود را كردم اما شرایط این اجازه را به من نداد چرا كه معتقدم اگر گامی به جلو نرفته‌ام، به عقب هم برنگردم.

شمع جشن تئاتر روشن شد

در ادامه این مراسم بیانیه‌ی روز جهانی تئاتر كه امسال توسط سلطان‌بن محمد القاسمی به نگارش در آمده، توسط فهیمه راستكار قرائت شد.

سپس پرویز پورحسینی، دبیر چهارمین جشن بازیگر با ارائه سخنان كوتاهی گفت: هدف از برگزاری این جشن، گردهمایی هنرمندان و معرفی برگزیدگان و كسانی است كه زحمت كشیده‌اند، ضمن این كه حضور ما در اصناف هنری نباید به زمان برگزاری انتخابات محدود شود.

وی ادامه داد: نیازمند سندیك هستیم و افراد باید برای این مهم،‌ وقت بگذارند و تلاش كنیم عملكرد ما به گونه‌ای نباشد كه عده‌ای با دیگری از صنف هنری خود كنار بكشند، بلكه قدر تلاش و زحمت آن‌ها را بدانیم.

بعد از ارائه سخنان پورحسینی، از حمید مظفری، علی بی‌غم و مریم كاظمی به عنوان اعضای فعال انجمن بازیگران خانه تئاتر‌تقدیر شد.

حمید مظفری گفت: امیدوارم با همراهی هنرمندانی كه پیش از ما و بیش از ما راه را هموار كرده‌اند و بازیگری تئاتر را ارج نهاده‌اند، بتوانیم مراسم روز جهانی تئاتر را به اوج خود برسانیم.

بعد از گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندانی كه سال گذشته از دنیا رفته‌اند و چهره‌هایی همچون سودابه اسكویی، حسین كسبیان، پوپك گلدره، سروش خلیلی، عبدالعلی همایون و … بیانیه هیات داوران چهارمین جشن بازیگر توسط پانته آ بهرام قرائت شد.

بهرام در توصیف دشواری‌های كار داوری گفت: در سینما، تصویر ثبت شده‌ای وجود دارد كه داوری بر اساس آن انجام می‌شود، اما در تئاتر چنین نیست و شرایط بازیگر در هر اجرا می‌تواند بسیار متفاوت باشد بنابر این داوری تئاتر كار واقعا دشواری است.

شمع جشن تئاتر روشن شد

آراء هیات داوران چهارمین جشن بازیگر بدین شرح است:

برگزیده سوم بازیگر زن ناهید مسلمی به خاطر بازی در نمایش ماه در آب

بازیگری سوم مرد محمدرضا جوزی به خاطر بازی در نمایش اولئانا

بازیگری دوم زن پانته آپناهی‌ها به خاطر ادیب افغانی

‌بازیگری دوم مرد پیام دهكردی به خاطر مرگ فروشنده

بازیگری اول زن معصومه قاسمی پور به خاطر نمایش بدون خداحافظی

بازیگری اول مردم رضا بهبودی به خاطر نمایش‌های آرامش از نوع دیگر و قدم زدن روی ابر با چشمان بسته.

همچنین جایزه بهترین بازیگر نوجوان به شیدا خلیق به خاطر بازی در نمایش تولیدی عروس خانم و جایزه برگزیده ویژه هیات داوران به حمید مظفری با خاطر نمایش نوای اسرار آمیز اهدا شد.

پیام دهكردی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: لازم می‌دانم جای بازیگری را خالی كنم كه امروز در این خاك نیست و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد كه بازیگرانی همانند شبنم طلوعی بتوانند در كشور خود زندگی كنند.

اجرای حركات موزون ‌توسط گروه حركت به سرپرستی فرزانه كابلی، اجرای قطعات موسیقی و نیز پخش یك كلیپ از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

هم‌چنین در این مراسم سهراب سلیمی، كارگردان مراسم هفته جشن تئاتر با ارایه یك لوح تقدیر به فرزانه كابلی از همكاری او با هفته جشن تئاتر تقدیر كرد.

مطالب مرتبط:

گزارش تصویری جشن بازیگر