تبیان، دستیار زندگی

دعا برای زیباتر شدن چهره

آیا در اسلام هیچ ذكری یا كاری هست كه به زیباتر شدن چهره كمك كند و صورت انسان را زیبا كند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 


دعا برای زیباتر شدن چهره

دعا برای زیباتر شدن چهره

در پاسخ به نكاتی توجه كنید .
1. بر حسب بعضی نقل ها ،خواندن دعای «اللهم حسّن خلقی وخلقی» كه از پیامبر اسلام (ص) نقل شده برای زیبا شدن مفید است.
2. از جمله اثار و بركات خواندن نافله شب نیكو شدن و زیبایی چهره است و بر طبق روایات خواندن نماز شب موجب زیبایی و نیكویی چهره انسان می گردد . امام صادق (ع) می فرماید: «نماز شب، صورت را نورانی می كند.
3. از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم می شود، و تأكید بیشتری در كسب زیبایی معنوی شده است؛ هر چند بر كسب زیبایی مادی هم تشویق شده است، اما نكته ای كه باید توجه نمود این است كه، زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی - مانند نماز- به دست آمده و زیبایی مادی و ظاهری چهره نیز به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست می آید.
بر این اساس، پاسخ به سؤال را می توان در چند بخش ارائه كرد:
مفهوم زیبایی
در قرآن كریم و احادیث، از مفهوم «زیبا و زیبایی»، به «حُسن» و «جمال و جمیل» تعبیر شده است؛ و «حُسن»، یعنی، زیبائى و نیكوئى و یا هر چیزی كه شادی آور و خوش آیند باشد. حسن و جمال به یك معنا هستند؛ اما «جمال و جمیل» به معنای زیبایی كثیر و زیاد است. و این كلمه ها در قرآن كریم، به صورت های مختلف (مانند مصدر و اسم) به كار برده شده و زیبایی به این معنا مورد مدح و ستایش قرار گرفته است؛ مانند:
«... قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً...»[ به مردم نیك بگویید.
«إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَة...» اگر نیكى به شما برسد، آن ها را ناراحت مى‏كند.
«فیهِنَّ خَیْراتٌ حِسان»و در آن باغ هاى بهشتى، زنانى نیكو خلق و زیبایند.
«فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً» پس صبر كن صبر نیكو.(صبر جمیل، به معنی شكیبایى زیبا و قابل توجه است، و آن صبر و استقامتى است كه تداوم داشته باشد، یأس و نومیدى به آن راه نیابد، و توأم با بی تابى و جزع و شكوه و آه و ناله نباشد[
خلاصه این كه این كلمات، در معنای مثبت و نیكو به كاربرده شده و دارای پیام سرورآور و خوشایند برای بندگان خدای متعال است.
بعد از این كه درباره حسن و زیبایی مادی و معنوی، توضیحی كوتاه و اجمالی داده شد، پاسخ به پرسش مطرح شده را از هر دو جنبه مورد بررسی قرار می دهیم:

زیبایی معنوی

قبل از این كه به زیبایی ظاهری و مادی (مانند زیبایی در چهره) بپردازیم، لازم است كه در مورد زیبایی معنوی و باطنی و چگونگی ایجاد این زیبایی در خود، از منظر سخنان پیامبر اكرم (ص) و امامان معصوم (ع) استفاده كنیم؛ در این جا به برخی از این روایات اشاره می شود:
1. امام علی (ع): «زیبایی انسان، در بردباری او است». زیرا بردباری، آن آرامشی كه به روح انسان می دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشكلات و بلاها زیبا و نیكو می كند.
2. امام علی (ع):«زیبایی مؤمن، به تقوا و ورع او است».
3. امام حسن عسكری (ع):«زیبایی عقل، زیبایی باطنی (معنوی) انسان است».
4. پیامبر اكرم (ص): «هر كس نماز شب بخواند، چهره اش در روز نیكو می شود».
5. امام علی (ع):«... نماز، نورانیت صورت است...».
6. امام صادق (ع):«نماز شب، صورت را نورانی می كند».
و روایات دیگری كه در مورد اعمال وكارهایی كه موجب نورانیت و زیبایی معنوی انسان می شود، وارد شده است.

زیبایی مادی

در احادیث، علاوه بر زیبایی معنوی، به زیبایی ظاهری و مادی هم اهمیت داده شده كه از راه های مادی به دست می آید. از منظر روایات، در زیبایی مادی چهره عوامل مختلفی مؤثر است. در زیر به برخی از روایاتی كه درباره زیبایی ظاهری و مادی و چیزهایی كه چهره انسان را زشت می كند، وارد شده، اشاره می شود:
1. امام صادق (ع):«گرفتن مو از بینی، باعث زیبایی چهره است».
2. امام علی (ع) فرمودند: پیامبر اكرم (ص) فرمودند:«برادرم عیسى (ع) به شهرى عبور نمود كه در آن مرد و زنى‏ فریاد مى‏كردند، حضرت به آنها فرمود: شما را چه مى‏شود و چرا فریاد مى‏كنید؟ آن مرد عرض كرد: اى پیامبر خدا، این همسر من است و هیچ بدى هم ندارد بلكه زنى است صالحه ولى در عین حال دوست دارم از او جدا شوم. حضرت عیسى (ع) فرمود: به هر حال بگو چه نقصى در او است كه مى‏خواهى از وى جدا شوى؟ آن مرد عرضه داشت: بدون این كه پیر شده باشد صورتش شكسته و فرسوده شده. حضرت به آن زن فرمود: اى زن دوست دارى طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت: آرى. حضرت فرمود: هر گاه غذا تناول مى‏كنى، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بكش؛ زیرا طعام وقتى در شكم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را مى‏برد. زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش دوباره بازگشت».
3. امام صادق (ع): حناء بوى بد را از بین مى‏برد، چهره را شاداب و با طراوت مى‏كند، دهان را خوشبو مى‏سازد، فرزندان آدمى را زیبا و خوش سیما مى‏كند.
4. در روایتی از امام موسی كاظم (ع) آمده است كه شستن سر با گِل سرشور، چهره را زشت می كند.
5. امام صادق (ع):« گلابى چهره را زیبا كند».
6. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است كه، گیاه كاسنی، چهره را زیبا می كند.
و روایات دیگری كه درباره زیبایی مادّی چهره وارد شده است.
بنابراین، سؤالی كه درباره ذكر مطرح كردید، مربوط به امور معنوی می باشد و این طور نیست كه با ذكر بتوان چهره مادی انسان را زیبا و عوض كرد، بلكه برای زیبایی مادی ما انسان ها، اموری مادی پیش رو گذاشته شده است.

منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .