تبیان، دستیار زندگی
دلایل توقف پروژه سینمایی حكمت درباره مجلس و راش‌های وصیت‌نامه‌ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منیژه حكمت می روم سیگار فروشی

دلایل توقف پروژه سینمایی حكمت درباره مجلس و راش‌های وصیت‌نامه‌ای

«سه زن» دومین فیلم بلند سینمایی منیژه حكمت است كه بنا به گفته‌های كارگردان، بسیاری از دغدغه‌هایش در آن دیده می‌شود؛ فیلمی درباره ایران با نگاهی ملی و اشاره‌ای به فرش به عنوان نشانه‌ای از هویت فرهنگی ایرانیان. مراحل فنی «سه زن» تا یك ماه دیگر به پایان می‌رسد و حكمت قصد داردبلا‌فاصله پس از دریافت مجوز منتظر جشنواره فجر نماند و آن را اكران كند. داستان این فیلم درباره زنانی از 3 نسل مختلف است كه به دنبال خویشند و كشف و شهود.

فیلم با رفتن دختر(پگاه آهنگرانی) از خانه آغاز می شود. او به دنبال تجربیات و كشف و شهود خود رفته است. مادر (نیكی كریمی) نمی‌داند دخترش كجا رفته است. او از مادر خودش (مریم بوبانی) هم خبر ندارد. مادری كه فكر می‌كند مبتلا به بیماری فراموشی شده اما هنوز دغدغه‌های خاص خودش را دارد. مادر دنبال دختر و مادرش می‌گردد و تلا‌ش می‌كند كه از این دو نفر سر نخی پیدا كند. اما درمی‌یابد كه آنها می‌دانند دارند چه كار می‌كنند و انگار خود اوست كه گم شده و باید خودش را پیدا كند.

منیژه حكمت در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد ملی درباره این فیلم و پروژه‌های ناتمام دیگرش حرف زده است. وی درباره فیلم ناتمامی كه درباره مجلس در دست ساخت داشت می‌گوید: «می خواستم " صد سال پارلمان" را بسازم. آن را یك پروژه ملی می‌دانستم و برایم یك باور و افتخار ملی بود. مجلس همكاری خوبی داشت ولی خوب وزارت ارشاد به من مجوز نداد و كار تعطیل شد.

حكمت می‌گوید: من آن قسمت‌هایی كه می‌توانستم فیلمبرداری كردم، مثل بخش‌های مربوط به مجلس ششم، اما بخش‌های دیگر را كه احتیاج به مجوز ساخت داشت، دیگر نتوانستم فیلمبرداری كنم و فیلم متوقف شد. من خیلی نامه نگاری كردم به معاون سینمایی وقت، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلا‌می، به بنیاد فارابی، حتی گفتم بیایید این كار زیر نظر خودتان باشد، اما به من مجوز ندادند. من از این بابت سخت از آن دوستان گله مندم.

این سینماگر درباره دغدغه‌های ساخت این پروژه می‌گوید: دلم می‌خواست یك فیلم سینمایی مستند درباره مجلس می‌ساختم. ما تا كی می‌خواهیم تكرار شویم. چرا؟ این 100 سال پارلمان غرور ملی است. دموكراسی با پارلمان شروع شده است. من همه جا اعلا‌م كردم كه این یك پروژه ملی است... اصلا‌ من كار نمی‌كنم. كس دیگری بیاید و كار كند. فیلمی درباره 100 سالگی پارلمان سبب می‌شود این ملت باورهایش را كمی قوی‌تر كند. تمام باورها را نمی‌توان از ملت گرفت.

به گفته حكمت: «مقدار زیادی راش از این طرح باقی مانده كه من وصیت كرده ام میراث من به ملت ایران باشد.»

حكمت درباره این ادعا كه اگر مجوز كارگردانی فیلمش صادر نشود، سراغ سیگارفروشی خواهد رفت، چنین جوابی می‌دهد: وقتی نگذارند كار مثبت انجام دهیم می‌رویم سراغ كار منفی.!

و گویا همین تهدید موجب شده تا مجوز كارگردانی «سه زن» صادر شود: «بله كانون كارگردانان واسطه شد و مجوز دادند. اما هنوز هم نفهمیدم مشكل چه بود.به من گفتند نه. گفتم مگر می‌شود این شغل من است. كار من را نمی‌شود ازم بگیرند. البته بعدش كمك كردند.» ... و به این ترتیب، منیژه حكمت به جای فروش سیگار، در حال حاضر مشغول نظارت بر تدوین دومین فیلم سینمایی خودش است.

مطالب مرتبط:

"سه زن" منیژه حكمت مهرماه جلوی دوربین

بازی كیانیان و آتیلا پسیانی در سه زن به پایان رسید