تبیان، دستیار زندگی
در سال 1958 میلادی، پزشكان توصیه می كردند خانم های باردار درهر دفعه تمرین، باید كمتر از 16 دقیقه ورزش كنند. اما در حال حاضر، گفته می شود، این افراد می توانند برای مدت طولانی به شیوه صحیح ورزش كنند، در حالیكه دمای بدنشان هم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش كردن در دوران بارداری خطری ندارد

در سال 1958 میلادی، پزشكان توصیه می كردند خانم های باردار درهر دفعه تمرین، باید كمتر از 16 دقیقه ورزش كنند. اما در حال حاضر، گفته می شود، این افراد می توانند برای مدت طولانی به شیوه صحیح ورزش كنند، در حالیكه دمای بدنشان هم خیلی افزایش نیابد.

در یك مقاله تحقیقی  گفته شده بود؛ اثرات بدی در نوزادان متولد شده از زنانی كه در طی بارداری به طور پیوسته و شدید ورزش كرده بودند، مشاهده نشد و حتی این نوزادان از سایر كودكان باهوش تر بودند. بیشتر افراد فكر می كنند، برای یك خانم باردارغیرممكن است كه سخت و شدید ورزش كند، زیرا معقتدند ورزش شدید باعث كمبود اكسیژن در مغز كودك می شود و به آن صدمه می زند. ولی آنچه كه به مغز كودك آسیب می رساند، كمبود كالری و افزایش درجه حرارت بدن است.

در گذشته هم گفته می شد ورزش باعث تب و افزایش بیش از حد درجه حرارت بدن در طی ماه اول بارداری می شود و باعث تخریب مغزو نخاع می شود، ولی بررسی ها بر روی خانم های باردار ثابت كرد افزایش درجه حرارت بدن در این گروه در اثر عفونت بوده است نه ورزش كردن.

هر چه سخت تر ورزش كنید، دمای بدن بالاتر می رود، ولی تا حدی نیست كه به مغز آسیب برساند. در حقیقت عفونت دمای بدن را خیلی زیاد افزایش می دهد و باعث تخریب مغزی نوزاد می شود.

بنابراین طبق مطالعات متعدد نشان داده شد ورزش درطی بارداری مضر نیست، حتی اخیراً تحقیقی از دانشگاه كارولینای شمالی برای اولین بار ثابت كرد ورزش شدید در طی بارداری از تولد نوزادان نارس پیشگیری می كند. تولد پیش از موقع و زایمان زودرس ، خطر بیماری و مرگ و میر را در نوزادان افزایش میدهد.

خانم اینگرید كریستین سون، ركورددار مسابقات دوی قبلی جهان( سریعترین دونده زن)، در حالیكه در ماه سوم بارداری بود، در مسابقات دوی ماراتون هاتسون تگزاس نفر اول شد و با این همه نوزاد سالمی به دنیا آورد.

خانم شارون وود، هم در زمان بارداری اش، از قله اورست بالا رفت.

خانم های بارداری كه به طور شدید ورزش می كنند، نوزادان كوچكتری به دنیا می آورند، ولی ظاهراً سالم هستند. این افراد باید تحت نظر پزشك باشند، ولی اكثریت آنها می توانند ورزش كنند. تنها اثر بدی كه  ورزش های بسیار شدید مثل اسكی همراه با شیرجه و بوكس بازی می تواند داشته باشد و به نوزاد آسیب برساند، این است كه رحم به سمت جلو خم شده و باعث درد پشت بدن در طی دویدن در سه ماهه آخر بارداری می شود و شكم نیز صدا می كند.

كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.