تبیان، دستیار زندگی
درچهارم اردبیهشت 1359 نیروهای امریكایی درعملیاتی موسوم به دلتا با هدف آزاد كردن گروگان های این كشور، درصحرای طبس پیاده شدند. 132 تكاور ، 8 بالگرد وسه هواپیمای با رهبری هركولس پس ازاستقرار درطبس وقبل ازحركت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند وازادامه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی که خدا با ماست

نظامیان آمریکا در طبس

درچهارم اردبیهشت 1359 نیروهای امریكایی درعملیاتی موسوم به دلتا با هدف آزاد كردن گروگان های این كشور، درصحرای طبس پیاده شدند. 132 تكاور،

8 بالگرد وسه هواپیمای باربری هركولس c-130 پس ازاستقرار درطبس وقبل ازحركت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند وازادامه ماموریت بازماندند .

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون قبله و الگویی برای مردم ستمدیده جهان به خصوص كشورهای جهان سوم درآمده بود كه توانست پرده ازچهره كریه امریكا برداشته و آن چه درسیرت داشت به صورت نشان دهد .در طول سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی  اصلی ترین هدف امپریالیسم جهانی شكستن این الگو ومحور اتكای ملل محروم  بوده است. پیروزی انقلاب ودستگیری جاسوسان امریکایی وشکست نظامی امریکا در ویتنام مهلك ترین ضربه ای بودکه برپیكر آمریكاوارد آمد. ابتدادستگاه تبلیغاتی ایران را متهم به نقض حقوق بشر کردند تا از این طریق بتوانند وجهه و مقام خود را در جهان تثبیت کنند  .تهاجم آمریکا به ایران را می توان شکست کوششهای دیپلماتیک  برای آزاد سازی گروگانها دانست .

در4 اردبیهشت  1359 ، 8 فروند هلیكوپتر  به همراه شش فروند هواپیمای 130-C  از ناو هواپیمابر  نیمیتز NIMITZ      پرواز کرده و  از عمان وارد حریم هوایی ایران شدند. نیروهای دلتا درمنطقه ای دركنار نمكزار اطراف گرمسار ودركوهپایه های جنوبی كوههای البرز، درمنطقه معادن متروك نمك – واقع درشمال غربی گرمسار وجنوب شرقی تهران – پنهان شدند ، نام عملیات پنجه عقاب بود. قبل از حركت به تهران دستگاه هیدرولیك یكی ازبالگردها از كارافتاد ، بالگرد دیگری در اثر توفان شن وعدم دیدكافی به هنگام جابجایی با یكی ازهواپیماها برخورد كرده وهردو وسیلقه آتش گرفت ودرنتیجه آن هشت تن ازنظامیان درشعله های آتش سوختند.

شکست نظامی امریکا از طبس چنان نا گهانی بود که سخنان فرمانده عملیات حکایت گویای آن است:

كارتمام شده بود . این شكست بود، گیج مبهوت مانده بودم ، بعد از صرف آن همه وقت وكاروعرق ریختن ، دست خالی باز می گشتیم . كم كم معنای این شكست را درك می كردم . باعث سرافكندگی كشور مابود . ما 8 مرد خوب وشجاع را ازدست داده بودیم وحالا چه برسر گروگانها می آمد  خدای بزرگ ، بعد از آن همه تلاش ما اینجا نشسته ایم وبه مصر بازمی گردیم . همه اش به خاطر آن هلیكوپتر لعنتی بود .

نظامیان آمریکا

نكاتی چند درمورد حادثه طبس

1-جنایتكاران امریكایی جهت پیاده نمودن اهدافشان درخاك ایران 5 ماه تمام  درصحرای آریزونا تمرین کرده بودند .

2- آمریكا درواقعه طبس از پیشرفته ترین امكانات نظامی و  تكنیك های جنگی استفاده کرد.

3-  هلیكوپترهای درنظرگرفته شده طبق ارزیابی امریكایی از بهترین نوع و آخرین مدلها بودند .

4- شبی كه حمله نظامی امریکا انجام شد شبی مهتابی بود به همین دلیل امید آن می رفت که از طوفان و باد های تند خبری نباشد وعلاوه براین اداره  هوا شناسی آمریكا براساس پیش بینی های علمی خبری ازهوای طوفانی در كویر نداده بود .

5- طبق ارزیابی كه طراحان این عملیات كرده بودند احتمال پیروزی این طرح بیش از 90 درصد به با بالا پیش بینی شده بود .

6-  هدف آمریكا دراین عملیات تنها آزادی گروگان های امریکایی نبوده بلكه پس ازشكست مفتضحانه در ویتنام آن بود تا  وجهه سیاسی ونظامی خود را اعاده کند.

7- نیروهای امریکایی با شکست عملیات به صحرای مصر بازگشتند و بالگردها و تجهیزات خود را که در اثر طوفان شن از کار افتاده بود در صحرای طبس بر جای گذاشتند .کاخ سفید اعلام کرد که در  بالگرد های باقی مانده اسناد و مدارک محرمانه باقی مانده است  ،از این رو بنی صدر  عامل  آمریکا که رئیس جمهور وقت ایران بود  برای انهدام آن اسناد دستور داد تا نیروی هوایی آن بالگرد ها را بمباران کنند.

نظامیان آمریکا در طبس

آنچه درطبس گذشت با تمام زوایای آن،  مصداقی دیگر برسوره فیل بود .

دراردبیهشت 1359 عام الفیل (یوم الفیل ) دیگر وكارتر مظهر استكبار جهانی ، ابرهه ای دیگر بود. همچنان که امام خمینی (ره ) در آن زمان فرمودند تازه اول كار است سرافکندگی های بیش تری در پیش داریدکه هر ایرانی آزاده ای شاهد آن است .

بخشی ازپیام امام به مناسبت حمله نظامی آمریكا به ایران وحادثه طبس :

((ملت رزمنده ایران دخالت امریكا راشنیدید وعذرهای كارتر را نیز شنیدید اینجانب كرارا"  گفته ام كارتر برای وصول به ریاست جمهوری حاضراست به هرجنایتی دست بزند ودنیا را به آتش بكشد . شواهد آن یكی پس ازدیگری ظاهر شده ومی شود اشتباه كارتر درآن است كه گمان می كند با دست زدن به این مانورهای احمقانه می تواند ملت ایران را كه برای آزادی اسلام عزیز ازهیچ فداكاری روی گردان نیست ، ازراه خویش كه راه خدا وانسانیت است منصرف كند. كارتر باز احساس نكرده با چه ملتی رو به روست وبا چه مكتبی بازی می كند .))

ابر قدرت ها به خصوص امریکا همیشه به کشور های جهان سوم به چشم مستعمره  می نگرند آنان هیچگاه

نمی خواهند این ملت ها از منابع طبیعی و خدادی خود در راه پیشرفت واعتلای کشورشان استفاده کنند .آمریکا همواره با نقشه های شوم  خواهان نابودی ملت و کشور ایران است و در راه رسیدن به هدفش همه موارد و احتمالات را در نظر می گیرد جز یک مورد  که آن هم اراده و قدرت فائقه خداوندی است . ملت ایران همواره نیز در دستیابی به حقوق حقه خود از  سوی قدرت های جهانی و آمریکا به مخالفت با صلح جهانی و یانقض حقوق بشر متهم شده است و حال که  به قدرت هسته ای دست یافته  و خواهان آن  است که از این نعمت خداوندی با اتکا به نیرو ی جوانان خود بهره گیرد خشم آمریکا و قدرت ها اروپایی را بر انگیخته است ولی اراده ملت ایران و تلاشهای دولت جمهوری اسلامی در پاسداری از خواست ملت در طول کمتر از سه دهه از انقلاب اسلامی نشان می دهد که دولت امریکا در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهد بود.

منابع

1- اسناد لانه جاسوسی امریكا چاپ اردبیهشت 1370

2-" نیروی دلتا ازپلی می تا طبس" ترجمه رضا فاضل زرندی انتشارات امیركبیر تهران

3- صحیفه نور امام خمینی (ره )

نویسنده:

فاطمه سید حسین تهرانی

تبیان ، جامعه وسیاست