تبیان، دستیار زندگی
مسعود فراستی از عدم پذیرش فیلم‌های ایرانی در جشنواره كن ابراز خرسندی كرد و گفت: خیلی خوشحالم كه هیچ فیلمی در این جشنواره پذیرفته نشد چون این اتفاق باعث می شود فیلمسازان ما برای خودشان و مردم خودشان فیلم بسازند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با خلاصی از كن به سینمای ملی نزدیك می‌شویم

تصویری از مسعود فراستی ، منتقد سینما

مسعود فراستی گفت: با خلاص شدن از جشنواره كن می‌توانیم به سینمای ملی نزدیك می‌شویم.

مسعود فراستی از عدم پذیرش فیلم‌های ایرانی در جشنواره كن ابراز خرسندی كرد و گفت: خیلی خوشحالم كه هیچ فیلمی در این جشنواره پذیرفته نشد چون این اتفاق باعث می شود فیلمسازان ما برای خودشان و مردم خودشان فیلم بسازند.

به گفته وی این اتفاق سینمای ایران را از شر جشنواره‌های بی معنی و بی اثر خلاص می‌كند.

وی ادامه داد: اگر فیلمسازان برای مخاطب داخلی فیلم بسازند و در جشنواره‌های خارجی در مخاطب اثر مثبت بگذارد خوشحال كننده است و گرنه فیلم ساختن برای جشنواره‌ها را رد می‌كنم.

این منتقد سینما گفت:‌به جای اینكه خودمان بگوییم كه نمی‌خواهیم برای جشنواره‌ها فیلم بسازیم جشنواره‌ها فیلم‌های ما را رد كردند.هر چند این اتفاق به خودی خود خوب است و باعث می شود فیلمسازان ما برای مخاطب وطنی فیلم بسازند.

وی افزود: هدف جشنواره‌های خارجی خط دادن به فیلمسازان ماست.اینكه فیلمسازان ما با موضوع فقر و بیچارگی در ایران فیلم بسازند.اخیرا هر فیلمی كه در جشنواره ها حضور داشته در همین وادی بوده است.فیلم‌هایی چون بچه‌های‌ آسمان هم كه خارج از این قاعده ساخته شدند در مواجه با یك فیلم تبلیغاتی- آمریكایی پیروز نمی‌‌شوند.

فراستی داوری جشنواره‌های خارجی را سیاسی خواند و گفت: آنها سیاسی عمل می كنند و جایزه فقرزدگی، بی هویتی، سیاه‌نمایی را می‌دهند و به ذات سینما توجه نمی‌كنند.

وی فیلم هایی كه از جشنواره های خارجی جایزه می‌گیرند را به دو دسته تقسیم كرد و اظهار داشت: یك دسته فیلم‌های فقرزده و دسته دیگر فیلم‌های خنثی كه معلوم نیست،برای كدام كشورند .

این منتقد گفت: این اتفاق ما را از شر جشنواره های خارجی خلاص می‌كند تا یك قدم به سینمای ملی نزدیك شویم.برای جشنواره‌ها فیلم ساختن فاجعه است و به نفع سینمای ایران است كه به جشنواره های خارجی نرود.

وی تأكید كرد: این موضوع به سینمای ما كمك می كند كه فیلمسازان جوان ما برای كن و لوكارنو فیلم نسازند و مخاطب داخلی را بفهمند.

مطالب مرتبط :

با برگزاری مراسم اختتامیه بزرگترین جشنواره سینمایی جهان

كیارستمی رئیس داوران بخش دوربین طلایی كن شد

حضور ما در بازار "کن" از حالا قابل پیش بینی است