تبیان، دستیار زندگی

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان که با توجه و احترام زیادی نسبت به فرهنگ ایرانی ساخته شده است یکی از زیباترین جاهای ایران است که اقامت گاه آخرین حکمرانان صفوی نیز بوده است.نام این مکان باغ هشت بهشت است. درواقع این اسم به "ورودی بهشت" دلالت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 کاخ هشت بهشت اصفهان

ساختمان زیبای کاخ هشت بهشت دارای تزئینات متنوع داخلی و خارجی است. برخلاف هنر سنتی ایرانی که در آن از قرینه بودن اشکال و اجسام استفاده می شده است، سازه هشت ضلعی این کاخ دارای آرایه هایی متنوع در هر طرف است و معماری کاخ هشت بهشت فوق العاده است.

نظری به کاخی بهشتی
درست در وسط باغ نقش جهان، کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد که درواقع بخشی از یک باغ بزرگتر می باشد. معماری کاخ هشت بهشت و طراحی داخلی این کاخ چشم نواز به راحتی درون این فضا جاری است. سبک های گوناگون معماری و دکور با یکدیگر آمیخته می شوند و سازه ای زیبا را به وجود می آورند. اگرچه این باغ تیدیل به پارک شده و تعدادی تغیرات نیز در طول سالیان در آن ایجاد شده است، اما این کاخ همچنان به خاطر تاریخچه فرهنگی و قابل توجهش جز پربازدیدکننده ترین مکان هاست. باغ هشت بهشت، کاخ را احاطه می کند و درحال حاضر مقصدی بسیار محبوب درشهر اصفهان است. اسم های دیگری که در کنار باغ هشت بهشت برای این مکان استفاده می شود عبارتند از: هشت به هشت، باغ بلبل و هشت در بهشت.

تاریخچه این کاخ قدیمی
هشت بهشت اصفهان که در سال 1669 میلادی ساخنه شده است، تنها بنای باقی مانده از 40 بنایی است که در آن زمان ساخته شده بود. برای 67 سال این کاخ محل زندگی خانواده سلطنتی صفوی بوده‎ است. در طول این سالیان و در زمان قاجار، کاخ هشت بهشت تغیراتی کرده است و برخی تزئینات آن نیز از نو ساخته شده اند. تعداد زیادی از محققین و تاریخ شناسان فرهنگ ایران تعدادی از کارهای هنری این کاخ را مربوط به دوره قاجار می دانند.
 کاخ هشت بهشت اصفهان

زیبایی الهی هشت بهشت
یکی از ویژگی های منحصربه فرد کاخ هشت بهشت اصفهان کاشی کاری خاص آن است، که با ترسیمات سنتی ایرانی درهم آمیخته است. در این مکان، تعداد زیادی کاشی کاری با تصویرهایی از انواع حیوانات مانند پرندگان، خزندگان و شکارچی هایشان قابل مشاهده است. سازه کاخ دارای هندسه ای هشت ضلعی است که چهر نمای اصلی دارد اگرچه شکلی قرینه دراد، اما هیچ دو دیواری از آن ویژگی های مشابهی ندارند! از لحاظ معماری، وجه شمالی آن به عنوان ورودی اصلی درنظر گرفته شده است. اگرچه به خاطر وجود استخری در بال شرقی، این قسمت به عنوان ورودی اصلی درنظر گرفته می شود. به شکل جالبی، کاخ دوطبقه هشت بهشت دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است. راه پله های منحصربه فرد، که در هر همه وجه ها قرار گرفته اند، به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به هر طبقه ای وارد یا از آن خارج شوند. داخل کاخ اصفهان نیز ویژگی های منحصربه فردی دارد؛ در طبقه اول، چهار اتاق در جهار گوشه قرار دارد که داری گچ کاری ها و نقاشی های بسیار زیبایی است. در طبقه دوم، بازدیدکنندگان می توانند مجموعه ای از اتاق ها و ایوان هایی را ببینند که با درها وپنجره های خاتم کاری شده تزیین شده اند. هال مرکزی با یک استخر از جنس سنگ مرمر و یک فواره تزیین شده است که به حوض مروارید مشهور است. نام این استخر زیبا به خاطر نحوه بیرون آمدن آب از فواره انتخاب شده است، که قطره های آب به شکل ریسه ای از مروارید بیرون می آیند.

دسترسی به بهشت
مانند بسیاری دیگر از مقاصد محبوب گردشگران در اصفهان، باغ هشت بهشت نیز دسترسی ساده ای دارد. این کاخ درست در جنوب کاخ چهل ستون و دو بلوک در غرب میدان نقش جهان قراردارد.   
شهر: اصفهان/آدرس: باغ هشت بهشت- خیابان چهارباغ عباسی/ روزهای بازدید: هر روز/ ساعات بازدید: 9 صبح تا 5 عصر
بهای بلیط: 15000 ریال

منبع: سایت همگردی