طبق قوانین کشور اردن هر مسافری برای ورود به خاک این کشور باید انگشت نگاری کند این باعث شد کاروان تیم فوتبال امید ایران برخورد اردنی ها را نوعی توهین تلقی کند و با اصرار و ابرام مانع از این اقدام مسوولان فرودگاه امان شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 

ماجرای انگشت نگاری از تیم امید ایران

خبرهایی از  راهیان المپیک

دیدار دوستانه تیم ملی امید ایران

بعد از این که تیم امید ایران وارد  در فرودگاه ملک علیا اردن شد ، مرزبانان این کشور درصدد انگشت نگاری  از اعضای تیم امید ایران بر آمدند.

به گزارش تبیان طبق قوانین کشور اردن هر مسافری برای ورود به خاک این کشور باید انگشت نگاری کند اما  این رویه در کشور ما رایج نیست و ازجهتی نیز پیش ذهنیت ناشی از انگشت نگاری از اتباع ایرانی در آمریکا و مسایلی که معمولا به هنگام سفر تیم های ایرانی به آن کشور رخ می دهد ، باعث شد کاروان تیم فوتبال امید ایران این برخورد اردنی ها را نوعی توهین تلقی کند و با اصرار و ابرام مانع از این اقدام مسوولان فرودگاه امان شود.

البته این ماجرا باعث توقف چند ساعتی در فرودگاه و موجب بروز ناخودآگاه تنش  روحی در بازیکنان شد .

اگر چه طی روزهای گذشته روزنامه های کشورمان و صدا و سیما  سعی داشتند این امر را به نوعی کارشکنی طرف اردنی عنوان کنند ، اما از حق نگذریم ، این اقدام میزبان تیم امید ایران کاملا عرف قانونی در این کشور است .

به گفته ی محمد ایرانی سفیر ایران در چند ماهی است كه دولت اردن از همه اتباع خارجی و داخلی خود  كه به مرزهای زمینی یا هوایی اردن وارد می‌شوند انگشت نگاری به عمل می‌آورد.

وی افزوده است : این انگشت نگاری با انگشت نگاری‌های سیاسی و امنیتی كه در كشورهایی نظیر انگلیس یا آمریكا صورت می‌گیرد متفاوت است و تنها از انگشت شصت دست راست افراد به صورت كامپیوتری عكس گرفته می‌شود، اظهار كرد: مساله بسیار طبیعی بود و پس از وارد شدن فوتبالیست‌های كشورمان مسوول گیشه تنها قانون كشور اردن را بیان كرد كه با اعتراض تیم كشورمان و استناد به مصوبات قانونی ورزشی مبنی بر لزوم ایجاد تسهیلات برای ورود هر تیم ورزشی به كشور دیگر، آنها قبول كردند و انگشت نگاری از آنها انجام نگرفت.

ایرانی هم چنین به ورود بدون تشریفات تیم فوتبال زنان كشورمان به اردن در چند ماه گذشته اشاره كرد و گفت: این قانون چند ماه است كه اعمال می‌شود، البته استثناهایی نیز وجود دارد چنان كه از دیپلمات‌ها و اتباع مقیم این كشور انگمشت نگاری صورت نمی‌گیرد.

طبق قوانین بین المللی تیم های ورزشی سفرای هر کشور تلقی می شوند

سفیر كشورمان در اردن در ادامه تاكید كرد: اردن تنها به قوانین خود عمل كرده است و جوسازی‌ها در داخل به مصلحت نیست.

این گفته های سفیر ایران در حالیست که  طبق قوانین بین المللی تیم های ورزشی هر کشور هم سفرای آن کشور تلقی شده واز این گونه مقررات معاف هستند.

البته مقامات اردن این موضوع را به فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا ) گزارش کردند ومدعی شدند که ایرانی ها خلاف مقرارات عمل کرده اند و ناظر فیفا هم گوردن ساویچ نیز اقدام مسئولان اردنی را قانونی خواند و گفت : تمام رفتارها در چارچوب خواست این دولت انجام گرفته است مدیران فدراسیون اردن حق سرپیچی از مقررات دولتی را ندارند و باید از ایرانی ها اثر انگشت می گرفتند .

پاداش در انتظار ملی پوشان

اعضای تیم فوتبال امید، در صورت پیروزی در دیدار برابر اردن، پاداش دلاری دریافت خواهند كرد.

كیومرث هاشمی قبل از سفر تیم به اردن، با حضور در اردو، به بازیكنان نفری 550 هزار تومان پاداش داد.

این وجه نقدی بابت سه بازی گذشته، به بازیكنان تعلق گرفت و همچنین به بازیكنان وعده داده شده، در صورت كسب سه امتیازی بازی فردا، نفری 3 هزار دلار دیگر پاداش دریافت خواهند كرد.

این تیم فردا در ورزشگاه ملك علیا امان، میهمان تیم امید اردن خواهد بود.

 تمرین بی‌دردسر در اردن

این تیم عصر روز گذشته در ورزشگاه كه 20 دقیقه با محل اقامتشان فاصله داشت، تمرین خود را پیكیری كردند.

وینگو بگوویچ به خبرنگاران اردنی اجازه حضور در تمرین را نداده بود.

تیم امید بدون بازیكن مصدوم

كادر فنی بدون مشكل خاصی به لحاظ مصدومیت، تمرین را زیر نظر دارد.

تیم امید فردا ساعت 30/18 باید مقابل اردن به میدان برود.

المپیك‌ها امروز در همین ساعت، در ورزشگاه اصلی، آخرین تمرین را برگزار می‌كنند.

 

مطالب مرتبط :

پیروزی پرگل امید ایران برابر امارات