تبیان، دستیار زندگی
خریداری کتابخانه مرحوم مقدم توسط شیخ شارجه برای ما شرم آور است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید شرم آور کتاب های مرحوم مقدم

سید جعفر شهیدی

خریداری کتابخانه مرحوم مقدم توسط شیخ شارجه برای ما شرم آور است.

"شکوفه شهیدی" با بیان این که کتابخانه مرحوم مقدم، محقق و استاد سابق دانشگاه یکی از نفیس ترین کتابخانه ها و مآخذ منابع ایران باستان بوده است، فروخته شدن آن را به بهای 60 میلیون تومان به شیخ شارجه نشانه بی مسئولیتی متولیان میراث مکتوب کشور دانست.

معاون موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی اقدام سید جعفر شهیدی را در اهدای کتابخانه شخصی اش به این مرکز، گامی در جهت حفظ مواریث فرهنگی دانست و گفت : با این کار می توان محققان را به ادامه راه پژوهش، امیدوار و مردم را از نگهداری صحیح کتابخانه ها مطمئن کرد.

وی در این باره افزود : سید جعفر شهیدی اسفند ماه سال گذشته و در پنجاه و یکیمین سالگرد درگذشت دهخدا، کتابخانه شخصی خود را که چند نسخه خطی و چاپ سنگی نیز در میان آنها دیده می شود به مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی و موسسه لغت نامه دهخدا اهدا کرد.

شکوفه شهیدی ادامه داد : در این کتابخانه که حاصل 50 سال تلاش ایشان در عرصه فرهنگ و تاریخ بود، بیش از هشت هزار جلد کتاب وجود دارد. او علاوه بر کتاب ها، تمامی تجهیزات کتابخانه را اعم از قفسه ها و نیز تمامی افتخاراتی را که در این سال ها از سوی دانشگاه های معتبر خارجی از جمله استادی افتخاری دانشگاه پکن دریافت کرده بود، به این مرکز اهداء کرد.

معاون مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی گفت : این گونه اقدامات شاید تشویق و اطمینانی برای ایران دوستان به وجود بیاورد که کتابخانه شخصی شان را برای بهره برداری محققان و علاقه مندان نگهداری کنند.

وی با ابراز نگرانی از خروج نسخ خطی و میراث مکتوب از کشور به دلایل مختلف آن اشاره کرد و گفت : اگر در سازمان های بزرگی مانند کتابخانه ملی بودجه هایی برای حفظ این گونه مواریث وجود داشت، کتابخانه مرحوم دکتر مقدم که یکی از نفیس ترین کتابخانه ها و مآخذ ایران باستان بود و نسخه های منحصر به فردی از منابع فرهنگی ایران باستان را داشت و می توان گفت چندین میلیارد تومان ارزش داشت، به مبلغ ناچیز 60 میلیون تومان به شیخ شارجه فروخته نمی شد. این واقعاً برای ما شرم آور است.

شهیدی افزود : واقعاً در آن زمان 60 میلیون تومان در این مملکت پیدا نمی شد که این مرز فرهنگی را حفظ کنیم. چند سال پیش نیز مرحوم ماهیار نوابی، استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران، که از محققان برجسته کشورمان به شمار می رفت، با وزیر وقت ارشاد صحبت کرد که شش میلیون فیشی را که وی در 80 سال تدریس و تحقیق از کتب مختلف تهیه کرده، مجانی تحویل بگیرد تا محققان دیگر از آن استفاده کنند، اما چون دولت این فیش ها را تحویل نگرفت آنها اکنون خمیر شده و از بین رفته اند.

معاون موسسه لغت نامه دهخدا خریداری نسخ خطی و فیش های تحقیقی را از جمله اقدامات ضروری در حفظ مواریث ملی برشمرد و گفت : راهکار این است که مراکز بزرگی مانند کتابخانه ملی این مواریث را خریداری و نگهداری کنند تا بعدها محققان دیگر از آن استفاده کنند؛ چون در میان این مواریث، گنجینه هایی وجود دارد که در هیچ جای دنیا یافت نمی شود.

منبع: مهر

مطالب مرتبط:

استاد سید جعفر شهیدی دوران نقاهت را می‌گذراند

عزاداری برای امام حسین (ع) مختص شیعیان و مسلمانان نیست

استاد علی اکبر دهخدا