تبیان، دستیار زندگی

آغاز به کار جشنواره تجسمی فجر

دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با نمایش 88 اثر در بخش رقابتی آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر


مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر 3 بهمن با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مجتبی آقایی دبیرکل جشنواره و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی در موسسه صبا فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجتبی آقایی، دبیر جشنواره به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: به جهت ایجاد مشارکت هنرمندن شهرستانی در جشنواره فجر تصمیم گرفتیم امسال شهرستان‌ها حضور فعالی در جشنواره داشته باشند و هم اکنون 15 استان با هنرمندان خود جشنواره‌هایی را به صورت استانی برگزار می‌کنند. همچنین 10 گالری در جشنواره تجسمی فجر مشارکت دارند که به معرفی هنرمندان خود در جشنواره فجر می‌پردازند.

آقایی افزود: از 10 بهمن تا آخرین روز جشنواره فرهنگسرای نیاوران میزبان بخشی است که به هنرمندان برگزیده رقابت‌های جهانی اختصاص دارد. از سوی دیگر در موزه فلسطین آثاری از مفاخر هنر ایران به نمایش درمی‌آید که در روز اختتامیه از آنها تجلیل خواهد شد. در بخش رقابتی جشنواره از میان بیش از 10 هزار اثر دریافتی در نهایت 88 اثر برای نمایش انتخاب شد و در بخش غیر رقابتی نیز آثاری از هنرمندان شناخته شده به نمایش درمی‌آید.

دبیر جشنواره با اشاره به ده سالگی جشنواره تجسمی فجر گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم آنچه به نمایش درآمده است همه توان جامعه تجسمی کشور است، اما می‌توان گفت بخشی از آن را در این جشنواره می‌بینیم. اعضای شورای سیاست‌گذاری و هرکسی که در این جشنواره فعالیت می‌کند برای ارتقای کیفیت و ارتقای جایگاه هنرهای تجسمی در کشور تلاش می‌کنند.

پس از آن مجید ملانوروزی با اشاره به اینکه نگاه جشنواره تجسمی فجر در سال‌های اخیر مقداری تغییر کرده است گفت: سال‌ها بود که بسیاری از دوسالانه‌های تجسمی برگزار نمی‌شد اما بعداً تصمیم گرفته شد دوسالانه توسط انجمن‌های تخصصی راه‌اندازی شوند. ولی خلایی که در فضای تجسمی شکل گرفت این بود که هنرهای نو جایی در این میان نداشتند.

ملانوروزی افزود: کار جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند دوسالانه‌های تخصصی نیست، بنابراین تصمیم گرفته شد این خلاء را جشنواره پر کند و محلی برای ارائه آثار جوانانی باشد که هنرهای نو و آثار بینارشته‌ای را به وجود می‌آورند. اساتیدی که در شورای جشنواره حضور دارند آثاری را انتخاب کردند که نو و ایده خلاقانه داشته باشند.

او ادامه داد: امسال گالری‌های خصوصی به عنوان مهم‌ترین بخش بدنه تجسمی کشور در جشنواره حضور دارند و از سوی دیگر مشارکت استان‌ها باعث می‌شود این جشنواره به بزرگترین فستیوال تجسمی کشور تبدیل شود.
جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر

پس از آن مراسم تقدیر از حامیان و فعالان هنرهای تجسمی برگزار شد و طوبای زرین توسط سید محمدمجتبی حسینی، مجید ملانوروزی، مجتبی آقایی و حسین محجوبی به برگزیدگان اهدا شد.

محمد علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان؛ نگار نادری‌پور رئیس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران؛ محمدعلی کیانی رایزن فرهنگی سابق در بلغارستان؛ الهام گوران از شبکه خبر به عنوان رسانه برتر؛ ندا درزی دبیر سالانه پرسبوک به عنوان رویداد برتر؛ انتشارات یساولی به عنوان ناشر برگزیده؛ سجاد باغبان ماهر مدیر گالری ساربان به عنوان نگارخانه برتر و حسن واعظی پایه‌گذار طبقه هنرمندان پاساژ قائم به عنوان فعال هنر مردمی؛ افرادی بودند که این نشان را دریافت کردند.

در ادامه مراسم سید محمد مجتبی حسینی پشت تریبون آمد و گفت: امروز میزبان جشن سالانه هنرهای تجسمی کشور هستیم که به میمنت پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر شکل گرفته است. در سال‌های اخیر هنرهای سینما، موسیقی و تئاتر بیشتر از هنرهای تجسمی توانستند راه خود را در میان مردم باز کنند، اما هنرهای تجسمی هم باید به این عرصه بیشتر وارد شود.

حسینی افزود: در آغاز دومین دهه از جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید تکلیف خود را بدانیم که جشنواره دارای شیوه‌نامه مشخص باشد که هنرمندان در سراسر ایران بدانند این جشنواره در چه مسیری حرکت می‌کند و بتوانند مطابق آن فعالیت کنند.

او با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی عرصه رنگارنگ و پر تنوعی است افزود: امروز این تنوع نیازمند وحدت و یکپارچگی بیشتر است. اهالی تجسمی باید برای ارائه یک تصویر شفاف در یک قاب بیشتر تلاش کنند. هنرهای تجسمی ما هنرمندان بزرگ و بی‌شماری دارد که استعداد بی‌نظیری را به ایران امروز هدیه داده است. این سرمایه بزرگ انسانی در کنار تاریخ الهام‌آفرین این سرزمین، بزرگترین سرمایه است که اگر به خوبی از آن استفاده کنیم، می‌توانیم هنر خود را برای عرضه جهانی در قامتی بایسته ارائه کنیم. هنرهای تجسمی می‌تواند بسیار نقش‌های پر امید برای فرداهای سرزمین مینوی ما رقم بزند.

در ادامه این مراسم نمایشگاه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان همچون، قباد شیوا، حسین محجوبی،  حبیب‌الله صادقی، فرح اصولی و... افتتاح شد. این نمایشگاه تا 4 اسفندماه 1396 در موسسه فرهنگی و هنری صبا، میزبان علاقمندان است.

منبع: هنر آنلاین