تبیان، دستیار زندگی
جانشین فرمانده كل ارتش گفت: سطح آمادگی ارتش به‌‏گونه‌‏ای است كه می توانیم ادعا كنیم یكی از زبده‌‏ترین و كارآمدترین ارتش‌‏های دنیا در غالب نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران متبلور شده است. به گزارش روابط عمومی ارتش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانشین فرمانده كل ارتش :

ارتش ایران از زبده‌‏ترین و كارآمدترین ارتش‌‏های دنیاست


منبع : خبرگزاری كار ایران

جانشین فرمانده كل ارتش گفت: سطح آمادگی ارتش به‌‏گونه‌‏ای است كه می توانیم ادعا كنیم یكی از زبده‌‏ترین و كارآمدترین ارتش‌‏های دنیا در غالب نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران متبلور شده است.

به گزارش روابط عمومی ارتش ، امیر سرتیپ رضا قرائی آشتیانی در یك نشست خبری در آستانه روز ارتش، گفت: ما امروز می‌‏توانیم این نوید را به ملت ایران بدهیم كه ارتش در مقابل هر نوع تهدید و ماجراجویی ایستادگی می‌‏كند و پاسخگوست. این مساله‌‏ای است كه كارشناسان خارجی هم به آن اذعان دارند و به همین دلیل كشورهای دیگر این مساله را در ملاحظات سیاسی خود لحاظ كرده‌‏اند.

وی افزود: ارتش با اتكا به فرهنگ خودكفایی كه به صورت باور جمعی درآمده است، در جهت ساخت و بهینه‌‏سازی تجهیزات حركت می‌‏كند و سعی می‌‏كنیم وابستگی خود را به سایر كشورها به حداقل برسانیم.

قرائی آشتیانی، بومی‌‏سازی, یكسان‌‏سازی و تناسب تاكتیك‌‏ها با انوع تهدیدها را از خصوصیات بارز ارتش ایران برشمرد و تصریح كرد: نوع حركت ما به‌‏گونه‌‏ای است كه ارتش منظم و كلاسیك ما می‌‏تواند در غالب نیروهای نامنظم نیز به كار گرفته شود و تجهیزات و سلاح متناسب با نوع تهدید را تنظیم كند، در همین باره آرایش زمینی و پدافند هوایی از جمله كارهایی است كه صورت گرفته است.

وی ساخت انواع تجهیزات مثل تانك, توپخانه, سلاح‌‏های متناسب با شرایط سرزمینی، ساخت هواپیمای جت شكاری، ساخت انواع موشك‌‏های هوا به زمین با هدایت راداری, ساخت و نصب انواع تجهیزات الكترونیكی در سامانه‌‏های ناوبری, آمادگی برای جنگ الكترونیك و ساخت انواع شبیه‌‏سازی پروازی, ساخت ناوچه و ناوشكن, تجهیز به سلاح‌‏های موثر بومی, ساخت تجهیزات بالگردی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین را از دستاوردهای ارتش ایران برشمرد و گفت: با وجود نیروهای كارآمد، خلاق و مبتكر جوان ایرانی گام‌‏های بسیار بزرگی در حوزه‌‏های مختلف برداشته شده است.

جانشین فرمانده كل ارتش گفت: آموزش نیروهای رزمی در ارتش و شیوه رفتار آنها در میدان نبرد و انگیزه‌‏های شهادت‌‏طلبی ارتش ما را از سایر ارتش‌‏های دنیا متمایز می‌‏كند. تمام نیروهای ما با ایمان و انگیزه و عشق به ولایت حاضر هستند جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و به مردم هدیه كنند.

قرائی آشتیانی با اشاره به جنگ روانی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران، نقش رسانه‌‏ها را در خنثی‌‏سازی این ترفند مهم دانست و افزود: دشمن با تمام قوا به جنگ روانی علیه ایران و تضعیف روحیه می‌‏پردازد كه در بخش عمده آن رسانه‌‏های خارجی نقش موثر و به‌‏سزایی دارند و اگر همبستگی بخش‌‏های تبلیغاتی داخلی وجود نداشته باشد، كار ارتش ابتر خواهد ماند.

وی درباره برنامه‌‏های سال 86 ارتش برای بالا بردن توان رزمی- دفاعی، گفت: ما در سال 86 گام‌‏هایی را كه در سال‌‏های قبل برداشته‌‏ایم، تكمیل می‌‏كنیم و آنچه مسلم است تمام توان و تلاش ما این است كه ارتش توان پاسخگویی به تهدیدات آینده را داشته باشد. جنگ‌‏های آینده بر مبنای رزم از راه دور و با تكیه بر قدرت و دقت آتش و سرعت انتقال اطلاعات است و ما می‌‏خواهیم به‌‏گونه‌‏ای تجهیز شویم كه قادر به پاسخگویی در برابر این نوع تهدیدات باشیم.

قرائی آشتیانی ادامه داد: رزمایش‌‏های سال 86 به صورت تخصصی انجام می‌‏شود، به طور مثال یك مانور به طور تخصصی با زیردریایی‌‏ها انجام می‌‏دهیم یا در هوانیروز، رزمایش‌‏های تخصصی مربوط به این بخش را جداگانه انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد توان بازدارندگی و دفاع ارتش برای محافظت از تاسیسات هسته‌‏ای، گفت: همه كشورهای دنیا از توانمندی ایران اطلاع دارند و به این سادگی نیست كه كسی بخواهد كشور بزرگی مثل ایران را مورد تعرض قرار دهد. ما در جایی قرار داریم كه آینده جهان به آن بستگی دارد و به لحاظ اقتصادی و ژئوپولتیك در منطقه حساسی قرار گرفته است.

جانشین فرمانده كل ارتش در پاسخ به سوالی مبنی بر حمله احتمالی آمریكا برای از كار انداختن قدرت موشكی ایران، گفت: تحلیل این مساله كار سیاسیون است اما اگر دشمن فكر می‌‏كند با یك حمله برق‌‏آسا می‌‏تواند این كار را انجام دهد، در اشتباه است زیرا این كار نمی‌‏تواند ادامه داشته باشد و كنترل عملیات از دست آنها خارج است و در دست ماست. ما به عنوان كشوری كه سابقه هشت سال جنگ را دارد، در تمام عرصه‌‏های كشور مسائل امنیتی را لحاظ كرده‌‏ایم و آماده آن هستیم كه هر گونه تحركی را جواب دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دیده شدن اشیای نورانی در آسمان كشور و نامشخص بودن ماهیت این اشیا، پاسخ داد: درباره این اشیای نورانی تحلیل‌‏های مختلفی وجود دارد و ما در حال بررسی آن هستیم اما هنوز وقت آن نرسیده است كه بخواهیم اطلاعاتی را اعلام كنیم اما تحقیقات ادامه دارد.

قرائی آشتیانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر و تحولات در خصوص معافیت از خدمت سربازی و ارتباط آن با تهدیدهای احتمالی خارجی پس از تكمیل چرخه سوخت هسته‌‏ای، تصریح كرد: كشور ما هوشیار است و از نظر نیروهای نظامی آمادگی كامل دارد و یگان‌‏های مختلف ارتش با ممارست و دقت، كار خود را انجام می‌‏دهند. اگر نیازی به نیرو باشد، آن را مطرح می‌‏كنیم اما هم‌‏اكنون نیروی انسانی به اندازه كافی داریم و سعی كرده‌‏ایم بخشی از نیروهای احتیاط را در غالب بسیج ارتش به كار بگیریم.

روابط عمومی موسسه تبیان