تبیان، دستیار زندگی
رسول صدرعاملی كارگردان سینما برای شركت در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «رم» عازم ایتالیا می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایتالیا از صدرعاملی تقدیر خواهد کرد

رسول صدرعاملی كارگردان سینما برای شركت در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «رم» عازم ایتالیا می‌شود.

جشنواره كه ششمین دوره‌ی برپایی‌اش را سپری می‌كند، از امروز ـ 24 فروردین ماه ـ به مدت یك هفته برپا شده است و فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» به عنوان تنها نماینده‌ی سینمای ایران در بخش مسابقه‌ی اصلی آن به نمایش درمی‌آید.

این جشنواره‌ی كه مختص فیلمهای مستقل سینماگران دنیا است در بخش فیلم‌های بلند، 15 فیلم را به نمایش می‌گذارد كه قاره آسیا بیشترین تعداد اثر را در این بخش دارد. از عربستان فیلم «سایه سكوت» به كارگردانی «عبدالله المحسن»، از استرالیا فیلم «كتاب وحی» به كارگردانی «آنا كوكینوس» از چین، فیلم «تانگ‌شان تانگ‌شان» به كارگردانی «كوین شو» و از ویتنام فیلم «جغد و گنجشگ» به كارگردانی "استفان گائوگر" شركت دارند.

بنا بر این گزارش، فیلم‌های شركت كننده از هفتاد كشور جهان در هفت بخش به رقابت با یكدیگر می‌پردازند و قرار است در مجموع 50 هزار یورو جایزه نقدی به آثار منتخب در بخش‌های مختلف اهدا شود.

همچنین در بخش بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم رم، 18 اثر حضور دارند كه كشور میزبان با 5 اثر بیشترین حضور را دارد. در جشنواره‌ی بین المللی فیلم رم بخشی به عنوان فیلم كوتاه دانشجویی اختصاص دارد كه امسال با حضور هفت فیلم برپا شده است.

در پایان جشنواره بین‌المللی فیلم رم كه تا 30 فروردین ماه ادامه خواهد داشت به بهترین كارگردان مستعد، جایزه New Vision اهدا می‌شود.

«دیشب بابا تو دیدم آیدا» هم كه در بخش مسابقه‌ی این جشنواره حضور دارد، آخرین سه‌گانه صدرعاملی بعد از فیلمهای «دختری با كفشهای كتانی»، «من ترانه پانزده سال دارم» است كه فیلم‌نامه آن نوشته صدرعاملی و كامبوزیا پرتوی براساس داستان «بابای نورا» مرجان شیرمحمدی است و در خلاصه داستان آن آمده است:

یه اسم، یه قیافه، یه كلمه، یه زن كه یه دفعه به شدت پرتاب می‌شه به درون ذهن آیدا كه هفده سال داره، بارها و بارها آیدا آن را از فكرش خارج می‌كنه، اما دوباره زشت‌تر و بدتر برمی‌گردد سرجایش و مثل خوره به جان آیدا می‌افتد، او شخصیتی تاریك و دور و شاید هم نه چندان بد دارد; زن غریبه‌ای كه به ناخن هایش لاك قرمز می‌زند و موهایش را طلایی می‌كند و آیدا را راحت نمی‌گذارد، اما سرانجام آن زن واقعی است و آیدا برای اولین بار « تردید » را به شكلی آگاهانه تجربه می‌كند و می‌فهمد كه زیبایی و درد دو جز تفكیك ناپذیرند و در نهایت آیدا به امیدی فكر می‌كند كه برای یك لحظه در صورت پدر و مادرش، هر دو، می‌بیند. سپس در وجود خودش « امید » به چیزی در آینده كه نمی‌داند چیست. برای یك لحظه است كه می‌فهمد و همین یك لحظه بسیار مهم است ... »

در این فیلم شاهرخ فروتنیان ، شراره دولت آبادی‏، سوفی كیانی، خاطره اسدی ، الهام پاوه‌نژاد و احترام برومند به ایفا نقش‌می‌پردازند.

 مطالب مرتبط:

سینمای ایران

منبع: مهر - تبیان