تبیان، دستیار زندگی
آمریكا حدود دویست هزار مأمور مخفى،شمار زیادى ماهواره‏هاى جاسوسى و بانك‏هاى اطلاعاتى عظیمى را در اختیار دارد. این كشور، هم چنین كامپیوترهاى مجهز به نرم‏افزارهاى تجزیه و تحلیل دارد كه هر ساله صدهزار ره‏گیرى اطلاعاتى از انواع مختلف را مورد بررسى قرار مى‏دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما تحت نظر هستید(1)

تصاویری از ساختمان امنیت ملی امریکا

آمریكا حدود دویست هزار مأمور مخفى،شمار زیادى ماهواره‏هاى جاسوسى و بانك‏هاى اطلاعاتى عظیمى را در اختیار دارد. این كشور، هم چنین كامپیوترهاى مجهز به نرم‏افزارهاى تجزیه و تحلیل دارد كه هر ساله صدهزار ره‏گیرى اطلاعاتى از انواع مختلف را مورد بررسى قرار مى‏دهند.

آژانس امنیت ملى آمریكا چیست؟

شنود دایم ارتباطات از راه دور در سراسر جهان موبایل، فكس،اى.میل و ارتباطات انفورماتیك و هم چنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‏اى، در حوزه وظایف سازمان امنیت ملى‏آمریكا  (NSA)است. این آژانس   كه مقر آن در فورت مید قرار دارد ،صد هزار نفر را در استخدام خودش دارد كه این افراد در مراكز مختلف در آمریكا وایستگاه‏هاى شنود مستقر در خارج، به كار مشغول‏اند. این سازمان از بودجه سالانه‏اى معادل بیش از شانزده میلیارد دلار بهره مى‏برد.

به گفته جان پیك، كارشناس آمریكایى مسایل اطلاعاتى، آژانس امنیت ملى ایالات متحده، حدود 95% ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان، تحت كنترل دارد. این حجم عظیم‏اطلاعات به وسیله ابركامپیوترهاى مجهز به نرم‏افزارهاى تجزیه و تحلیل، مورد بررسى دقیق قرار مى‏گیرد. البته رقم گفته شده از سوى این كارشناس آمریكایى، مورد قبول همه اهل فن‏نیست، اما مى‏توان با اطمینان گفت كه توانایى آژانس امنیت ملى آمریكا در ره‏گیرى اطلاعاتى بیش از پنجاه درصد ترافیك جهانى را شامل مى‏شود. مدیر این آژانس، به هنگام یكى ازمعدود مصاحبه‏هایش با مطبوعات، اعلام كرده بود كه او باید هر سه ساعت، اطلاعاتى معادل كل كتابخانه كنگره آمریكا را تحت اداره‏اش داشته باشد.

اطلاعات مورد تحلیل سازمان امنیت ملى آمریكا، به طور دایم از طریق حدود پنجاه ایستگاه شنود در بیست كشور جهان در سطح پنج قاره دریافت مى‏شود. این ایستگاه‏ها وظیفه دارندعلامات فرستاده شده از سوى ماهواره‏هاى مخابراتى را شنود كنند، البته عمده این علامات از سوى ماهواره‏هاى اینتل سات ارسال مى‏گردد. مهم‏ترین ایستگاه‏هاى شنود در كشورهاى‏انگلستان، نیوزیلند، استرالیا و آلمان مستقر هستند.

این ایستگاه‏هاى ره‏گیرى علامات ماهواره‏اى، اطلاعات را دریافت مى‏كنند، خواه از طریق ره‏گیرى مستقیم امواج فرستاده شده از سوى ماهواره، یا از طریق دریافت علامات ماهواره‏هاى‏ویژه جمع‏آورى اطلاعات در فضا. این ماهواره‏هاى ره‏گیرى كه به نام‏هاى مركورى ،ترومپت، یا مانتور شناخته مى‏شوند، هم چنین قادر به ره‏گیرى امواج رادیوالكتریك از مبدأزمین هم هستند. براى انجام دقیق مأموریت، برخى از این ماهواره‏ها مثل ماهواره‏هاى مركورى به آنتن‏هایى مدور مجهز هستند كه مى‏توانند امواج خیلى سبك را منعكس كنند؛امواجى كه سطح‏شان مى‏تواند تا سطح یك زمین فوتبال برابر باشد. این آنتن‏هاى عظیم مى‏توانند امواج فرستاده شده از سوى ایستگاه‏هاى تقویتى تلفن‏هاى همراه را دریافت كنند. شایع‏است كه 9 ماهواره از این دست در اطراف زمین و در ارتفاع 36 هزار كیلومترى از سطح زمین قرار دارند.

2 ماهواره از این نوع، بر فراز قاره اروپا قرار دارند و اطلاعات دریافتى را به‏ایستگاه بزرگ منویت هیل در انگلستان ارسال مى‏كنند.

تصاویری از ساختمان امنیت ملی امریکا

مرکز آژانس امنیت ملی آمریکا

سازمان امنیت ملى آمریكا روزانه میلیون‏ها ارتباط از راه دور را ره‏گیرى مى‏كند. تمام ارتباطى كه به این ترتیب در چهارگوشه جهان شنود مى‏شوند، به فورت مید فرستاده شده و در آنجاغربال مى‏شود، تنها بخش كوچكى از اطلاعات ارسالى مورد استفاده بعدى قرار مى‏گیرد. اما عملیات غربال چگونه انجام مى‏گردد؟ قبلاً گفتیم كه كامپیوترهایى مجهز به نرم‏افزارهاى‏مخصوص، وظیفه تجزیه و تحلیل و غربال اولیه اطلاعات را به عهده دارند. این كامپیوترها شماره تلفن‏هاى خاصى را در حافظه خودشان ذخیره كرده‏اند كه براساس آن‏ها غربال اولیه راانجام مى‏دهند و تنها آن دسته از مكالماتى را كه به وسیله این شماره‏ها صورت پذیرفته، نگه مى‏دارند. این شماره‏ها عبارت‏اند از: شماره تلفن وزارت‏خانه‏ها، سفارت‏خانه‏ها، روابط عمومى سازمان‏هاى بین‏المللى، سازمان‏هاى غیردولتى، شركت‏هاى بزرگ فعال در عرصه‏هاى حساس و مشكوك به رقابت با منافع ملى آمریكا در حوزه‏هاى مختلف، اما گزینش‏ارتباطات هم چنین از طریق شناسایىِ صداى افراد هم صورت مى‏گیرد. همین جا روشن كنیم كه میكروچیپ‏هاى كامپیوترهاى كراى (Cray) كه شناسایى صداهاى آشنا را انجام‏مى‏دهند، در فورت مید و در یك كارخانه ویژه ساخته مى‏شوند. كامپیوترهاى Cray متعلق به آژانس امنیت ملى آمریكا هماهنگ با بانك داده‏هایشان، قادرند صداهاى شخصیت‏هاى‏تحت مراقبت مثل شخصیت‏هاى سیاسى و دیپلماتیك، نظامى، رؤساى شركت‏ها و حتى اعضاى شناخته شده جنبش‏هاى تروریستى یا شورشیان راشناسایى كنند.

منبع:ماهنامه سیاحت غرب

ادامه دارد...