تبیان، دستیار زندگی

یک گزارش به بهانه روز پرستار

پرستارهای سینمایی

حرفه و شغل شخصیت ها در فیلم های سینمای ایران کمتر مورد توجه بوده و در همان اندازه هم که یک شخصیت برای شکل گیری و معرفی نیاز به شغل دارد معمولا با حاشیه همراه شده، چه بسا وقت هایی که آن شخصیت منفی هم بوده و بیشتر مشکل ساز شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم شیدا
انتخاب یک پرستار در فیلم ها بیش از آنکه نشان دهنده مختصات و ویژ‌گی‌ های یک حرفه باشد بهانه ای برای شروع و ادامه داستان است. در سینمای ایران تجربه های تصویری از پرستاری محدود است و بیشتر آنچه دیدیم الزامی بر پرستار بودن یک شخصیت نداشته. در این گزارش سراغ فیلم هایی که پرستاران را بهانه ای برای شروع و ادامه مسیر داستان قرار دادند رفته ایم:

پرستار شب / 1366

نویسنده:
کیهان رهگذار

کارگردان: محمدعلی نجفی

بازیگران: مهناز افضلی، علی بی غم، قاسم سیف، شهلا ریاحی، مینا صارمی، سارا نجفی

پرستار: ماری (مهناز افضلی). پرستاران سوژه داستان نیستند اما حضور یک پرستار مسیر داستان را مشخص می کند.

درباره فیلم: وظیفه پرستاری از رزمنده ای زخمی به زن جوان مسیحی به نام ماری سپرده می شود. پرستار احساس می کند که چهره مجروح برایش آشنا است. در طول مدتی که وظیفه پرستاری از مجروح را به عهده دارد درصدد است تا به راز این آشنایی پی ببرد. ماری با خواندن نامه برای رزمنده، نزدیکی بیشتری به او احساس می کند. جوان رزمنده فوت می کند و بعد از فوت او ماری متوجه می شود که جوان حامل پیغام یکی از آشنایان او بوده که در جبهه شهید شده است.

نجات یافتگان / 1374

نویسنده و کارگردان: رسول ملاقلی پور

بازیگران: عاطفه رضوی، علی یعقوب زاده، جمشید اسماعیل خانی، پیمان سنندجی زاده، حبیب الهیاری

پرستار: امدادگر (عاطفه رضوی). از اولین فیلم هایی است که حضور پر رنگ یک پرستار را در میدان جنگ به تصویر می کشد.

درباره فیلم: زمان جنگ است، درمانگاه صحرایی بمباران می شود. امدادگران هلال احمر یک رزمنده ی قطع نخاعی را همراه خود و به سمت نیروهای ایرانی می آورند و در این راه به مشکلات زیاد برمی خورند. در این مسیر رابطه یک پرستار و مجروح جنگی در دل جبهه روایت می‌شود. در موقعیتی حساس و دشوار یک امدادگر زن با رزمنده‌ای مجروح همراه می‌شود. تلاش زن برای نجات جان خود و مجروح لحظه‌های تاثیرگذار و جذابی خلق می‌کند.

شیدا / 1377

نویسنده: رضا مقصودی

کارگردان: کمال تبریزی

بازیگران: لیلا حاتمی، پارسا پیروزفر، بهزاد فراهانی، محمدرضا شریفی نیا

پرستار: شیدا (لیلا حاتمی). شخصیت پرستار نقش مهمی در شکل گیری و فرجام داستان دارد.

درباره فیلم: فرهاد در جنگ مجروح شده و موقتاً بینایی اش را از دست داده، او را به بیمارستانی صحرایی منتقل می کنند كه در آن پرستاری به نام شیدا مشغول به کار است. رفتار فرهاد در تحمل درد توجه شیدا را به خود جلب می کند. او به تدریج می فهمد كه می تواند با تلاوت قرآن، التیام بخش فرهاد باشد. مراقبت شیدا از فرهاد به مرور پیوندی عاطفی بین آن ها ایجاد می كند اما با مرخص شدن ناگهانی فرهاد از بیمارستان منجر به جدایی شان می شود. فرهاد در جستجوی شیدا به جبهه بر می گردد، ولی جنگ تمام می شود. فرهاد به اصرار پدر و مادرش با دختری پولدار عقد می كند كه فكر مهاجرت از ایران را در سر دارد. وقتی كه معلوم می شود تركش سمی كه زمانی از سینه فرهاد بیرون آمده برای سلامتی او عوارض وخیم دارد، نامزد فرهاد او را ترك می كند و به خارج از كشور می رود. فرهاد در بیمارستانی كه شیدا در آن پرستار است بستری می شود ولی شیدا خود را از چشم فرهاد پنهان می كند، اما به اصرار مادر فرهاد یك بار دیگر شیدا با خواندن قرآن موفق می شود زندگی را به فرهاد بازگرداند.

شوکران / 1377

نویسنده: مینو فرشچی، بهروز افخمی

کارگردان: بهروز افخمی 

بازیگران: فریبرز عرب نیا، هدیه تهرانی، محمد صالح علا، رزیتا غفاری، حمیدرضا افشار، آرش مجیدی

پرستار: سیما ریاحی (هدیه تهرانی). پرستار سوژه اصلی داستان نیست، اما شغل سیما ریاحی بهانه ای برای شروع و ادامه داستان می شود.

درباره فیلم: مهندس خاکپور مدیر عامل شرکت، در پی بررسی ضرر و زیان کارخانه به تهران می آید. او طی سانحه تصادف در جاده مصدوم و به بیمارستان منتقل می شود. محمود بصیرت معاون و دوست قدیمی خاکپور با شنیدن خبر تصادف به تهران مراجعه کرده و خاکپور را در تهران ملاقات می کند. او در پی مداوای خاکپور با پرستاری به نام سیما آشنا می شود. با گذشت زمان رابطه سیما و محمود صمیمیت بیشتری پیدا می کند. سرانجام با پیشنهاد محمود، سیما بطور پنهانی به عقد موقت او درمی آید. پس از مدتی محمود که متوجه اطلاع خاکپور از جریان شده مهریه سیما را پرداخته و او را ترک می کند. سیما پس از یافتن محمود خبر باردار بودنش را به او می دهد و تقاضای خود را از محمود مبنی بر گرفتن شناسنامه برای فرزندش مطرح می کند، اما پس از شنیدن جواب منفی محمود با مراجعه به منزل محمود او را تهدید به مطلع ساختن همسر وی از موضوع می کند. در مقابل محمود نیز به منزل سیما رفته و پدر او را از ماجرا مطلع می کند. سیما نیز تصمیم به انتقام گرفته اما با صرفنظر از تصمیم خود در راه بازگشت از منزل محمود، در اثر سانحه تصادف جان خود را از دست می دهد.

امروز / 1392

نویسنده: رضا میرکریمی، شادمهر راستین

کارگردان: رضا میرکریمی

بازیگران: پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی

پرستار: خانم مجد (شبنم مقدمی). داستان درباره پرستاران نیست، اما شخصیت پرستار داستان نقش پررنگی در جهت تغییر مسیر قصه دارد.

درباره فیلم: یونس (پرویز پرستویی) رانند تاکسی است. زمانی که برای خوردن ناهار توقف کرده، یک زن باردار  بی‌خبر سوار تاکسی او می‌شود و یونس او را به بیمارستان می‌رساند. زن که نامش صدیقه عزیزی است از یونس می‌خواهد تا وقت پذیرش حضور داشته باشد تا گمان نبرند او تنها است. یونس قبول می‌کند اما کادر بیمارستان او را شوهر زن قلمداد می‌کنند هرچند که او کاملاً سکوت کرده و چیزی نمی‌گوید. خانم مجد  سوپروایزر بیمارستان تا حدّی ماجرا را می‌فهمد. مجد سرپرستار بیمارستان که تجربه مداوای مجروحان دفاع مقدس را هم دارد برای فهمیدن ارتباط این دو تلاش می کند و در نهایت برای کمک به صدیقه با یونس همکاری می کند.

خفگی / 1395

نویسنده و کارگردان: فریدون جیرانی

بازیگران: الناز شاکر دوست، نوید محمدزاده، پردیس احمدیه، ماهایا پطروسیان، غلامحسین لطفی

پرستار: صحرا مشرقی (الناز شاکر دوست). پرستار یک بیمارستان روانی است که به دنبال یافتن سرپناهی برای ادامه زندگی اش است.

درباره فیلم: برخلاف فیلم هایی که اشاره شد با بیماران روانی در ارتباط است. صحرا مشرقی در این بیمارستان مشغول به کار است. مسعود (نوید محمد زاده) همسرش (پردیس احمدیه) را به دلیل مشکلات روانی به این بیمارستان که ریاست آن با یکی از آشنایان خانوادگی اوست می آورد. حضور این زن در بیمارستان، زندگی صحرا مشرقی را با اتفاقات تازه ای همراه می کند.