تبیان، دستیار زندگی

ماجرای ادامه‌دار پایتخت جدید اسراییل

تصمیم ترامپ علیه عقیده یهودیان

ظاهرا به نظر می‌رسید که یهودیان در رژیم صهیونیستی از انتقال سفارت آمریکا حمایت کنند و این موضوع باعث خوشحالی آنان شده باشد اما در واقع این گونه نبوده و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسراییل
"ما سفارت ایالات متحده آمریکا را به پایتخت ابدی مردم یهود، اورشلیم (قدس شریف) منتقل می‌کنیم." این همان جمله‌ای است که در چند هفته گذشته از زبان ترامپ رسانه‌ای شد. همین جمله که حاکی از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای عملی کردن مصوبه‌ی کنگره برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ( قدس شریف) است؛ باعث بلند شدن صدای اعتراض مردم جهان در کشورهای مختلف اسلامی و حتی برخی کشورهای غیراسلامی شد.

همه ما نمونه‌هایی از این تظاهرات اعتراض آمیز را از رسانه‌های گوناگون مشاهده کردیم. البته این فقط یک روی سکه است. این سکه روی دیگری هم دارد و آن عقیده یهودیان درباره اعلام رسمی پایتخت جدید اسراییل است. به نظر می‌رسد که یهودیان در رژیم صهیونیستی از این تصمیم و انتقال سفارت آمریکا حمایت کنند و این مهم، باعث خوشحالی آنان شده باشد اما در واقع این گونه نیست و در میان یهودیان مخالفانی زادی هستند که نمونه‌ای از آن را در این مقاله بیان خواهیم کرد.


خاخام یعقوب شبیرو پس از شنیدن سخنرانی ترامپ، نظرش را درباره این حادثه این گونه بیان می کند: "نه! نه! ما با پایتخت ابدی قطعاً موافق نیستیم. این حق رییس جمهور ترامپ یا هر وابسته سیاسی است که برای مکان سفارتش تصمیم بگیرد حتی ممکن است تصمیم بگیرد و سواحل میامی را به عنوان پایتخت اسرائیل برگزیند اما این شأن اوست؛ یعنی در واقع این مرز و حدود حوزه تصمیم گیری اوست؛ اما زمانی که او شروع به صحبت از یهودیان می کند او در واقع وارد حوزه من می شود. در واقع هیچ رابطه سیاسی میان اورشلیم (قدس) و مردم یهود وجود ندارد؛ زیرا که قدس برای یهودیان فقط شهری مقدس محسوب می شود. یهودیان اصلاً پایتختی ندارند و هرگز هم یهودیان پایتختی نداشته اند. این کشورها هستند که پایتخت دارند، دولت ها هستند که پایتخت دارند. مطابق تعریفی که در لغت نامه آمده است، پایتخت، مهمترین شهر در یک دولت یا منطقه است."

یهودیان دولتی ندارند، یهودیان اجتماعی دینی هستند. درست است که ما به سمت قبله مان قدس نماز می خوانیم اما ارتباط ما با قدس فقط به عنوان احترام به شهری مقدس است و آنجا پایتخت سیاسی مردم یهود نیست. هر کاری که در قدس می کنیم باز هم به خاطر احترامی است که ما به این شهر به عنوان شهری مقدس قائل هستیم و اینکه چه کسی سیادت آن را بر عهده دارد برای ما مهم نیست. چه این شهر تحت سیادت ترکیه، رومی ها یا بریتانیا باشد.

وقتی که صهیونیست ها از کتاب مقدس صحبت می کنند، قصدشان نسخه یهودی و یهودیت آن نیست بلکه منظورشان نسخه مسیحی آن است. نتانیاهو این حق را ندارد که بگوید این کشور من است.



مهم است که بدانیم  صهیونیست ها اولین بار پروژه پایتخت مردم یهودی را طراحی و اعلام کردند و این کاملاً و مستقیماً با آموزه های دین یهود تعارض دارد. مطابق گفته تورات، ما مردم یهود نبودیم تا زمانی که در صحرای سینا به ما مژده دادند. در آن زمان بود که ما تبدیل به مردم یهود شدیم. ما به خاطر سرزمین، زبان، یا فرهنگ کنار هم جمع نشدیم؛ بلکه آنچه ما را در کنار هم نگه می‌دارد دین است. زمانی که خداوند به ما دین یهود را داد. وقتی آن را پذیرفتیم شدیم مردم یهود، ما هیچ سرزمینی نداریم و پایتختی هم نداریم. بعضی معتقدند که رخ داد این حادثه در صحرا قبل از ورود به سرزمین مقدس حکمتی داشته و خداوند قصد داشته است به یهودیان این را بیاموزد که سرزمین یا کشور هیچ ربطی به یهودیت ما ندارد و آنچه یهودیان را در کنار هم نگه می‌دارد دین یهودیت است.

چند سال قبل پاپ به دیدار نتانیاهو آمد و نتانیاهو به پاپ گفت که این همان مکانی است که در آنجا مسیح می‌زیسته و به عبری صحبت می‌کرده است اما پاپ با او موافق نبود و عدم موافقتش را هم اعلام کرد و جمله نتانیاهو را تصحیح کرد که خیر! مسیح به زبان آرامی صحبت می کرده. و در واقع حق با پاپ بود و نتانیاهو هم در جوابش گفت : بله بله! اما مسیح زبان عبری را می‌فهمیده است.

من می گویم بله شاید مسیح به زبان عبری صحبت می‌کرده اما زبان عبری هیچ گاه زبان رسمی و ملی مردم یهود نبوده است. بلکه زبان مقدس یهودیان بوده درست مانند سرزمین مقدس. حتی وقتی کلیپ این دیدار را می بینید مشاهده می‌کنید که این پاپ است که کلاه مخصوص را بر سر گذاشته است.

حتی اگر فرض کنیم که یهودیان پایتختی دارند بازهم هیچ ارتباطی به قدس ندارد و لزومی ندارد که آن جا پایتخت اسرائیل باشد؛ زیرا که اسرائیل مال یهودیان نیست، اسرائیل هیچ ارتباطی با یهود قدیم و ارثیه آن ندارد؛ کشوری است که در سال 1948 آن را ساختند. از صهیونیست ها می‌شنویم که قدس مال یهودیان است و از هزاران سال پیش متعلق به یهودیان بوده است، بله این حقیقت دارد اما بازهم ترجمه آن این نیست که قدس باید جزئی از اسرائیل باشد. مردم معتقدند که اسرائیل به نوعی امتداد حکومت یهودیان است اما این گونه نیست. این کاملاً نوعی متفاوت از دولت و حکومت، نوع متفاوتی از ارزش ها، و نوعی متفاوت از ایدئولوژی و مردمانی متفاوت است.

نتانیاهو  از کتاب مقدس برای دلیل و بهانه مالکیت این سرزمین استفاده می‌کند. بن گوریون می‌گوید کتاب مقدس مجوز مالکیت این سرزمین است و ما باید مطابق تعالیم کتاب مقدس عمل کنیم. اما همین شخص هیچ اعتقادی به این ندارد که کتاب مقدس کلام خداست و حتی به این هم معتقد نیست که خدا با هیچ کدام از انبیائش اصلاً سخن گفته باشد. نتایاهو هم هیچ اهتمامی به امور ذکر شده در کتاب مقدس ندارد به جز سرزمین.

در کتاب مقدس آمده است که باید شنبه را مقدس نگاه داشت اما نتانیاهو اهتمامی به کار نکردن در روز شنبه ندارد. مسیحیان پروتستان یعنی همان هایی که امروز آنان را به نام مسیحیان اوانجلیکی (تدبیرگرایان) می شناسیم صدها سال قبل از اینکه صهیونیست به وجود بیاید وجود داشتند. آنها بر بریتانیا بسیار اثرگذاشتند و بریتانیا نیز فرمانده بود. صهیونیست ها نیز به شدت تحت تأثیر تفکرات و آموزه‌های تفسیر مسیحی از کتاب مقدس قرار گرفتند و از همین آموزه‌ها در حال حاضر استفاده می‌کنند.

نکته این است که گاهی نتانیاهو تفسیر مسیحی از آموزه‌های یهودی را به زبان می آورد. به خاطر دارم که چند سال پیش نتانیاهو در سخنرانی قصه ای را به صورت پیش بینی بیان کرد که پیامبری استخوان های مرده ای را از زمین بیرون می اورد و آن را به حیات باز می گرداند و نتانیاهو معتقد است که این پیش گویی دقیقاً توسط کشور اسرائیل به حقیقت پیوسته است. چنین تفسیری در هیچ کدام از تعالیم یهودیت وجود ندارد و در هیچ منبع یهودی نیامده و این در یهودیت غیرممکن است؛ و این تأویل مسیحی اوانجلیکی است که از قرن ها پیش به وجود آمده است.

وقتی که صهیونیست ها از کتاب مقدس صحبت می کنند، قصدشان نسخه یهودی و یهودیت آن نیست بلکه منظورشان نسخه مسیحی آن است. نتانیاهو این حق را ندارد که بگوید این کشور من است. من در آمریکا متولد شده ام پدرم در هلند متولد شده و خانواده مادرم در انگلستان زندگی می کنند.ما هیچ ارتباطی با اسرائیل نداریم ما یهودی هستیم یهودی حقیقی! ما متدین هستیم کلاه یهودی می‌گذاریم و شنبه را مقدس می دانیم؛ در حالی که نتانیاهو هیچ کدام از این کارها را نمی‌کند.

اسراییل کشور من نیست؛ این فقط ادعایی از سوی صهیونیست‌های اسرائیلی است و معتقدم که ادعای آنها مبنی بر پایتخت بودن قدس اهانت به حق دین یهودیت است؛ زیرا که آنان یهود را از هویتی دینی به سوی هویتی ملی و سیاسی کشانده‌اند و این که نتانیاهو می‌خواهد قدس را پایتخت اسراییل کند باز هم توهین به دین یهودیت است. قدس برای یهودیان مقدس و ارزشمند است اما این دلیل نمی شود که آن را به عنوان پایتخت اسراییل در نظر بگیرند. و تقدس آن ربطی به این ندارد که چه کسی آن را اداره می کند و تحت سلطه چه کسی است.