تبیان، دستیار زندگی

راهنمای تقویت حافظه

کتاب‌های بسیاری درباره تاثیر تکنولوژی بر حافظه و راه‌های مقابله بر فراموشی نوشته شده که در این مطلب به بررسی برخی از تکنیک‌های موجود در دو کتاب موفق در این زمینه می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویت حافظه

نیویورک‌تایمزنوشت: در دنیایی که به طور فزاینده‌‌ای تحت سلطه گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون است، بسیار درباره حریم خصوصی می‌شنویم؛ اما آیا حافظه ما هم به همین اندازه آسیب‌پذیر نیست؟ حالا که دیگر تلفن‌های هوشمند ادامه حافظه‌ ما هستند و جواب همه‌چیز از اعمال ساده و پایه‌ای گرفته تا الگوریتم‌ها را از این دستگاه کوچک می‌خواهیم، باید بیش از پیش نگران حافظه خود باشیم.

تنها در جولای گذشته ده‌ها کتاب درباره این موضوع و تاثیر تکنولوژی امروز بر حافظه نوشته شده است. اکثر کتاب‌های اخیر آثار غیرداستانی هستند که در ادامه به بررسی دو کتاب می‌پردازیم که هر دو توسط پزشکان نوشته شده‌اند: «نجات حافظه: مغزتان را شارژ کنید، حافظه‌تان را برگردانید و مهم‌‌ترین چیزها را به خاطر بسپارید» از دنیل جی.آمن که در نوامبر ۲۰۱۷ توسط انتشارات تیندل مومنتوم منتشر شده و «هفت قدم تا مدیریت حافظه: چه چیزی نرمال است، چه چیزی نیست و چه باید کرد» از اندرو ای.بادسون و مورین کی.اوکانر که انتشارت او.یو.پی در ماه آگوست گذشته منتشر کرده است.

اولین چیزی که درباره این کتاب‌های تمرینی متوجه می‌شوید این است که اطلاعات را مدام تکرار می‌کنند تا اضطراب خواننده درباره سلامت ذهنش را به خودش نشان دهند. در بحث رژیم غذایی و ورزش، هر دو کتاب اتفاق نظر دارند. به طرز عجیبی هیچکدامشان از شما نمی‌خواهند که روی نیمکت دراز بکشید و حرکات عجیب و غریب یا دشوار انجام دهید. در عوض از شما می‌خواهند که هر روز یک تکه شکلات تلخ بخورید.

وقتی نوبت به فعالیت‌های توصیه‌شده می‌رسد، آقای بادسون و خانم اوکانر می‌گویند «در حال حاضر شواهد کافی برای مفید بودن بازی‌های فکری برای مغز وجود ندارد.» به جایش شما را به یادگیری مهارت‌ها و اطلاعات جدید و اجتماعی بودن تشویق می‌کنند. به خاطر سپردن موارد به کمک حافظه تصویری نیز ازجمله روش‌هایی است که بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به شیوه مشابه، دکتر آمن شما را تشویق می‌کند تا حین انجام کارهای متفاوت از دست غیرغالب خود استفاده کنید. به علاوه توصیه می‌کند که هر روز ۱۵ دقیقه از وقت خود را صرف دعا یا مراقبه‌ عمیق کنید؛ چرا که با این کار قشر پیشانی فعال می‌شود.

در آخر با رعایت و دنبال کردن این موارد حتما متوجه تغییر در به خاطر سپردن بسیاری از موارد خواهید شد. 

منبع: ایبنا