تبیان، دستیار زندگی
در حالی‌که روزبه‌روز از کشف باگ‌های تازه در سیستم عامل مک او اس ایکس (Mac OSX) خبر می‌رسد، پژوهشگران امنیتی همچنان معتقدند این سیستم عامل از خطرپذیری بالای امنیتی برخوردار نیست و از سیستم عامل ویندوز xp امن‌تر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امن‌تر از ویندوز

در حالی‌که روزبه‌روز از کشف باگ‌های تازه در سیستم عامل مک او اس ایکس (Mac OS X) خبر می‌رسد، پژوهشگران امنیتی همچنان معتقدند این سیستم عامل از خطرپذیری بالای امنیتی برخوردار نیست و از سیستم عامل ویندوز xp امن‌تر است

یکی از پژوهشگران امنیتی در مک آفی در گفت‌وگویی گفت: " برخی از مردم فکر می‌کنند مک امنیت کمتری نسبت به ویندوز دارد، زیرا آسیب‌پذیری‌های آن بیشتر است، اما باید گفت که تاکنون حمله‌های کمتری به مک او اس ایکس در سنجش با ویندوز گزارش شده است".

پروژه‌ای که در ماه گذشته با نام Apple Bugs انجام شد، بسیاری از باگ‌های موجود در این سیستم عامل را آشکار ساخت. این موضوع با تأخیر اپل در ارائه پچ‌های مورد نیاز برای سیستم عامل مک همراه شد که نتیجه آن، کاهش اعتماد نسبت به این سیستم عامل بود.

لوگوی شرکت اپل

سال گذشته نیز مک آفی گزارش داده بود کشف آسیب‌پذیری‌های موجود در پلاتفورم مکینتاش در سه سال گذشته از 45 مورد در سال 2003، به 143 مورد در سال 2005 رسیده است. این رقم افزایشی برابر با 228 درصد را نشان می‌دهد. در حالی که در همین دوره زمانی، آسیب‌پذیری‌های کشف شده در ویندوز تنها 73 درصد افزایش داشته است.

به تازگی گزارش تهدیدهای امنیتی اینترنت که از سوی سیمانتک منتشر شده، آشكار كرده است که میانگین 66 روز طول می‌کشد تا اپل برای رفع آسیب‌پذیری‌های موجود در مک، پچ موررد نیاز را عرضه کند. اما میانگین چنین کاری برای مایکروسافت تنها سه هفته خواهد بود.

با این حال، پژوهشگران همچنان سیستم عامل مک را ایمن‌تر از ویندوز می‌دانند. ماریوس وان اورس (Marius van Oers) یک مهندس پژوهش درباره ویروس‌ها در مک آفی، در وبلاگ خود خبر داده است هم اکنون بیش از 236 هزار بدافزار مهم در جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهند. نزدیك به 700 مورد از آن‌ها به توزیع‌های گوناگون لینوکس و اونیکس حمله می‌کنند. جالب اینکه از این شمار تنها 7 مورد و یا کمتر توانسته‌اند مک او اس ایکس را مورد تهدید قرار دهند.

منبع: همکاران سیستم

مطالب مرتبط:

بهترین نسخه لینوکس برای مبتدیان

هشت سؤال رایج در مورد ویستا

منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس (قسمت دوم)

اصل کاری های ویندوز