تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده‌ی شبکه اجتماعی تلگرام

تله‌ی تلگرام برای ایران

نیاز امروز کشور ما پیش از آنکه نحوه برخورد با پیام رسان ها و یا فیلترینگ آنها باشد افزایش فرهنگ سازی و یا راه حل های جایگزین داخلی برای حل چنین مواردی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلگرام
"وی چت" (wechat) و "وایبر" (viber) جزو اولین پیام رسان هایی بودند که با ورود به ایران توجه بسیاری را جلب و هواداران فراوانی را به خود جذب کردند. همزمان با ورود این پیام رسان ها، نرم افزارهای دیگری چون "واتس اپ" (whatsapp)  و "لاین" (line) نیز روانه بازار مجازی شدند اما هیچ یک نتوانستند جایگاهی همانند وایبر و وی چت بدست بیاورند.

در این میان، وایبر به علت ارسال سریع پیام و عکس، امکان ایجاد گفت‌وگوی گروهی و استیکرهایی جذاب، طرفداران زیادی داشت و حتی به بستری برای تجارت و تبلیغات نیز تبدیل شده بود.

بر این اساس بسیاری از کاربران ایرانی که عمدتا از میان جوانان بودند، به سراغ این پیام رسان ها رفته و آنها را مورد استفاده قرار دادند، اما طولی نکشید که بعلت مشکلات مخابراتی و نیز عدم امکان نظارت برآن و در نهایت بروز مشکلات اجتماعی، مسئولین مربوطه به فیلترینگ روی آوردند و دو شبکه اجتماعی پر طرفدار آن روزها یعنی وی چت و وایبر را فیلتر و از دسترس خارج کردند. پس از فیلتر این دو، در نظر برخی "واتس اپ" جایگزین بهتری به نظر رسید و بسیاری ترجیح دادند که ازآن استفاده کنند.

 با توجه به آنچه گفته شد نیاز امروز کشور ما پیش از آنکه نحوه برخورد با پیام رسان ها و یا فیلترینگ آنها باشد افزایش فرهنگ سازی و یا راه حل های جایگزین داخلی برای حل چنین مواردی است.

اما مشکل اینجا بود که واتس اپ قابلیت های متعددی نداشت و نمی توانست تمام نیازهای کاربرانی که فیس بوک و توییتر را تجربه کرده بودند برطرف کند. از این رو پس از عبور ایرانی ها از "واتس آپ" نگاه ها به سمت "تلگرام" (telegram)  چرخید و بسیاری از ایرانیان فعال در فضای مجازی بدین سو متمایل شدند. تاریخ دقیقی از مهاجرات میلیونی کاربران ایرانی به تلگرام موجود نیست اما اواخر سال 93 را می توان زمان مناسبی برای این مسئله دانست.

 نیاز امروز کشور ما پیش از آنکه نحوه برخورد با پیام رسان ها و یا فیلترینگ آنها باشد افزایش فرهنگ سازی و یا راه حل های جایگزین داخلی برای حل چنین مواردی است.


سرعت بالای تلگرام، قابلیت حضور تعداد بیشتری از افراد در گروه ها و مدتی بعد اضافه شدن قابلیت تشکیل کانال، باعث شد تا روز به روز بر تعدد کاربران تلگرام افزوده شود.

امنیت تلگرام تا چه میزان است؟

بد نیست نرم افزاری که امروز بعنوان یکی از برترین و محبوب ترین پیام رسان ها مطرح می شود را اندکی از حیث امنیت و وجوه اطلاعاتی بررسی کنیم. البته نباید از نظر دور داشت که هنگام نصب این پیام رسان پیام هایی مبنی بر اجازه برای ورود به تصاویر و دفترچه تلفن خصوصی برای فرد ارسال می شود، بنابراین افراد خود اجازه ورود تلگرام به حریم خصوصی شان را صادر می کنند.

 باید توجه داشت برخلاف آنچه که از سوی مسئولان تلگرام القا می شود، این نرم افزار خیلی هم ایمن نیست و موارد متعددی دال بر نا امن بودن آن موجود است.

درواقع بسیاری از نرم افزارهای پیام رسان محبوب همچون  تلگرام، ایمنی قطعی نداشته و بعلت استفاده زیاد کاربران در معرض خطرهای مجازی وجود دارد. بد نیست بدانید که تنها چند پیام رسان خاص دارای تمامی ضرایب امنیتی هستند که البته به شهرت چندانی نرسیده و کاربران زیادی را تحت اختیار ندارند.

گفتنی است حتی گاها دیده شده که با وجود ایجاد موانع امنیتی و امکانات ایمنی برخی از هکران باز هم به تلگرام دسترسی پیدا کرده و اطلاعات کاربران را به غارت برده اند. چنانچه بنا بر اخباری که چندی پیش منتشر شد یک گروه هکری ایرانی موفق شد به اطلاعات حساب کاربران ایرانی دست پیدا کند و تعداد بیش از 15 میلیون شماره تلفن را از طریق این اقدام به دست آورد. (1)

اما سوال اینجاست که با وجود این، چرا بسیاری از مردم کشورمان هنوز هم اصرار بر استفاده از تلگرام دارند، پیام رسانی که نه تنها سرور آن در ایران نیست بلکه مدیریت آن هم توسط افرادی صورت می پذیرد که ساکن یکی از امنیتی ترین کشورهای دنیا هستند.

سو استفاده از تلگرام

در کنار این باید گفت که برخی عامدا و از روی نقشه قبلی اقدام به انجام مواردی غیر اخلاقی در تلگرام کرده و از فرصت وجود کانال ها با تعداد اعضای بسیار بالا اقدام به سواستفاده می کنند.

متاسفانه این اولین بار نیست که استفاده از چنین فضاهای جدیدی منجر به بروز آسیب می شود، پیش از این نیز با ورود فیس بوک و توییتر فشارهای روانی متعددی به جامعه وارد شد که علت آن هم تنها عدم ورود فرهنگ متناسب با آنها بود. فشارهایی نظیر دوستی های نامتعارف مجازی، تهدیدهایی که گاها از این طریق صورت می گرفت و...که آسیب های جدی بسیاری برای برخی ایجاد کرده بود.

اکنون نیز با جود تلگرام و اینستاگرام و استفاده بسیاری از جوانان و نوجوانان از این پدیده مجازی آسیب های جدی زیادی  آنان را تهدید می کند که یکی از آنها رواج خشونت طلبی و پایین آمدن سن بلوغ جنسی است.

رواج کانال های غیر اخلاقی نظیر "صیغه یابی" و یا کانال هایی با عناوین مختلف که سعی در تحریک نوجوانان و کشاندن آنها به دام هایی چون "خودکشی" دارند، گوشه ای از فعالیت تلگرام بعنوان رسانه ای است که در اختیار نسل های مختلف قرار گرفته است.

برخی عامدا و از روی نقشه قبلی اقدام به انجام مواردی غیر اخلاقی در تلگرام کرده و از فرصت وجود کانال ها با تعداد اعضای بسیار بالا اقدام به سواستفاده می کنند.


اینستاگرام نیز بعنوان رسانه ای که در اختیار اغلب مردم قرار دارد شرایطی را بوجود آورده که بسیار از مخاطبان خصوصی ترین وجوه زندگی خود را به نمایش گذاشته و آسیب های فراوانی را در همین راستا متحمل شده اند. همچنین در قسمتی تحت عنوان "پیشنهاد اینستاگرام" و یا جستجو، مواردی را پیشنهاد می دهد که چندان با عرف و موازین اخلاقی همخوانی ندارد.

فرهنگ سازی جایگزین فیلترینگ

با توجه به آنچه گفته شد نیاز امروز کشور ما پیش از آنکه نحوه برخورد با پیام رسان ها و یا فیلترینگ آنها باشد، افزایش فرهنگ سازی و یا راه حل های جایگزین داخلی برای حل چنین مواردی است.

همچنین نکته قابل توجه اینجاست که حجم استفاده از تلگرام در ایران بالاترین سطح را دارا بوده و آماری باور نکردنی دارد، چرا که نگاهی به داده های تلگرام در سایت "آلکسا"  نشان می دهد که ایرانی ها 70 درصد از کل زمان تلگرام را به خود اختصاص داده اند و بعد از کشور ایران، آمریکایی ها با 4 درصد در رتبه دوم قرار دارند.

پی نوشت:

جزئیات کامل هک شدن تلگرام، تابناک، 1395
«تلگرام» در ایران یکه‌تازی می‌کند، سایت الف، 1394