تبیان، دستیار زندگی

10 فایده‌ی نخود برای سلامتی

پرخاصیت‌ترین عضو خانواده حبوبات!

نخود از خانواده‌ی حبوبات و دارای طعم جالبی است که در بسیاری از غذاهای محبوب جهان یافت می‌شود. این دانه‌های پرخاصیت چه در یک کاسه هوموس مراکشی باشند، چه در یک سوپ اسپانیایی و یا یک خورش کاری هندی شما را بدون این که تغییری در سایز کمرتان به جود آورند، سیر می‌کنند. در اینجا به برخی از خواص برتر نخود در سلامتی پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نخود پخته

کاهش کلسترول

فقط 2 فنجان نخود، کل نیاز روزانه به فیبر رژیمی را تأمین می‌کند و خبر بهتر این که این فیبرها هم شامل فیبر محلول است و هم فیبر غیر محلول؛ که دومی باعث کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL می‌شود. اخیراً یک تحقیق علمی نشان داد که نخود باعث کاهش سطح کلسترول حتی بیشتر از سایر مواد غذایی با مقادیر فیبر برابر می‌شود.

کمک به کاهش وزن

هر کسی که رژیم غذایی گرفته باشد می‌داند که فشارهای گرسنگی حتی قوی‌ترین اراده‌ها را هم ضعیف می‌کند. این که کالری دریافتی‌تان را کم کنید بدون این که دلتان دائم ضعف برود، چالش بزرگی است که دائم روی اعصابتان است. اینجا یکی از مواد غذایی فوق‌العاده که می‌توانید وارد رژیم غذایی‌تان کنید، نخود است. 1 فنجان نخود فقط 269 کالری انرژی دارد، اما نصف نیاز روزانه‌تان به فیبر و 30 درصد پروتئین مورد نیاز شما را تأمین می‌کند و هر دوی این‌ها به تنظیم انسولین که موجب ذخیره‌ی چربی در بدن می‌شود، کمک می‌کنند. با این تفاسیر می‌توانید یک فنجان نخود برای وعده‌ی ناهار میل کنید و تا شام سیر بمانید. در راستای همین موارد یک تحقیق نشان داد شرکت کنندگانی که از نخود به عنوان میان وعده در بین وعده‌های غذایی‌شان استفاده کرده بودند، میزان رضایت بیشتری را گزارش دادند و میل کمتری به پرخوری در وعده‌های غذایی اصلی داشتند.


حفاظت از پوست

نخود در بسیاری از مناطق آب و هوایی گرم و آفتابی دیده می‌شود و این خبر خوبی است برای کسانی که آن را مصرف می‌کنند؛ چرا که مانند یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. در واقع نخود حاوی مقادیر بالایی از یک ماده‌ی مغذی به نام منگنز است به طوری که فقط یک فنجان نخود پخته 85 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه‌ی این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند که به عنوان آنتی‌اکسیدان در سلول‌های پوست عمل می‌کند. منگنز همچنین از پوست در برابر آسیب نور ماوراءبنفش یا همان UV محافظت می‌کند که باعث کاهش جوش‌ها و بثورات پوستی می‌شود.


تقویت ایمنی بدن

توصیه‌ی عمومی بر این است که هنگامی که احساس سرماخوردگی کردید ویتامین C بیشتری دریافت کنید؛ اما محققان در مورد اثربخشی آن در مبارزه با سرماخوردگی تردید دارند. در واقع ویتامین ث بیشتر به پیشگیری کمک می‌کند تا درمان اما با این وجود، اغلب محققان به اتفاق آرا "روی" را تأیید می‌کنند. روی مانع تکثیر رینوویروس (ویروس سرماخوردگی انسانی) که مسئول سرماخوردگی است، می‌شود. نخود 23٪ از نیاز روزانه شما به روی و همچنین 64٪ نیاز روزانه شما به مس را تأمین می‌کند.

سلامت گوارش

همان‌طور که می‌دانید فیبر بخشی از گیاهان است که حل نمی‌شود و کمک می‌کند تا سیستم گوارش شما به درستی فعالیت کند. به همین دلیل است که پزشکان دائماً توصیه می‌کنند 40 درصد از رژیم غذایی خود را از غذاهای غنی از فیبر تهیه کنید که قطعاً نخود یکی از بهترین منابع آن می‌باشد.

تنظیم قند خون

متأسفانه، روز به روز به تعداد افرادی که با دیابت نوع 2 دست و پنجه نرم می‌کنند، افزوده می‌شود. اگر شما نیز یکی از میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هستید که نیاز به تنظیم قند خون دارید، حبوبات مانند نخود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پزشکان به مصرف حبوبات و سبزیجات نشاسته‌ای به دلیل فیتوکمیکال ها و فیبرهایشان توصیه می‌کنند. نخود به طور آهسته هضم می‌شود و بدون این که قند خون را تحت تأثیر ناگهانی قرار دهد موجب کاهش سطح هموگلوبین A1C می‌شوند. هموگلوبین گلوکوزیله یا همان A1C میزان قند خون در دو تا سه ماه گذشته را نشان می‌دهد.

افزایش انرژی بدن

یک فنجان نخود حاوی 64٪ مس و 26٪ آهن مورد نیاز روزانه است. این دو ماده‌ی معدنی با هم به عنوان یک تیم فوق‌العاده کار می‌کنند تا شما را پر انرژی کنند. آهن برای ترکیب شدن با سلول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم‌خونی به مس نیاز دارد. در عین حال، مس مسئول انتقال انرژی به سلول‌ها و در نتیجه ایجاد حس سیری طولانی مدت است.

عضله سازی

فقط 2 فنجان نخود، کل نیاز روزانه به فیبر رژیمی را تأمین می‌کند و خبر بهتر این که این فیبرها هم شامل فیبر محلول است و هم فیبر غیر محلول؛ که دومی باعث کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL می‌شود. اخیراً یک تحقیق علمی نشان داد که نخود باعث کاهش سطح کلسترول حتی بیشتر از سایر مواد غذایی با مقادیر فیبر برابر می‌شود

"اگر شما گیاهخوار باشید، نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی پروتئین دریافت کنید!" این باور رایج همیشه هم صادق نیست کما اینکه بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان گیاهخوار نیز از آن مطلع‌اند.
پروتئین‌ها از 20 اسیدآمینه‌ی مختلف تشکیل شده‌اند و واقعیت این است که همه آن‌ها در گیاهان یافت نمی‌شوند. این اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده‌ی عضلات را فراهم می‌کنند که برای انقباض عضلانی لازم می‌شوند و هنگامی که عضله منقبض می‌شود، رشد می‌کند. 1 فنجان نخود یک سوم پروتئین مورد نیاز توصیه شده در روز را برای شما تأمین می‌کند. بنابراین آن‌ها را با پروتئین موجود در آجیل، سبزیجات، ماهی، یا منابع حیوانی ترکیب کنید تا پروتئین خود را تکمیل کرده و قوی شوید!

سلامت سیستم عصبی

پروتئین نخود همچنین به سلامت سیستم عصبی کمک می‌کند. در واقع آمینواسیدهای پروتئینی به انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز کمک می‌کنند تا وظایفشان را به خوبی انجام دهند.

اثرات مهم آنتی‌اکسیدانی

نخودها منبع خیلی خوبی از سلنیوم هستند. سلنیوم یک ماده‌ی معدنی است که به عملکرد مناسب آنزیم‌های کبدی کمک کرده و ترکیبات سرطان‌زا را از بدن دفع می‌کند. نخودها همچنین منبع فولات هستند که به تشکیل سلول‌هایی که از سرطان در بدن جلوگیری می‌کند، کمک می‌کنند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.