تبیان، دستیار زندگی

سرنوشت سینما در 5 پاییز اخیر

بمب های زرد گیشه

یک گزارش درباره فیلم هایی که در 5 پاییز اخیر با فروش بالای خود گیشه سینما را نجات داده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فروشنده
سه ماهه سوم سال به دلیل آغاز مدارس ، معمولا ایام خلوت شدن سالن های سینما است. بویژه آن که غالب فیلم های گیشه دار، در بهار و تابستان روی پرده می روند و سهم کمی برای پاییز باقی می ماند. در دو سال اخیر اما گیشه سینماها در مجموع فروش بالایی تجربه کرده است.

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی چندی پیش به مقایسه تطبیقی گیشه پاییزی سینما در سال‌های ۹۶ و ۹۵ پرداخت که مشخص شد گیشه پاییز ۹۶ با تعداد ۴ میلیون و ۹۳۹ هزار ۷۵۰ نفر تماشاگر نسبت به گیشه پاییز ۹۵ با ۴ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۳۵۰ نفر دارای رشد ۱ درصدی تعداد تماشاگر بوده است. بر اساس تحقیق معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی گیشه سینما در پاییز ۹۶ با مجموع فروش ۳۸ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان نسبت به گیشه سینما در پاییز ۹۵ با ۳۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان شاهد رشد ۱۸ درصدی در میزان فروش بوده است.    

1396/ آینه بغل


میزان فروش: 11 میلیارد و 300 میلیون تومان

درباره فیلم: فروش بالای«آینه بغل» پیش بینی می شد؛ فیلم محمدرضا گلزار دارد و جواد عزتی. منوچهر هادی با «من سالوادور نیستم» نشان داده می تواند یک کمدی تجاری بسازد. درباره فیلم در ابتدای پرونده نوشته ایم و فعلا همین قدر اشاره کنیم که «آینه بغل» نیمه آذر ماه یعنی اواخر پاییز اکران شد اما خیلی زود به رتبه بالایی در جدول دست یافت. «آینه بغل» در فصل پاییز پشت سر «خالتور» بود که حالا به 6 میلیارد و 500 میلیون تومانی دست یافته است.

دیگر فیلم ها: شگفتی ساز اکران پاییز امسال «زرد» و «خفگی» هستند که به ترتیب 5 و چهار میلیارد تومان فروختند. این دو فیلم سوژه های جدی دارند و کمتر کسی چنین فروشی برای شان پیش بینی می کرد.

1395/ فروشنده


میزان فروش: 15 میلیارد و 700 میلیون تومان

درباره فیلم: «فروشنده» در همان سه روز اول سه رکورد به اسم خود زد: فروش روز اول، فروش سه روز نخست و نیز سانس های غیر متعارف. با این حال برخی گمان می کردند فروش «فروشنده» بعد از چند هفته افت خواهد کرد وحتی به 10 میلیارد تومان نخواهد رسید. سیر صعودی فیلم اما ادامه داشت و مخاطبان در فصل پاییز هم از آن استقبال کردند تا در نهایت اکران فیلم «فروشنده» با مجموع فروش  15 میلیارد و 700 میلیون تومان میلیارد تومان به پایان برسد.

دیگر فیلم ها: «سلام بمبئی» هم با 13 میلیارد و 700 میلیون تومان گیشه پاییز 95 را پررونق کرد. فروش «آس و پاس» هم به حوالی 4 میلیارد تومان رسید.

1394 / شاهزاده روم


میزان فروش:5 میلیارد تومان

درباره فیلم: شگفتی ساز اکران سال 94 انیمیشن «شاهزاده روم» است. فیلم هادی محمدیان نیمه آبان روی پرده رفت و خیلی زود با استقبال مواجه شد و در نهایت در رتبه سوم جدول فروش سال، قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که انیمیشن در کشور ما به فروش قابل توجهی دست نمی یابد. تکنیک بالای ساخت فیلم به همراه داستان آن ، باعث می شد مخاطبان با رضایت از سالن های «شاهزاده روم» خارج شوند.

دیگر فیلم ها: در پاییز 94 فیلم ها فروشی چشمگیر نداشتند. حتی «در مدت معلوم» را نمی توان جزو فیلم های اکران پاییز دانست چرا که یک هفته مانده به زمستان اکران شد. این فیلم در نهایت به فروش 3 میلیارد و 800 میلیون تومانی دست یافت.

 1393 / شیار ۱۴۳    


میزان فروش: 4 میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومان

درباره فیلم: روایت تکان دهنده و پر احساس نرگس آبیار از یک مادر شهید چشم انتظار، به دل مخاطبان نشست و باعث شد از آن استقبال بالایی کنند. فیلم در جشنواره ها و از سوی منتقدان تحسین شده بود و سینماروها منتظرش بودند.

دیگر فیلم ها: «آتش بس 2» ساخته تهمینه میلانی با 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رتبه دوم جدول فروش پاییز سال 93 را به خود اختصاص داد. در این فصل اکران «شهر موش ها2» ساخته مرضیه برومند ادامه یافت تا این گونه صدر جدول فروش در اختیار خانم های کارگردان باشد.در این فصل «ساکن طبقه ی وسط»، «مستانه»، «تراژدی»، «چند متر مکعب عشق» و «مهمان داریم» هم اکران شدند که فروش متوسطی داشتند.

1392/ هیس دخترها فریاد نمی زنند


میزان فروش: 5 میلیارد و 450 میلیون تومان

درباره فیلم: پوران درخشنده فیلمی درباره اذیت و آذار جنسی کودکان ساخت که خیلی زود مورد توجه مردم قرار گرفت. «هیس دخترها فریاد نمی زنند» بیش از آن که به عنوان یک اثر سینمایی واجد اهمیت باشد، هشدار آن ارزش دارد. این فیلم نزدیک به 6 میلیارد تومان فروش کرد.

دیگر فیلم ها: در فصل پاییز 92 «پل چوبی» هم اکران شد که در نهایت به فروش 2 میلیارد تومانی دست یاقت. «استرداد» بعد از 35 روز اکران پاییزی در  تهران 300 میلیون فروخت که با توجه به بودجه آن رقم بسیار ناچیزی است. «دربند»‌ به کارگردانی پرویز شهبازی 950 میلیون تومان فروخت و «به خاطر پونه» ساخته هاتف علیمردانی بیش از 600 میلیون تومان فروش داشته است.


منابع: هفت صبح، سینما تیکت، سایت فارابی