تبیان، دستیار زندگی

تا می توانی برایشان استغفار کن

از والدینم راضی نیستم

اگر پدر و مادرى از فرزندانشان راضى باشند موجب خیر و بركت و سعادت فرزند مى ‏شود اگر در حق فرزندان خود دعا كنند خداوند به این دعا توجه خاصى مى‏ نماید كما این كه اگر والدین از فرزندان ناراضى باشند و خداى ناكرده آنها نفرین كنند ممكن است، خداوند بر چنین فرزندانى كه موجب ناراحتى والدین شوند قهر و غضب نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
از والدینم راضی نیستم
اسلام از نظر حقوقى حساب ویژه ‏اى براى پدر و مادر باز كرده همان گونه كه در جنبه‏ هاى عاطفى نیز حساب جداگانه ‏اى براى آنها در نظر گرفته است؛ لذا در روایات آمده كه اگر پدر و مادرى از فرزندانشان راضى باشند موجب خیر و بركت و سعادت فرزند مى ‏شود اگر در حق فرزندان خود دعا كنند خداوند به این دعا توجه خاصى مى‏ نماید كما این كه اگر والدین از فرزندان ناراضى باشند و خداى ناكرده آنها نفرین كنند ممكن است، خداوند بر چنین فرزندانى كه موجب ناراحتى والدین شوند قهر و غضب نماید.

برخی دعاهای قرآنی مخصوص طلب بخشش برای پدر و مادر است. یکی از این آیات "رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا" است. در این آیه از خداوند طلب بخشش اول برای دعا کننده و بعد پدر و مادر بیان می شود. در ادامه این آیه تعلیل آورده می شود یعنی از خداوند می خواهی که مورد رحمت قرار دهد و می گویی همان گونه که زمانی صغیر بودم و پدر و مادر مرا تربیت کردند، یعنی به خاطر تلاشی که برای زندگی من انجام دادند، طلب بخشش برای پدر و مادر وظیفه من است.


این همه آیه و روایت كه در این زمینه وارد شده حاكى از اهمیتى است كه خداوند براى والدین قائل شده است و اینها بدون حكمت نیست چه اینكه اینها در مقابل زحماتى كه والدین براى فرزندان متحمل مى‏ شوند ناچیز است. آنها از لحظه انعقاد نطفه تا هنگام تولد و همچنین بعد از تولد دوران شیرخوارگى و بعد كودكى مشكلاتى بسیار زیادى را متحمل شده ‏اند بنابراین خداوند نیز در مقابل زحمات آنها حقوق ویژه ‏ای را براى آنها قائل شده است. از این رو باید در هر شرایطى احترام آنها را نگه داشت هر چند در بعضى اوقات دربرخورد با فرزندان خود دچار اشتباه شوند.
البته توجه به این نكته لازم است كه خداوند همه انسان ها را در مقابل اعمال و رفتارى كه انجام مى ‏دهند مورد سؤال قرار مى ‏دهد و والدین نیز باید پاسخگوى اعمال و رفتار خود باشند بنابراین در همه حال ما وظیفه داریم به والدین خود احترام بگذاریم حتى اگر آنها به ما بى احترامى كنند فقط اگر آنها بخواهند ما را به كار حرامى وادار كنند یا از انجام تكلیف واجبى باز بدارند، اطاعت از آنها جایز نیست چه اینكه اطاعت خداوند بر هر كس دیگر حتى والدین نیز مقدم است.

مصداق برّ نسبت به والدین

برخی دعاهای قرآنی مخصوص طلب بخشش برای پدر و مادر است. یکی از این آیات "رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا" 1 است.  در این آیه از خداوند طلب بخشش اول برای دعا کننده و بعد پدر و مادر بیان می شود. در ادامه این آیه تعلیل آورده می شود یعنی از خداوند می خواهی که مورد رحمت قرار دهد و می گویی همان گونه که زمانی صغیر بودم و پدر و مادر مرا تربیت کردند، یعنی به خاطر تلاشی که برای زندگی من انجام دادند، طلب بخشش برای پدر و مادر وظیفه من است.

بیشتر بخوانیم:
اثر خدمت به والدین در زندگی
نیکی به پدر و مادر به شرط....!!
نردبانی برای خوشبختی !

آیت اللَّه جوادى آملى در شرح این آیه مى گوید: «در این آیه، لفظ «ربیانى» (به دنیا آوردند مرا) آمده است نه لفظ «ولدانى» (رشد دادند مرا) و پدر و مادر باید به تربیت فرزند توجّه داشته باشند و هر قدر فرزندشان را خوب تربیت كنند همان اندازه نسبت به فرزندشان حق دارند.» 2

معنای نیکی و برّ؛ از آنچه دوست دارید بدهید

خداوند همه انسان ها را در مقابل اعمال و رفتارى كه انجام مى ‏دهند مورد سؤال قرار مى ‏دهد و والدین نیز باید پاسخگوى اعمال و رفتار خود باشند بنابراین در همه حال ما وظیفه داریم به والدین خود احترام بگذاریم حتى اگر آنها به ما بى احترامى كنند فقط اگر آنها بخواهند ما را به كار حرامى وادار كنند یا از انجام تكلیف واجبى باز بدارند، اطاعت از آنها جایز نیست چه اینكه اطاعت خداوند بر هر كس دیگر حتى والدین نیز مقدم است.

نیكى یا بِرّ آن است كه از آنچه دوست داریم، بدهیم زیرا مقام ابرار نیز چنین است. حضرت امام صادق (علیه السلام) در خصوص برّ و نیكى به پدر و مادر مى فرمایند: چه چیز مانع از آن مى شود كه به پدر و مادرتان در دنیا و پس از مرگ نیكى كنید: براى آنها نماز بخوانید و صدقه دهید و حج بگذارید و روزه بگیرید و مانند آن برایشان انجام دهید، زیرا خداوند به نیكى شما خیر زیاد مى دهد.3
در روایتی است که ؛ قال الامام الرضا - علیه السّلام - : برّ الوالدین واجبٌ و ان كان مُشركین و لا طاعةُ لهما فی معصیة الخالق ... امام رضا - علیه السّلام - فرمود: نیكی به پدر و مادر واجب است اگر چه آنها مشرك باشند، البته در جائی كه اطاعت از آنها موجب معصیت و نافرمانی پروردگار شود، نباید فرمانبرداری نمود. 4    
بر و نیکی به والدین تا جایی اهمیت دارد که علامه مجلسى در شرح نیكى به پدر و مادرى كه فوت كرده اند مى گوید: «با طلب مغفرت و آمرزش براى پدر و مادر و پرداخت دیون و قرض هاى آنان و به جا آوردن قضاى عبادات آنان و انجام كارهاى خیر و صدقه براى آنان و تمام كارهایى كه باعث رسیدن ثواب به ایشان مى شود به آنان نیكى كن» 5

پی نوشت:
1- اسراء/24
2- رادیو قرآن. برنامه سروش هدایت: تفسیر آیت الله جوادى آملى. مورخ 10/1/78
3- بحارالانوار، ج 74، ص 46
4- تفسیر صافی، ج 2، ص 37
5- مجلسى. محمد باقر، مرآة العقول، محقق، مصحح، رسولى محلاتى، هاشم،‏ ج 8، ص 393

منابع:
سایت پاسخگو
سایت سبطین
خبر آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.