تبیان، دستیار زندگی

لیست یک سیسمونی جامع و کامل

سیسمونی یا جهیزیه نوزاد

نوزادان بیشتر از سایر اعضای خانواده وسایل دارند. از لباس های رنگارنگ گرفته تا سرویس چوب و ظروف غذاخوری و اسباب بازی هایی که برای سنین مختلفش باید در سیسمونی لحاظ شوند. نوزاد شما به میز تحریر و ماشین کنترلی درسال های اول تولد نیاز ندارد، متناسب با سن او برایش سیسمونی تهیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیسمونی

تولد اولین فرزند برای زن و شوهر حس عجیبی دارد به همین علت برای آمدن او تلاش می کنند همه امکانات و شرایط را فراهم کنند. خانواده دختر نیز برای اولین نوه دختری خود باید سیسمونی متناسب با وضعیت خود هدیه بدهند.
در اصلاح گفته می شود گوش عزیز و گوشواره عزیزتر است. برای پدر و مادر فرزند بسیار مهم است ولی نوه شکل دیگری از عشق را به وجود می آورد. پدر و مادر دختر تلاش می کنند تا بهترین و همه وسایلی که برای نوزاد حتی نه فقط برای سال های اول بلکه برای چند سال و گاهی حتی زمان مدرسه نوه شان را فراهم کنند.

این وسایل در هفت گروه کلی وسایل حمل و نقل نوزاد، لوازم ایمنی کودک، سرویس خواب و مبلمان اتاق کودک، وسایل تغذیه نوزاد، پوشاک، لوازم بهداشتی و وسایل بازی و تسکین دهنده تقسیم شده‌اند.


 والدین هنگام تهیه سیسمونی نوزاد نیز سعی می کنند بهترین طراحی را برای اتاق نوزاد خود انجام دهند. در اتاق نوزاد باید ترکیبی از رنگ های مختلف استفاده شود. برخی افراد طراحی رنگ را براساس جنسیت نوزاد انتخاب می کنند.

انتخاب مدل سیسمونی دخترانه و پسرانه مناسب و زیبا یکی از دغدغه های اساسی والدین عزیز است که ترجیح می دهند مناسب ترین و بهترین سیسمونی را برای نوزاد خود تهیه نموده و به زیباترین شکل اتاق نوزاد را با وسایل تهیه شده تزیین نمایند.

مهمترین موضوعی که قبل از خرید سیسمونی به دغدغه بزرگ پدرها و مادرهای جوان تبدیل می شود این است که چه چیزهایی باید بخرند و چه قدر بابتش بپردازند. ما در ادامه لیست کاملی از سیسمونی مورد نیاز نوزاد را برایتان آورده ایم تا ببینید چه وسایلی جزو سیسمونی هست و به درد صفر تا دو سالگی کودک می‌خورد.

بیشتر بخوانید:
قدم نورسیده مبارک
جوجو می خواد بیاد

این وسایل در هفت گروه کلی وسایل حمل و نقل نوزاد، لوازم ایمنی کودک، سرویس خواب و مبلمان اتاق کودک، وسایل تغذیه نوزاد، پوشاک، لوازم بهداشتی و وسایل بازی و تسکین دهنده تقسیم شده‌اند. اما برای این که بتوانید راحت تر خرید کنید، پیشنهادمان این است که لیستی از مهم ترین و ضرورترین مایحتاج نوزاد بر اساس بودجه خانواده تان انتخاب کرده و خیال خودتان را راحت کنید.
یک سیسمونی معقول و منطقی بیش از آنکه بر تعداد اقلام خریداری‌شده تمرکز داشته باشد، به نیازهای نوزاد در سنین مختلف توجه دارد و بدون زیاده‌روی و چشم و هم چشمی برای راحتی هرچه بیشتر نوزاد و والدین او تهیه می‌شود. قبل از خرید سیسمونی نوزاد، خانواده باید شرایط خود را بررسی کرده و با توجه به فاکتورهایی که در ادامه می‌آیند، اقدام به خرید لوازم ضروری برای سیسمونی نوزاد کنند. پس قبل از انجام هرکاری به عنوان والدین نوزاد، شرایط زیر را یک‌بار دیگر مرور کنید:

وضعیت منزل شما به چه صورت است؟ آیا مستاجر هستید و مجبور به اثباب‌کشی‌های متعدد می باشید؟
فرزند شما در چه فصلی متولد می‌شود و لباس‌های 6 ماهه اول تولد او متناسب با چه فصلی باید باشد؟
شرایط مالی شما به چه صورت است و تا چه حد امکان هزینه‌کردن دارید؟
آیا نوزاد شما اتاق مجزا خواهد داشت یا خیر و این اتاق چه متراژی دارد؟
جنسیت نوزاد شما چیست و به چه لوازمی احتیاج پیدا خواهد کرد و سوالات زیاد دیگر.

با توجه به نکات گفته شده برای خود یک چک لیست خرید سیسمونی تهیه کنید و طبق آن برنامه‌ریزی مالی انجام داده، شروع به خرید کنید و از خرید اقلام غیرضروری، بیش از حد و تجملاتی بپرهیزید. در اینجا ما برای شما فهرستی از لوازم ضروری و مناسب سیسمونی نوزاد را آماده کرده‌ایم که امیدواریم با توجه به بودجه و شرایط خود، از آن استفاده کنید:

سیسمونی

لباس سیسمونی نوزاد
بلوز زیر دکمه دار (سایز 1-3) 6 تا 8 عدد سرهمی (سایز 1-3) 6 تا 8 عدد
کلاه نرم (سایز 34 و کوچکتر)1 -2 عدد جوراب 4-6 جفت
ژاکت 1-2 عدد دستکش و کفش پشمی زمستانی
پیش‌بند نرم 6 عدد کفش و پاپوش نوزاد در سایزهای مختلف

لوازم خواب نوزاد
تخت یا گهواره کوچک یا متوسط 1 عدد تشک هم‌اندازه تخت 2 عدد
حفاظ برای کناره تخت کیسه خواب 1 عدد
پتوی نوزاد 2 عدد تشک و لحاف و بالش دم دستی
آویز تخت (غیر ضروری) چراغ خواب

برای عوض‌کردن پوشک نوزاد
کمد تعویض (کشودار) 1 عدد لامپ گرم‌کننده 1 عدد
زیرانداز پلاستیکی 1 عدد پوشک (کوچک‌ترین سایز)
کهنه یا پارچه نخی 1*1 سطل زباله کوچک
ساک لباس پودر بچه و روغن بچه

وسایل حمام نوزاد
وان نوزاد 1عدد حوله نرم کلاه‌دار و دم دستی هرکدام 1 عدد
قیچی یا ناخن‌گیر 1 عدد دستمال مرطوب و دستمال کاغذی و لیف نوزاد
دماسنج آبی (برای دمای آب حمام) شامپو سر و بدن و پودر صابون و صابون بچه

وسایل تغذیه نوزاد
بالش شیردهی 1 عدد شیشه شیر 2 عدد
شیشه شور پستانک و شیردوش
فلاکس بطری آب
قابلمه کوچک سرویس قاشق و بشقاب نوزد
سیسمونی

بیشتر بخوانید:
قصه آمدنش را خاطره کنید

اقلام ذکرشده، لوازم بسیار ضروری سیسمونی نوزاد هستند که تقریبا نمی‌توان هیچ یک از آن‌ها را حذف نمود اما به لیست بالا می‌توان موارد دیگری را نیز اضافه کرد که شامل:
جغجغه و اسباب‌بازی، شورت عینکی، کرم دست و صورت نوزاد، الکل سفید، پنبه و گاز استریل، سرویس چوب(کمد لباس، ویترین، تخت خواب، دراور)، برس و شانه نرم، صندلی غذا، کریر، مینی واشر، وسایل تزیینی اتاق مثل ساعت، پرده، آویز اسم و ...
سیسمونی نوزاد را بهتر است همان‌طور که گفته شد مختصر و مفید تهیه کنید و به فکر چشم‌و هم‌چشمی با فامیل و دوستان نباشید زیرا این‌کار اسراف بوده و هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل خواهد کرد.


منابع: ستاره، آرگا،نی نی بان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.