تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت هفتمین روز غرق شدن سانچی

افشای جزئیات حادثه سانچی+فیلم

پس از اعلام برخورد نفت‌کش ایرانی با کشتی چینی، به سرعت هجمه‌ای از شایعات فضای جامعه را در بر گرفت، شایعاتی که رنگ و بوی سیاسی داشت و حکایتی تلخ.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سانچی
6 ژانویه 2018، بعنوان روزی تلخ و پُرحاشیه در تاریخ ایران و جهان ثبت شد. درست 14 روز پیش کشتی نفت‌کش ایرانی "سانچی" که حاوی محموله میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود حوالیِ "شانگ‌های" با کشتی فله‌بر "سی‌اف کریستال" برخورد و به احاطه‌ی شعله‌های آتش درآمد.

از نخستین ساعات اعلام این خبر ناگوار، خانواده‌های 32 خدمه‌ی کشتی، خود را به شرکت ملی نفت‌کش ایران رساندند و به یکدیگر دل‌داری دادند و دست دعا برداشتند تا شاید خبری خوش از آنها برسد. این ماجرا با بیم و امیدهای فراوانی همراه بود، امیدهایی که پس از 8 روز با غرق شدن کامل سانچی به ناامیدی تبدیل شد. این کشتی پس از 8 روز تلاش پُرابهام چینی‌ها در کمک رسانی، ساعت 10:30 صبح روز 24 دی‌ماه به کاملا به آب فرو رفت خبر غرق شدن آن رسما از سوی چینی‌ها اعلام شد.
 
مقامات چینی بر این باور بودند که بعلت وجود گازهای سمی که در اثر آتش گرفتن محموله‌ی کشتی (بنزین و گاز) ایجاد شده بود، کلیه‌ی خدمه‌ی کشتی در ساعت اولیه جان سپردند.

حواشی و شایعات حادثه سانچی

بر تلخی این اتفاق آنجایی افزوده می‌شود که حواشی و شایعات فراوان، فضا را مه‌آلود می‌کند. از نخستین ساعات اعلام خبر برخورد نفت‌کش ایرانی با کشتی چینی، شایعات و حواشی فراوانی باعث ملتهب‌تر شدن این ماجرا شد. برخی بر خاموش بودن رادارهای کشتی ایرانی تاکید داشتند و برخی اصلا وجود کشتی چینی را فرضی می‌دانستند.

نفت‌کش "سامان" با نام جدید "سانچی" و با پرچم کشور پاناما برای حمل و نقل دریایی آغاز بکار کرد.



آن دسته از حواشی که مربوط به خاموش بودن رادارهای نفت‌کش ایرانی بود، سعی داشت تا محموله‌ی کشتی را تسهیلات نظامی جلوه دهد که به کره‌ی شمالی برده می‌شد. شایعات عدم وجود کشتی چینی نیز، بر آن بود تا برخورد دو کشتی را از پایه بی‌اساس جلوه دهد و این موضوع را القا کند که نفت‌کش ایرانی توسط موشک آمریکا مورد هدف قرار گرفته است.

ربیعی و ماجرای سانچی

متاسفانه شدت شایعات مربوط به نفت‌کش سانچی در حدی بود که برخی مسئولین بر خود لازم دانستند تا درباره‌ی جزئیات توضیحاتی را ارائه کنند. ربیعی که به عنوان نماینده رئیس جمهور این فاجعه را پیگیری می‌کرد با رد هرگونه خبری مبنی بر حرکت سانچی به سمت کره شمالی گفت: "مقصد کشتی سانچی کره جنوبی بود نه کره شمالی و بارنامه کشتی این را ثابت می‌کند، کشور کره جنوبی هم محموله باری به این کشور را تایید کرده است. چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و تمام رادارها قطع بوده، داستانسرایی های ژول‌ورنی است که نشان می‌دهد مطرح کنندگان این قبیل شایعه ها هیچ آگاهی از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند."(1)

بیشتر بخوانید:

درباره قربانیان چه می‌دانیم؟

ناگفته‎هایی از فاجعه نفتکش سانچی


پرچم پاناما بر فراز نفت‌کش ایرانی

حکایت تلخ سانچی، تاریخچه و زوایای پنهان این نفت‌کش را هویدا کرد. کشتی "سانچی" در سال 2008 با نام "سامان" و توسط شرکت هیوندا ساخته شد، اما به علت تحریم‌های اقتصادی و نیز کاهش هزینه‌های مالیاتی، ایران مجبور به ثبت این کشتی در پاناما و تغییر نام آن شد.

نفت‌کش "سامان" با نام جدید "سانچی" و با پرچم کشور پاناما برای حمل و نقل دریایی آغاز بکار کرد. اکنون با توجه به اتفاق تلخی که برای سانچی افتاد، باید فراتر از ابعاد سیاسی به موضوع حقوقی آن پرداخته شود چون بی‌تردید این اتفاق از نظر حقوقی قابل پیگیری بوده و جعبه سیاه کمک‌های فراوانی به حل و رفع ابهام‌های ایجاد شده می‌کند هرچند که جعبه سیاه نفت‌کش ایرانی به پاناما منتقل شد اما مقامات این کشور وعده داده‌اند که بررسی آن با حضور مقامات ایرانی انجام خواهد گرفت.

حائز اهمیت آن که، با اتهاماتی که به چینی‌ها وارد شد، آنها نیز در مقام پاسخگویی سعی بر توجیه کار خود کرده و عدم استفاده از فوم را در خاموش کردن آتش اولویت قرار دادن مسائل زیست محیطی عنوان کردند. آن‌ها بدون ارائه‌ی سندی قابل قبول تاکید دارند که خدمه همه ابتدا فوت کرده‌اند پس در آن زمان خاص باید به آسیب‌های این آتش سوزی و تاثیر آن بر آب‌ها متمرکز می‌شدند. این در حالی است که هیچ سندی برای اثبات این مدعا وجود نداشته و این موضوع فقط گمانه‌زنی مقامات چینی بوده است.

کلام آخر

با توجه به آنچه که گفته شد درمی‌یابیم که اهمال‌کاری چین بخصوص برای آن‌که خنک‌سازی آتش را محدود به ساعات کاری کرده و ساعات شب تا ابتدای صبح، کار را تعطیل می‌کرد تردیدی نیست، اما این موضوع باید زیر ذره‌بین کارشناسان و متخصصان قرار گیرد تا پرده از زوایای پنهان آن برداشته شود و شایسته است تا آن زمان از ایجاد یا انتشار هرگونه خبر غیرمستندی که امکان دارد به شایعاتی رنج‌آور تبدیل شود خودداری کنیم بلکه غمی بر غم بی‌پایان خانواده 32 خدمه‌ی جان باخته در نفت‌کش سانچی، افزوده نشود.

پی‌نوشت:

1. جانباختگان حادثه نفتکش سانچی "شهید خدمت" محسوب می شوند، شبکه العالم، 26 دی‌ماه 1396