تبیان، دستیار زندگی
دانشمند متتبع، مرحوم ‏« على دوانى‏» در بیوگرافى این فقیه وارسته از رجال ابو على، از كتاب ‏«اتحاف الورى‏»، ضمن حوادث سال، نقل كرده است كه در این سال سیدمرتضى و برادرش سیدرضى به زیارت بیت‌الله الحرام شتافتند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناعت طبع سیدمرتضی علم الهدی

تصویری از درخت شکوفه زده در بهار

دانشمند متتبع، مرحوم ‏« على دوانى‏» در بیوگرافى این فقیه وارسته از رجال ابو على، از كتاب ‏«اتحاف الورى‏»، ضمن حوادث سال، نقل كرده است كه در این سال سیدمرتضى و برادرش سیدرضى به زیارت بیت‌الله الحرام شتافتند. در بین راه‏ «ابن جراح‏ طائى‏» از آنها طلب چیزى كرد و آنها نُه هزار دینار از مال خالص خویش را به او دادند.

و باز نوشته‏اند كه وقتى چند كتاب به قیمت ده هزار دینار یا بیشتر براى سیدمرتضى‏خریدارى كردند، موقع مطالعه دید كه بر پشت ‏یكى از آنها این دو شعر را نوشته‏اند:

و قد تحوج الحاجات یا ام مالك الى بیع اوراق بهن ضنین و ما كان ظنى اننى سابیعها و لو خلدتنی فی السجون، دیونى.

(گاهى احتیاج وا مى‏دارد كه اوراقى را كه بیشتر مورد علاقه است، فروخته گردد. من گمان نمى‏بردم كه روزى برسد كه آن اوراق را بفروشم. هر چند طلبكارها مرا به‏ زندان وامى‏داشتند.)

این اشعار حاكى از فقر فروشنده آن بود كه از روى ناچارى آن كتب نفیس را فروخته است. سید(ره) تمام كتاب‌ها را به صاحبش بازگرداند و آن ده هزار دینار را نیز به او بخشید .

منبع:

کتاب فقهای نامدار شیعه، عبدالرحیم عقیقی بخشایشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.