تبیان، دستیار زندگی

سلامت در هوای سرد

چند باور غلط زمستانی سلامت

بعضی باورهای نادرست پزشکی درباره رابطه سلامتی و هوای سرد در بین عموم مردم وجود دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزش زمستان
ورزش در هوای سرد برای سلامتی مناسب نیست
ورزش در هوای سرد حتی می‌تواند مفیدتر از ورزش در هوای گرم باشد، زیرا بدن در هوای سرد باید سخت‌تر کار کند و این حالت باعث افزایش متابولیسم و سوختن کالری بیشتری می‌شود.
ورزش همچنین با افزایش هورمون اندورفین ـ یکی از هورمون‌های شادی ـ به مقابله با اختلال خلقی فصلی یا افسردگی زمستانی کمک می‌کند.

در زمستان دچار آلرژی نمی‌شویم
سرماخوردگی معمولا با آبریزش بینی آغاز می‌شود، اما این علامت می‌تواند ناشی از آلرژی باشد. بسته بودن در و پنجره‌ها در هوای سرد باعث می‌شود گرد و غبار و سایر ذرات معلق در محیط‌های بسته افزایش پیدا کنند و کیفیت هوا کاهش یابد. علائم آلرژی معمولا همانند علائم یک عفونت سینوسی که بهبود نمی‌یابد، احساس می‌شود.

هوای سرد باعث افزایش سردردهای میگرنی می‌شود
هرچند بیش از نیمی از مبتلایان به میگرن تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرند، اما میگرن اغلب به اشتباه به تغییرات دمایی ارتباط داده می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد شایع‌ترین عوامل آب و هوایی که بر میگرن تاثیر می‌گذارند رطوبت، فشار هوا و تغییرات آب و هوایی عمده در طول یک یا دو روز هستند؛ بنابراین وقتی هوای بیرون سرد است این نکات را در نظر داشته باشید.

هوای سرد باعث سرماخوردگی می شود
این باور در سراسر جهان متداول است اما کاملاً اشتباه است. تحقیقات نشان داده است که بیشتر علائم سرماخوردگی در زمانی که سردمان است احساس می شود اما این درجه هوا نیست که ما را در مقابل ویروس ها آسیب پذیر می کند. نتایج تحقیقات نشان داده که افراد در هوای سرد نسبت به زمان هایی که در دمای متعادل هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی ندارند و اگر سرماخورده باشید، هیچ دلیلی ندارد که نتوانید بیرون بروید. در واقع دمای محیط تأثیری ندارد. وقتی ویروس سرماخوردگی به بدن شما منتقل شود به این بیماری مبتلا می شوید.
بیشتر بخوانید:
فواید دویدن در هوای سرد
سرما کدام بیماری ها را بدتر می کند؟
تاثیر هوای سرد بر روی آرتروز
مردان و زنان یکسان احساس سرما نمی‌کنند
آیا تاکنون توجه کرده‌اید دست و پاهای زنان زودتر از مردان در هوای سرد یخ می‌کند؟ دلیلش این است دمای هوایی که در آن بدن زنان و مردان، شروع به حفظ دمای خود می‌کند ـ و به آن نقطه تنظیم دما گفته می‌شود ـ دو سه درجه با هم تفاوت دارد.
وقتی دمای محیط تا دمای خاصی کاهش پیدا می‌کند، بدن با بستن جریان خون به دست‌ها و پاها سعی می‌کند گرمای خود را حفظ کند و این شرایط به سرد شدن دست‌ها و پاها منجر می‌شود. دمایی که در آن بدن زنان اقدام به بستن جریان خون به دست‌ها و پاها می‌کند نزدیک به 22 درجه سانتی‌گراد است، اما برای مردان، این دما حدود 19 درجه است.

واکسن آنفلوآنزا موجب ابتلا به آنفولانزا می شود
بعضی از مردم فکر می کنند که بعد از تزریق واکسن آنفولانزا به این بیماری مبتلا می شوند؛ این موضوع اصلاً حقیقت ندارد و از آنجا نشأت می گیرد که مردم فکر می کنند واکسن آنفولانزا حاوی ویروس ضعیف شده ی این بیماری است.
با اینکه بدن ممکن است با یک تب خفیف به همه واکسن ها واکنش دهد اما این شایعات که واکسن آنفولانزا باعث ابتلا به آنفولانزا می شود کاملاً نادرست است. واکسن آنفولانزا در واقع حاوی اجزایی از ویروس این بیماری است و ویروس کامل را در خود ندارد. بنابراین نمی تواند باعث بیماری شود.

نباید علائم سرماخوردگی را درمان کرد
بسیاری بر این باورند که علائم سرماخوردگی مثل سرفه، آبریزش بینی وغیره برای این بوجود آمده اند که بیماری ما را زودتر بهبود بخشند بنابراین نباید از دارو برای رفع این علائم استفاده کرد. اما واقعیت این است که این علائم نه تنها در کوتاه شدن دوره ی بیماری نقشی ندارند بلکه باعث می شوند بیماری به سایر افراد هم منتقل شود. بنابراین استفاده از داروهای مسکن و ضد سرماخوردگی علاوه بر اینکه تحمل بیماری را راحت تر می کنند، از انتشار آن هم جلوگیری می نمایند.

چون سیستم ایمنی تان ضعیف است، بیشتر سرما می خورید
اگر سیستم دفاعی بدن شما به دلیل سایر بیماری ها ضعیف شده باشد، به این معنی نیست که بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستید. تحقیقات نشان داده اند که افراد سالم و بیمار به یک اندازه در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. جالب تر اینکه در همین تحقیق 95 درصد از افرادی که ویروس سرماخوردگی مستقیماً به بینی آنها تزریق شده بود ناقل این بیماری بودند، اما تنها 75 درصد از آنها علائم بیماری را از خود بروز دادند و به سرماخوردگی مبتلا شدند.

منابع:
جام جم
مردمان
عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.