تبیان، دستیار زندگی

10 فایده‌ی گوجه فرنگی برای سلامتی

خواصی از گوجه فرنگی که نمی‌دانستید

حتماً شما هم فکر می‌کنید گوجه فرنگی جزو سبزی‌هاست، اما از نظر گیاه‌شناسی، گوجه فرنگی میوه است. به هر حال گوجه فرنگی هر چه که باشد، همه فن حریف و خوشمزه است که در بسیاری از غذاها از پخته شده گرفته تا خام کاربرد دارد. گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که می‌توانند واقعاً برای سلامتی مفید باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوجه فرنگی

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

یکی از مفیدترین ویژگی‌های گوجه فرنگی این است که به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده زنانی که در هفته، 7 تا 10 وعده گوجه فرنگی می‌خوردند، 30 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بودند. این میوه دارای مواد مغذی چون نیاسین، اسیدفولیک و ویتامین B6 است که همگی از ریسک بیماری‌های قلبی کم می‌کنند.

کاهش قند خون

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.

کمک به پیشگیری از ترومبوز (لخته شدن خون)

لخته شدن خون یا ترومبوز را می‌توانید با نوشیدن آب گوجه فرنگی کنترل کنید. مطالعات دریافته‌اند آن‌هایی که روزانه آب گوجه فرنگی می‌نوشند، تجمع کمتری از پلاکت‌ها را در خون خود دارند که علت اصلی ترومبوز است.

بیشتر بخوانید:
5 دلیل خوب برای خوردن گوجه‌فرنگی
آقایان! گوجه‌فرنگی بخورید تا زودتر بابا شوید
گوجه‌فرنگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه
فواید نوشیدن آب گوجه ‌فرنگی

پیشگیری از آسیب به DNA

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی شامل جلوگیری از آسیب DNA‌ نیز می‌شود. مقادیر زیاد ویتامین C و ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، خواص آنتی‌اکسیدانی مهمی دارند که با آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. یعنی این میوه می‌تواند با علائم زودرس پیری مقابله کند.

تقویت موها

می‌توانید از آب گوجه فرنگی برای تقویت موهایتان استفاده کرده و درخشش بیشتری نیز به آن بدهید. گوجه فرنگی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند ظاهر بهتری به موهایتان داده و خاصیت اسیدیته‌ی این میوه، سطح PH را نیز تعدیل می‌کند. می‌توانید با آب گوجه فرنگی، طراوت و شادابی را به موهای خود برگردانید و از شوره‌ی آن نیز کم کنید.

حفظ سلامت استخوان‌ها

گوجه فرنگی می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌هایتان نیز کمک کند، چون حاوی ویتامین K و کلسیم است و ضمناً آنتی‌اکسیدان لیکوپن هم دارد که توده‌ی استخوانی را افزایش می‌دهد.

تمیز کردن پوست

بسیاری از تمیزکننده‌های صورت که گران‌قیمت نیز هستند حاوی عنصر فعالی به نام لیکوپن هستند که می‌توانید به طور طبیعی از گوجه فرنگی هم دریافت کنید. برای تمیز کردن پوستتان، چند عدد گوجه فرنگی را پوست بگیرید و این پوست‌ها را به مدت 5 دقیقه روی صورتتان بگذارید تا هم تمیز شود و هم ظاهری شاداب‌تر و سالم‌تر پیدا کند.

مبارزه با تأثیرات مواد سرطان‌زا

گوجه فرنگی حاوی اسید کلروژنیک و اسید کوماریک است که گفته می‌شود دارای اثرات ضد سرطانی هستند و می‌توانند با عوامل سرطان‌زایی که در آلاینده‌ها و دود سیگار وجود دارند مبارزه کنند.

تقویت بینایی

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند

گوجه فرنگی بینایی شما را هم تقویت می‌کند. خوردن گوجه فرنگی می‌تواند بینایی‌تان را بهبود داده و از آب مروارید هم پیشگیری کند. ویتامین A‌ و ویتامین C‌ موجود در این میوه می‌تواند بینایی را تقویت کرده و از شب‌کوری جلوگیری کند. گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های فیتوشیمیایی، زآگزانتین، لوتئین و لیکوپن است که همگی از چشم‌هایتان در برابر آسیب‌های ناشی از نور کمک کرده و مانع تشکیل آب مروارید می‌شوند.

برطرف کردن التهاب

نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی به طور روزانه می‌تواند سطح TNF آلفا (فاکتور نکروز توموری آلفا) را تا 30 درصد کاهش بدهد. بالا بودن التهاب ناشی از این عامل، در افرادی که دچار بیماری‌های تحلیل برنده هستند، مانند بیماری قلبی و پوکی استخوان دیده می‌شود.

در نهایت این که:
با همه‌ی فوایدی که این میوه - سبزی برای سلامتی شما دارد؛ اما اگر سردمزاج هستید بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و با ادویه‌های گرمی چون پونه و نعناع مصرف کنید تا دچار دردهای شکمی و نفخ و درد مفاصل نشوید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.