تبیان، دستیار زندگی

پرسش و پاسخ هایی پیرامون از بین بردن چربی های شکمی

راهکارهایی برای از بین بردن چربی های دور شکم

چنانچه رژیمی یافتید كه به شما اطمینان داد سریعا چربی شكمی شما را كاهش می دهد، بدانید فایده ای نخواهد داشت و احتمالا سبب از دست دادن آب بدن می گردد تا چربی بدن؛ و بعد از قطع این رژیم، آب بدن مجددا برمی گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
از بین بردن چاقی شکمی

 پرسش: چربی های دور شکم را چگونه میتوان به طور موثر و کامل از بین برد؟


رژیم خاصی برای اینکه فقط چربی های شکم آب شود وجود ندارد. برای کاهش چربی شکم، باید رژیم غذایی بگیرید و ورزش کنید. در این صورت چربی های اضافی جمع شده در بدن (که در شما قسمت اعظم آن در شکم است) آب می شود.


توصیه های اساسی برای حذف چاقی موضعی:

 واقع بین باشید: این توصیه در كاهش چربی شكمی، مهم تر از سایر موارد می باشد. توجه داشته باشید که روش سریعی برای كاهش چربی دور شكم وجود ندارد.

بسیار محتاط باشید: چنانچه رژیمی یافتید كه به شما اطمینان داد سریعا چربی شكمی شما را كاهش می دهد، بدانید فایده ای نخواهد داشت و احتمالا سبب از دست دادن آب بدن می گردد تا چربی بدن؛ و بعد از قطع این رژیم، آب بدن مجددا برمی گردد.

متعهد به ادامه رژیم باشید: برای كاهش چربی شكمی و حفظ لاغری آن، مصمم باشید.

داشتن رژیم غذایی منظمی که حاوی سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده باشد، در تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن شما اهمیت فراوان دارد و از پراشتهایی کاذب شما جلوگیری می نماید.

انجام ورزش های هوازی حداقل 5 بار در هفته، ورزش هوازی داشته باشید. مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا. در کاهش چربی شکمی خیلی موثر است.

دراز و نشست: چنانچه می خواهید شكم سفتی داشته باشید، باید روی ماهیچه های شكمی كار كنید. دلیلی برای ترس از ورزش های شكمی مانند دراز و نشست در صورتی که به درستی انجام شود، وجود ندارد. ولی از طرف دیگر توجه به این نکته مهم است که این ورزش هم به تنهایی موثر نیست و باعث بروز کمردرد در شما می شود.

رژیم غذایی كم چربی: رژیم كم چرب با مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشید. چربی موجود در رژیم غذایی شما باید 25 تا 30 درصد از انرژی دریافتی روزانه شما را تشکیل دهد که در این بین باید بیشتر از چربی های غیر اشباع استفاده نمایید. بر همین اساس:

* از روغن زیتون و یا دانه های روغنی مانند خشکبار، در حد تنظیم شده توسط متخصص تغذیه می توانید استفاده نمایید.

چنانچه رژیمی یافتید كه به شما اطمینان داد سریعا چربی شكمی شما را كاهش می دهد، بدانید فایده ای نخواهد داشت و احتمالا سبب از دست دادن آب بدن می گردد تا چربی بدن؛ و بعد از قطع این رژیم، آب بدن مجددا برمی گردد.



* مصرف غذاهای دریایی: حداقل 2 تا 3 بار در هفته، ماهی بخورید.

* آنچه نباید بخورید: از مصرف گوشت های پر چرب و پر نمک ( مثل سوسیس و کالباس) اجتناب نمایید. از مصرف مواد قندی و شیرین نیز بپرهیزید.
 

پرسش: من دارای قد 156 و وزن 55 هستم. وزنم خوبه اما مشکل این است که دور شکمم زیاده و برجستگی آن از لباس مشخص می باشد. حدود یک ماهی است که ورزش ایروبیک به صورت یک روز در میان انجام می دهم و می خواهم از این هفته به ورزش پیلاتس به جای ایروبیک بپردازم آیا می تواند تاثیر بهتری روی شکم داشته باشد؟

وزنتان نسبت به قد و سن تان مناسب است. شاید نیازی به کاهش وزن نداشته باشید مگر این که استخوانبندی خیلی ریزی داشته باشید. اگر استخوانبندی تان ریز باشد برای داشتن اندامی متناسب تر می توانید 2 تا 3 کیلو کم کنید و با کاهش همین مقدار احتمالا مشکلتان کاملا برطرف می شود. 

 ورزش هایی انجام دهید تا موجب تقویت عضلات شکمتان شود و این سفت شدن عضلات آن را جمع و جورتر و کوچک تر نشان می دهد.  

 کالری دریافتی روزانه بر وزن ما تاثیر دارد اما این که این کالری از چه مواد غذایی هم حاصل شود خیلی مهم است. مواد غذایی شیرین موجب تجمع چربی در ناحیه ی شکمی می شود و روغن زیتون و دانه کتان و ... موجب کاهش چربی شکمی خواهد شد. پس مواد غذایی سالم را انتخاب کنید.


 مواد غذایی مفید و مضر برای چاقی شکمی:

چربی های اشباع نشده مونو: تحقیقات نشان می دهد تجمع چربی‌ها در شکم داوطلبانی که تغذیه‌ای سرشار از چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو داشته‌اند کمتر بوده است. برعکس افرادی که رژیمی سرشار از گلوسیدها (نان و مشتقاتش، مواد غذایی شیرین، سیب زمینی) دارند بیشتر از ناحیه‌ی شکم چاق می‌شود. به علاوه این داوطلبان از مقاومت انسولین نیز رنج می‌بردند.

 بادام: بادام دارای چربی های چند غیر اشباع و تک غیر اشباع است که از پرخوری جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که بادام می تواند گرسنگی را سرکوب کند و با بیماری های قلبی مبارزه نماید. بادام سرشار از منیزیم است که باعث ساختن ماهیچه ها و کوچک کردن چربی ها می شود.

 زنجبیل: زنجبیل یک عامل گرمازا است که دمای بدن را افزایش می دهد. این مسئله باعث می شود که چربی ها به سرعت سوزانده شوند و تولید کورتیزول که تنظیم انرژی را در بدن به عهده دارد، سرکوب می کند.

 تخم شربتی (دانه چیا): دانه های چیا یا همان تخم شربتی سرشار از امگا 3، آنتی اکسیدان، کلسیم، آهن و فیبر هستند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند 4 تا 8 قاشق سوپخوری از تخم شربتی را در طی روز مصرف کنید تا احساس گرسنگی شما را تخفیف دهد و در نتیجه چربی اضافه در بدن شما آب شود.

 چای سبز: چای سبز دارای ماده مؤثری به نام کاتچین است. این ماده مؤثر باعث افزایش متابولیسم چربی ها می شود.

 آب و لیمو: کبدی که تحت استرس قرار گرفته باشد نمی تواند به درستی چربی را متابولیزه کند. به منظور سم زدایی کبد می توان از آب لیمو استفاده نمود. این ترکیب آنزیم های سم زدایی کننده در کبد را افزایش می دهد.

بادام دارای چربی های چند غیر اشباع و تک غیر اشباع است که از پرخوری جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که بادام می تواند گرسنگی را سرکوب کند و با بیماری های قلبی مبارزه نماید. بادام سرشار از منیزیم است که باعث ساختن ماهیچه ها و کوچک کردن چربی ها می شود.



مواد غذایی مضر برای چاقی شکمی :

 از مصرف چربی‌های ترانس بپرهیزید: نتایج پژوهش ها نشان می‌دهد مصرف چربی‌های ترانس حتی اگر غذاهای پرکالری نخورید باز هم باعث تجمع چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم می‌شود. چربی‌های ترانس که از هیدروژنه کردن چربی‌های گیاهی به وجود می‌آیند در تمام محصولات صنعتی حاوی روغن‌های نباتی هیدروژنه وجود دارند. در هنگام خرید مواد غذایی به دقت ترکیبات آن را مطالعه کنید. اگر اسم چربی‌های ترانس و روغن‌های هیدروژنه را دیدید از خرید آن منصرف شوید.

چربی‌های امگا 6 را کاهش دهید: داشتن تغذیه‌ای که در آن سهم کمتری به چربی‌های خانواده‌ی امگا 6 مثل روغن آفتابگردان و روغن ذرت داده شود و در عین حال چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو مثل روغن زیتون، زیتون و آووکادو و همچنین امگا 3 هایی مثل روغن کلزا و گردو بیشتر مصرف شود رژیمی است که از تجمع چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم جلوگیری می‌کند.

 سرخ کردنی ها و سوسیس و کالباس ممنوع

 شیرینی جات عامل اصلی چاقی شکمی: نوشابه های گازدار، آبمیوه های مصنوعی، کیک، شیرینی، قند، شکر و خلاصه هر ماده ی غذایی شیرین مصنوعی موجب ترشح انسولین و در نتیجه تجمع چربی در ناحیه ی شکمی و پهلوها می شوند.

مشاور: سلیمی 
منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مرکز مشاوره