تبیان، دستیار زندگی
لام * غیبت كردن بر هر مسلمانى حرام است و غیبت گناهى است كه مانند آتشى كه هیزم را مى‏سوزاند كارهاى ثواب و خیر را از میان مى‏برد.(1) * ریشه‏هاى غیبت ده چیز است: 1- فرو نشاندن خشم و غضب 2- كمك و یارى مردم (همرنگ جماعت شدن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده‏اى از احادیث اخلاقى امام صادق علیه السلام


* غیبت كردن بر هر مسلمانى حرام است و غیبت گناهى است كه مانند آتشى كه هیزم را مى‏سوزاند كارهاى ثواب و خیر را از میان مى‏برد.(1)

* ریشه‏هاى غیبت ده چیز است:

1- فرو نشاندن خشم و غضب 2- كمك و یارى مردم (همرنگ جماعت شدن) 3- قبول چیزى بدون تحقیق 4- تهمت و افترا زدن 5- بدگمانى و سوء ظن 6- رشك و حسد بردن 7- مسخره كردن و استهزاء 8- شگفتى و تعجب 9- آزردگى و رنجیدگى خاطر 10- خودنمایى و آراسته نشان دادن خود.(2)

* سئل النبى صلی الله علیه و آله ما كفارة الاغتیاب؟ قال: تستغفر الله لمن اغتبته كلما ذكرته. امام صادق علیه السلام نقل مى‏كنند از رسول خدا درباره كفاره غیبت سئوال شد حضرت فرمود: كفاره غیبت این است كه براى كسى كه غیبت او را كردى، هر وقت به یادش افتادى طلب مغفرت كنى.(3)

* از خودت براى خودت بهره ‏گیر. از تندرستى قبل از بیمارى و از قدرت و نیرو قبل از ناتوانى و از زندگى قبل از فرا رسیدن مرگ.(4)

* الرغبة فى الدنیا تورث الغم و الحزن و الزهد فى الدنیا راحة القلب و البدن؛ توجه به دنیا غم و اندوه و بى توجهى به دنیا راحتى جسم و جان را به دنبال دارد.(5)

* هر كس كه قبل از سلام شروع به صحبت كرد جواب او را ندهید.(6)

* ضحك المؤمن تبسم ؛ خنده مؤمن به صورت تبسم است.(7)

* هر كس خدا را بشناسد از خدا مى‏ترسد و هر كه از خدا بترسد نفس او از دنیا دورى مى‏كند (دنیا را رها مى‏كند).(8)

* الدنیا سجن المؤمن و الصبر حصنه و الجنة ماواه. و الدنیا جنة الكافر و القبر سجنه و النار ماواه؛ دنیا براى مؤمن زندان است و صبر و بردبارى حریم آن است و جایگاه مؤمن در بهشت است. و اما دنیا بهشت كافر است و قبر زندان او و آتش جایگاه او.(9)

* من ساء خلقه عذب نفسه؛ هر كس بد اخلاقى كند خود را عذاب كرده است.(10)

از اشعار منسوب به آن حضرت:

تعصى الاله و انت تظهر حبه هذا لعمرى فى الفعال بدیع؛ در حالى كه اظهار محبت نسبت به خدا دارى، گناه مى‏كنى؟ به جان خودم قسم كه این، كار عجیبى است.

لو كان حبك صادقا لاطعته ان المحب لمن یحب مطیع؛ اگر محبت تو واقعى بود، باید خدا را اطاعت مى‏كردى زیرا كه عاشق، مطیع كسى است كه به او علاقه دارد.(11)

پی‌نوشت‌ها:

1- مستدرك الوسائل، ج 9، ص 117 .

2- مرآة العقول ج 10 ص 414/ بحار الانوار ج 75 ص 257 .

3- مرآة العقول، ج 10 ص 431 .

4- اصول كافى، ج 2، ص 455.

5- تحف العقول، ص 358 .

6- تحف العقول، ص 360 .

7- تحف العقول، ص 366 .

8- تحف العقول، ص 362 .

9- تحف العقول، ص 263 .

10- تحف العقول ص 263

11- بحار الانوار، ج 47، ص 24.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.