تبیان، دستیار زندگی

قانون پُرتبصره‌ی جاسوسی آمریکا

شوک ادامه‌دار جاسوسی

طی بازبینی قانون فیسا، بند جدیدی به آن افزوده شد که بر مبنای آن دولت ایالات متحده اجازه دارد بدون حکم قضایی اطلاعات و پیام‌های شهروندان را از شرکت‌هایی همچون، اسکایپ، گوگل و فیس‌بوک دریافت کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جاسوسی
چند ماه پیش بود که وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، "جف سشنز" طی نامه‌ای به کنگره، تصویب قانونی مبنی بر نظارت کاملا الکترونیک بر شهروندان آمریکا را خواستار شد. خواسته‌ای که نقض آشکار حقوق بشر بوده و اعتراضات گسترده‌ای از سوی آمریکایی‌ها را به همراه داشته است. البته این قبیل جاسوسی‌های آمریکا تنها محدود به شهروندان خود نشده بلکه بسیاری از کشورهای سراسر جهان بارها و بارها، به سرقت اطلاعات و جاسوسی ایالات متحده از رهبران و سردمداران خود اعتراض کرده‌ و واکنش‌های تندی نشان داده‌اند اما این روال همچنان ادامه دارد.

دادگاه فدرال آمریکا نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در برنامه های جاسوسی خود به طور سیستماتیک در حال جمع آوری غیر قانونی میلیون ها پرونده از تلفن های شهروندان آمریکایی است. قوانین آمریکا به آژانس امنیت ملی اجازه نمی دهد تا سوابق آمریکایی ها را از طریق جمع آوری کنند. این دادگاه تأکید کرد که با وجود این که اف بی آی سوابق شغلی و حرفه ای شهروندان را جمع آوری و تفسیر می کند اقدام ان اس ای در جمع آوری رکوردهای تلفن ها سرسام‌آور است.(1)

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا نیز اخیرا و علی‌رغم مخالفت‎های هواداران دفاع از حوزه خصوصی کاربران اینترنتی، با 256 رأی موافق و 164 رأی مخالف، به ادامه برنامه جاسوسی اینترنتی آژانس امنیت آمریکا موسوم به قانون نظارت بر اطلاعات خارجی آمریکا به مدت شش سال دیگر رأی داد.

طرح "فیسا" نخستین بار در سال 1978 و در زمان "جیمی کارتر" رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، تبدیل به قانون شد تا دولت به ابزار نظارتی بر رفتار و افکار شهروندان دست یابد.



اگرچه این مصوبه مجلس نمایندگان برای تبدیل به قانون‌ شدن، نیاز به تصویب مجلس و سپس تأیید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد، شمار زیادی از قانون‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که این طرح برای تبدیل به قانون با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد.

افشاگری ادوارد اسنودن

"ادوارد اسنودن" افشاگر معروف برنامه‌های مختلف جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان خود و سران سیاسی جهان و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور در سال 2013 حجم زیادی از اسناد محرمانه مربوط به برنامه‌های جاسوسی آمریکا از جمله "قانون نظارت بر اطلاعات خارجی" (FISA) یا فیسا افشا کرد.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن از عملیات عظیم " جاسوسی و مراقبت در سطح جهانی" و پریزم پرده برداشت. بنا به مدارک اسنودن، این برنامه‌ها که شامل جاسوسی از مردم عادی و شخصیتها در مکالمات تلفنی، ایمیل، استفاده از موتور جستجو ی اینترنت و … در تمام کشورها و بدون رعایت مرزهای سیاسی صورت می‌گیرند، در درجه اول توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) به اجرا در می آیند. گروه "فایو ایز"، دولت‌های اروپایی و شرکت‌های تلفن نیز همکاری مستقیم و نزدیکی در این جاسوسی‌ها داشته و دارند.

طرح "فیسا" (FISA) نخستین بار در سال 1978 و در زمان "جیمی کارتر" رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، تبدیل به قانون شد تا دولت به ابزار نظارتی بر رفتار و افکار شهروندان دست یابد؛ مجری این قانون نیز نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی بودند. اما بیش از دو دهه و به خصوص پس از حادثه 11 سپتامبر 2011 در دولت "جرج بوش" رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به بهانه دفاع از امنیت ملی و نظارت بر گروه‌های تروریستی اصلاحاتی در این قانون ایجاد کردند که به موجب آن نهادهای اطلاعاتی آمریکا قادر بودند تا به صورت مخفیانه از شهروندان این کشور جاسوسی کنند. (2)

نکته اینجا است که طی بازبینی قانون فیسا، بند جدیدی به آن افزوده شد که بر مبنای آن دولت ایالات متحده اجازه دارد بدون حکم قضایی اطلاعات و پیام‌های شهروندان را از شرکت‌هایی همچون، اسکایپ، گوگل و فیس‌بوک دریافت کند و هیچ سازمان و ارگان بین المللی کوچکترین اعتراضی به این قبیل برنامه‌های آمریکا نداشته و همچنان هم این کشور مدافع حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم دیگر کشورهای جهان محسوب می‌شود!

پی‌نوشت:
1. ممنوعیت قانونی NSA در رابطه با جاسوسی از تلفن شهروندان آمریکایی، پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر، اردیبهشت 1396
2. آمریکا چگونه از شهروندانش جاسوسی می‌کند؟، خبرگزاری تسنیم، دی ماه 1396