تبیان، دستیار زندگی

اما و اگرها درباره حضور حاتمی کیا در فجر سی‌و‌ششم

«به وقت شام» باب میل حاتمی کیا نیست؟

از زمان شروع تولید «به وقت شام» خبرهای زیادی درباره متفاوت بودن تازه‌ترین اثر حاتمی کیا رسانه‌ای شد که کنجکاوی‌ها برای دیدن آن را بیشتر کرده است. حالا با نزدیک شدن به جشنواره فجر گمانه زنی‌هایی مبنی بر نرسیدن فیلم به جشنواره خبرساز شده. تهیه کننده فیلم این خبر را تکذیب کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به وقت شام
حاتمی کیا فیلمبرداری «به وقت شام» را خرداد ماه امسال در یکی از فرودگاه های نظامی در تهران آغاز کرد. فیلمبرداری در ادامه در لوکیشن‌های متعددی از جمله شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان و روستاهای اطراف شهریار پیگیری شد و در روز 29 شهریور 1396 به پایان رسید. همزمان با فیلمبرداری، تدوین این فیلم نیز توسط مهرداد خوشبخت انجام می شد.

نقش پررنگ جلوه های ویژه

اما جلوه های ویژه از مهمترین بخش ها در فیلم حاتمی کیا است که نیاز به زمان و تخصص ویژه ای داشت. برای همین با وجود گذشت حدود چهار ماه از پایان فیلمبرداری همچنان بخش های جلوه های ویژه فیلم به اتمام نرسیده.
هادی اسلامی طراح جلوه های ویژه «به وقت شام» که سابقه همکاری در دو فیلم «چ» و «بادیگارد» را با حاتمی کیا داشته و در هر دو اثر موفق به دریافت سیمرغ شده است، مدتی قبل در گفتگویی درباره جلوه های ویژه «به وقت شام» گفته بود: « کار طراحی جلوه های ویژه بصری همیشه کاری سخت بود و «به وقت شام» نیز فیلمی متفاوت است، همراه با جلوه های ویژه بصری زیاد که عمده فیلم را تشکیل می‌دهد. «به وقت شام» نسبت به دیگر فیلم‌های  حاتمی کیا از جلوه های ویژه بصری زیادتری برخوردار است و این فیلم نیز مانند سایر کارهای او در جشنواره فیلم فجر مخاطبان زیادی خواهد داشت، چرا که همیشه مخاطب خاص خود را دارد و مردم هم دوست دارند ببینند او در فیلم‌هایش چه کرده است».

«به وقت شام» به فجر می رسد؟

قبل از اعلام اسامی فیلم ها، گمانه زنی هایی در مورد احتمال نرسیدن فیلم به جشنواره خبرساز شد اما با معرفی فیلم های انتخابی، «به وقت شام» در جمع 22 فیلم انتخابی بود.
اما ماجرا تمام نشد و مدتی بعد از اعلام حضور فیلم در لیست نهایی هیات انتخاب، رسانه ها باز هم از نرسیدن «به وقت شام» به جشنواره خبر دادند و نوشتند به دلیل اینکه جلوه های ویژه کار شده مورد تایید ابراهیم حاتمی کیا قرار نگرفته و قرار شده این مرحله مجدد انجام شود فیلم به موقع برای حضور در جشنواره آماده نمی شود.
این خبر هم خیلی زود تکذیب شد و در حالی که برخی محافل سینمایی همچنان از نرسیدن فیلم به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر صحبت می کنند، در خبرها اعلام شده: مراحل فنی این فیلم رو به اتمام است و ضبط موسیقی «به وقت شام» انجام شده و اتالوناژ نیز رو به پایان است. امور جلوه های ویژه این فیلم زیرنظر هادی اسلامی و با همراهی تیم او انجام شده ولی از آنجایی که ۲ دقیقه پایانی این فیلم ۱۱۰ دقیقه ای با اصلاحی از سوی ابراهیم حاتمی کیا رو به رو شده گروهی به جمع فیلم اضافه و مشغول انجام این بخش شده اند. این فیلم در اکثر پلان ها دارای ویژوال افکت است که همین امر ساخت آن را سخت کرده بود ولی گفته می شود درنهایت اثری باکیفیت در جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درمی آید.

در کنار اخباری که از راضی نبودن حاتمی کیا از فیلم رسانه ای شده، با وجود اینکه هنوز فیلم به نمایش درنیامده و تیزری هم از آن پخش نشده اما برخی رسانه ها در واکنش ها و گفتگوهایی که داشتند، «به وقت شام» را یکی از مهمترین ساخته های حاتمی کیا معرفی می کنند؛ نمونه اش تعبیر فیلم «نفس گیر» از طرف کارن همایونفر آهنگساز فیلم است.
همانطور که خبرها در مورد رسیدن یا نرسیدن فیلم به جشنواره می تواند فضای رسانه ای نامطلوبی را برای «به وقت شام» ایجاد کند، فضاسازی های بیش از حد و بزرگنمایی کردن در مورد کیفیت فیلم قبل از نمایش هم می تواند به ضرر آن تمام شود.
با این حال با وجود اینکه محمد خزائی تهیه کننده «به وقت شام» نرسیدن فیلم به فجر را تکذیب کرده است اما تا زمان رونمایی فیلم در جشنواره گمانه زنی ها وجود دارد.

«به وقت شام» داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت می‌کند که برای حمل کمک‌های بشردوستانه از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و از قضا پدر و پسر هستند که در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند... .

طبق اعلام روابط عمومی جشنواره فجر «به وقت شام» قرار است روز دوشنبه ۱۶ بهمن ساعت ۲۰ در پردیس ملت به نمایش درآید.

بیشتر بخوانید:
یک فیلم نفس گیر
جنگی‌های جشنواره سی و ششم


منابع: هفت صبح/ کانال سینما/ تبیان