تبیان، دستیار زندگی

به یاد دریانوردان نفتکش سانچی

نفتکش ایرانی سانچی پس از حدود 8 روز سوختن بر روی آب صبح 24 دی، به طور کامل در آب‌های چین غرق شد. واکنش هنرمندان به این اتفاق تلخ را می خوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کشتی سانچی
بعد از اتفاق تلخی که برای نفتکش ایرانی سانچی افتاد هنرمندان در صفحات اجتماعی خود برای ابراز همدردی پیام هایی منتشر کردند:

شهاب حسینی:
 از دست رفتن سی و دو خدمه کشتی سانچی در دل اقیانوس آرام زخمی دیگر بود بر دل همیشه نا آرام همه ما. چه میتوان گفت؟ جز ابراز همدردی با خانواده های داغدار و آرزوی صبر و اجر اهل صبر برای آنها از درگاه الهی.
چه بسا آنان که در حین انجام وظیفه جان به جان آفرین تسلیم می کنند در زمره شهیدان راه حق باشند پس شاید آتش دل را بتوان به ترنمی از کلام الله مجید التیام داد آنجا که فرمود مپندارید آنان که در راه خدا کشته شدند، مردند. بلکه آنان زنده به حیات ابدی شدند و نزد پروردگارشان همواره متنعم خواهند بود. همه از خداییم و بسوی او بازمی گردیم... .

امیرحسین رستمی: در حالیکه بعد از اعلام خبر غرق شدن کشتی سانچی یک روز عزای عمومی اعلام شد اما تلویزیون تغییر چندانی در روال پخش برنامه هایش نداشت. رستمی با اشاره به پخش سریال لیسانسه ها در اینستاگرامش نوشت: «یعنی واقعا تو این شرایط از دست رفتن ملوان‌های بیگناه‌مون تو اون جغرافیای لعنتی، نمی‌شد به احترام خانواده‌هاشون سریال طنز لیسانسه‌ها امشب پخش نشه؟ ملوانهامون در راه اعتلای وطنشون شهید شدن و نباید بین شهدا فرق گذاشت.»

فضه سادات حسینی:
درست دیشب ک بوقت بیخوابی های نیمه شبانه با یکی از همسران شهدا صحبت میکردم. از حال خرابش گفت ... از نفتکش سانچی ... نگران همسران خدمه کشتی بود! میگفت از چند روز دیگر بدبختی شان شروع میشود ...تنهایی و شبهای بی پایانش.تنهایی و مسئولیت بچه ها، تنهایی و ... . اصلا دنیا و تنهایی و سختی های مضاعفش ...
و درست همین امروز ک کشتی در آتش سوخت و با این همه آدم و آرزو غرق شد و تمام شد و رفت ... خواهر عزیزم ... یک همسر شهید دیگر این گونه نوشت: «جنس اشکهایت را میشناسم بانو. تو هم مانند آتش روی کشتی در حال سوختنی...».
آخر اینها زبان هم را بهتر میفهمند. داغدیده میفهمد داغ را. زنی ک در اوج جوانی باید ۴ فرزندش را تنها و با یاد همسرش تربیت کند ... حرفهای بقیه را بشنود و بگذارد روی تنهایی هاش و سکوت کند. او فقط میفهمد. فقط او. خدا به همه تان صبر عنایت کند .همسران شهیدان امروز و همسران شهدای دیروز. با یاد شفیعی ک بی صبرانه جلوی در بهشت منتظرتان است، دنیا را تحمل کنید.

پرویز پرستویی:
ملوانان سرزمین من، قهرمانان آب های آزاد، یادتان همیشه در قلب های ما آکنده خواهد بود.
هچنین پرستویی در گفتگویی با برنامه «حالا خورشید» گفت: برای من معماست که آیا مسئولان واقعا زودتر نمی توانستند برای امداد به نفتکش سانچی ورود کنند؟

پیمان معادی: 
كاش كارى جز دعا كردن و اشك ریختن از دستمون بر میومد.


سحر دولتشاهی: تسلیت به خانواده هاى عزیزان از دست رفته. تسلیت به مردم شریف كشورم.

بهرام رادان: به خدا که حق این مردم شریف، این فجایع نیست.

مژده لواسانی: عكسها گاهی دقیقاً عمق درد را به عمق جان من می نشانند. مثل این عكس كه این روزها مرا درگیر كرده بود. دست به دعا بودم كه این چشمها را خوشحال ببینم. این حال پریشان را،به سامان ببینم،نشد كه نشد. آوارِ خبرهای تلخ بر سرمان تمامی ندارد. ما سوگواران خوبی هستیم اما دیگر حتی فرصت سوگواری هم برایمان نمانده، بس كه "سوگ" از شش جهت،ما را به بند كشیده است.
به زنانی كه عشقشان در آب و آتش سوخت، به مادرانی كه چشمشان به دریا خشك شد، به خانواده هایی كه داغدارِ این غم بزرگ شدند،تسلیت عرض میكنم. خدا مرهمِ قلبِ شكسته ی شما باشد.

سارا بهرامی: فقط ٦ روز مونده تا سالگرد حادثه ی تلخ پلاسكو و فقط دو ماه گذشته از زلزله ی كرمانشاه و امسال كمترین بارش باران رو در سی سال گذشته داشتیم و و و...
الهی كه بارون رحمت خدای بزرگ بر سر مردم شریف ایران بباره و طعم تلخ فقر و گرفتاری از كامشون پاك بشه. تسلیت می گم به خانواده ی داغدار دریانوردان نازنین كشورمون و تسلیت می گم به همه ی مردم ایران.

ارژنگ امیرفضلی: راست راست ، سالم داری راه میری و هزار جور برنامه واسه فردات چیدی كه یهو همه چیز با یك اتفاق ساده بهم میریزه و تبدیل به فاجعه میشه. 
همه این دنیا رو خوب میشناسیم ولی باز هم ازش شكه میشیم. باز بهش میگیم ازت توقع نداشتم دنیا. -
-یكسری خانواده ها نگران عزیزانشون در اونجا و یكسری هم نگران عزیزانشون در اینجا !
- خدایا ختم به خیر كن !!

نیوشا ضیغمی: ایرانم تسلیت. اینقدر خبرها تلخ و غمباره كه نمیدونیم باید برای كدوم از اونها باید متاثر و متاسف بود 
خداوندا نظری به سوی ما كن... . آرزوی صبر و تسلی خاطر برای خانواده این عزیزان دارم.

ماه چهره خلیلی: تسلیت به ایران و خانواده‌های دریانوردان شهیدمان. خدایا صبر بده.

محمد بحرانی: تلخ مثل دریانوردان....تلخ مثل نِیمه.....
چه خوبِن بعد مرگُم...هله والا بگویند....نهنگی مرده و ...هله دریاش گورِن....هله دریاش گورِن......
خدا به بازماندگانشان صبر عطا کند....صبر....صبر...

سجاد افشاریان:
فاجعه اى كه كمتر از پلاسكو نیست !
احتمال زنده بودن هست كاش خبرگزارى هاى تاریخ مصرف گذشته ؛ اندكى به تاریخ روز در جریان باشن و تمام كسانى كه مسئولین این دولت و نظام هستن به فكر حال و روز تمام این مردم باشن ... .

شهره سلطانی: من می دانم كه این شعله ها بالاخره خاموش می شوند شعله هاى دل مادر و زن و فرزندانتان را چگونه خاموش كنیم؟ خدایا این مصیبت چقدر عظیم ، چقدر تلخ بود ... . تسلیت.

بهرنگ علوی: در آستانه سالگرد پلاسكو بار دیگر قلب مردم ایران سوخت. تسلیت به خانواده داغدار این عزیزان. همه مارو در غم بزرگتون شریك بدونید.


امیر عابدی: ما سوختیم درست جلوى چشمان شما اى جهانیان. درست در آبهاى كشورى كه كالاهایش بازار ما را تسخیر كرده و ما جلوى چشمان انها سوختیم و انها ارام مارا نگریستند . نمى دانم نظرم تا چه حد از نظر كار شناسى صحیح است اگر اشتباه گفتم تصحیح كنید.


منبع:سلام سینما/ صفحات اجتماعی هنرمندان