تبیان، دستیار زندگی

تمهیدات جشنواره برای فرار از حاشیه ها

نامزدهای سیمرغ تا روز اختتامیه اعلام نمی شوند

بعد از حواشی بی سابقه ای كه سال پیش رقم خورد، مسولان جشنواره فجر تصمیم گرفته اند اسامی كاندیداها تا چند ساعت مانده به مراسم اختتامیه رسانه ای نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 جشنواره فجر
جشنواره سی و پنجم از نظر حجم حاشیه و هیاهو بی رقیب است. به محض اعلام نامزدها ، هیات داوران سیبل شدند و از هر سو مورد اعتراض قرار گرفتند. منشا بخشی از اعتراض ها برنامه هفت بود كه مجری و كارشناس آن عقیده داشتند در حق «ماجرای نیمروز» به دلیل سوژه آن دارد اجحاف می شود.

 مسولان برگزاری جشنواره سی و ششم برای جلوگیری از اتفاق سال پیش، تصمیم گرفته اند تا روز اختتامیه، نام كاندیداها را رسانه ای نكنند. این خبری است كه ابراهیم داروغه زاده،‌ دبیر جشنواره در گفت و گو با خبرنگار بخش خبری 20:30 اعلام كرده. او در حاشیه قرعه كشی برنامه نمایش فیلم های سینمای رسانه ها این طور گفته:«تا مراسم اختتامیه ، كاندیداها اعلام نمی شوند.» او درباره شائبه دخالت افرادی خارج از هیات انتخاب هم توضیح داده:«فیلم ها را در درجه اول فقط هیات انتخاب دیدند؛حتی شخص رئیس سازمان سینمایی و دبیر، قبل از هیت انتخاب آن ها را ندیدند.»

ماجرای قرعه کشی


 این تمهید، همانند قرعه كشی جدول نمایش فیلم ها، در راستای پیش گیری از حاشیه ها و شائبه ها است. كما این كه منیژه حكمت تهیه كننده و كارگردان «جاده قدیم» به صراحت گفته اگر جز این بود فیلمش را به جشنواره نمی داد. او پنج شنبه شب مهمان تلفنی برنامه «سینما دو» بود؛‌حامد عنقا این طور طرح موضوع كرد: «اهالی رسانه دیدند و شنیدند که خانم حکمت حقش را می‌گیرد و زبان اعتراض دارد. اگر این قرعه را در نمی‌آوردید و فیلمتان را اولین روز در سانس دوم نمایش می‌دادند، احتمالا شنبه صبح گفت‌وگویی تند و آتشین از شما می‌شنیدیم.»

 حکمت هم این گونه پاسخ داد: «اگر این طور بود، فیلم را از جشنواره بیرون می‌کشیدم و گفت‌وگو نمی‌کردم. خیلی روشن به دوستانم گفتم که سیاهی لشکر جشنواره نمی‌شوم. اگر همه چیز بر مبنای نگاه عادلانه و شفاف‌سازی باشد، به طور قطع تمام سینماگران و اهالی رسانه با حال خوب وارد جشنواره می‌شوند.» حكمت ایده قرعه كشی را ستایش كرده و گفته:«قرعه کشی جدول فیلم‌ها اتفاق میمون و مبارکی برای شفاف‌سازی است و کاش همه مسئولان در مکان‌ها و جایگاه‌های مختلف در جهت شفاف‌سازی قدم بردارند تا مشکلات عدیده ما به خاطر نبود شفاف‌سازی از بین برود و امیدوارم تا انتهای جشنواره این اتفاق بیفتد.دلسردی، دلمردگی و نبود حضور ما به رفتارهایی برمی‌گردد که قبلا شاهد آن بوده‌ایم. خوشحالم که شماره دو را من و خوشحالترم که شماره یک را آقای پرتوی گرفتند.»

رسول صدرعاملی هم به بخش خبری 20:30 گفته قبلا از روی سانس فیلم ها می توانستیم حدس بزنیم كیفیت فیلم ها چیست ولی حالا همه چیز عادلانه است.

چگونگی قرعه کشی


تیم برگزاری جشنواره، این هفته پیش ایده ای رو کردند و گفتند در این دوره، زمان بندی نمایشِ فیلم های سینمای رسانه با قرعه کشی مشخص می شود .  روز چهارشنبه مراسمی با حضور نماینده فیلم ها و رسانه ها در پردیس ملت برگزار شد که الگویش را از گروه بندی مسابقات ورزشی گرفته بود.

 ابتدا یکی از بچه های رسانه، نام فیلم را از گلدان بیرون می آورد و نماینده آن روی سن می می آمد. گلدانی دیگر به روز و سانس نمایش فیلم ها اختصاص داشت. این تمهید، هم باعث ایجاد هیجان شد و هم شائبه ها درباره زمان بندی نمایش فیلم ها را از بین برد.

مسولان جشنواره، اجرای مراسم را به یک مجری ورزشی سپرده بودند. محمد حسین میثاقی اجرای مراسم قرعه‌کشی برنامه نمایش فیلم‌های سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت و نشان داد برای او نه مدیوم فرق می کند و نه موضوع. این بار مدیوم او «استیج» بود نه قاب تلویزیون و موضوع سینمایی بود نه ورزشی. میثاقی با کمک از انرژی ذاتی همیشگی، اجازه نداد مراسم قرعه کشی فیلم های جشنواره، یکنواخت شود و با شوخی ها گاه به گاهش فضا را تغییر می داد. مشابه این اجرا را در مراسم های فوتبالی دیده ایم ، منتها این بار سوژه سینما بود و کار میثاقی از سخت تر. او اما با اطلاعات کافی روی سن آمد و مسلط اجرا کرد.

منابع: سینما دو، بخش خبری 20:30 ، هفت صبح