تبیان، دستیار زندگی

اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم

تا حالا شده که دوست داشته باشید یک بازی طراحی کنید، اما راهش را بلد نباشید و برای انتخاب روش مناسب یا ابزار طراحی بین ابزارهایی که وجود دارند احساس سردرگمی کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 عنوان
·چگونه یک بازی ویدیویی طراحی کنیم؟
(تجربه لازم نیست)

هدف
· آشنایی با اصول طراحی بازی های ویدویی
· آشنایی با نرم افزارهای طراحی بازی

وسایل مورد نیاز
· دسترسی به اینترنت پر سرعت
. دسترسی به نرم افزارهای طراحی

چگونه یک بازی ویدیویی طراحی کنیم؟

 (تجربه لازم نیست)
تا حالا شده که دوست داشته باشید یک بازی طراحی کنید، اما راهش را بلد نباشید و برای انتخاب روش مناسب یا ابزار طراحی بین ابزارهایی که وجود دارند احساس سردرگمی کنید؟
به خاطر داشته باشید که کار با آن ها به مهارت در علوم کامپیوتر یا حداقل علاقه زیاد به ساختن بازی بستگی دارد. هرچند بسته به نوع علم شما از کامپیوتر، نرم افزارها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که می تواند طیف افراد مبتدی تا حرفه ای را تحت پوشش قرار دهد. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به برنامه نویسی، بتوانید بازی دلخواه خودتان را طراحی کنید. با این ابزارهای ساده شروع کنید و تلاش کنید که در آن ها مهارت کسب کنید، اینگونه است که ذهن‌ تان را برای کار با ابزار پیشرفته‌تر آماده خواهید کرد.

طراحی یک بازی ویدئویی کار دشواری است.
طراحی بازی ویدئویی  یکی از مراحل توسعه و خلق بازی‌های ویدئویی است که فرایند طراحی اصول اولیه و محتوای یک بازی و هم چنین چگونگی قوانین آن را شامل می‌شود. تمام این مراحل، جزئی از بخش پیش‌تولید یک بازی ویدئویی است. در این مرحله از توسعه بازی، طراح، به طراحی گیم‌پلی، محیط عمومی بازی، داستان و طراحی شخصیت‌ها پرداخته و برداشت اولیه خود را از بازی ویدئویی، با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد عملیاتی می‌کند. این حرفه، دارای مهارت‌ های تخصصی است. توسعه دهندگان بازی های ویدیویی بزرگ مانند Bungie، Ubisoft و Treyarch دارای بودجه هایی هستند که بین میلیون ها عامل اجرایی تقسیم می شود و هم چنین بین کارکنانی از طراحان و برنامه نویسان که برای آن ها کار می کنند تا انگیزه های اساسی آن ها برای طراحی فوق العاده و به دست آوردن مواد اولیه لازم برای طراحی و اجرای بازی برآورده شود. بازار طراحی بازی به خصوص بازی های گرافیکی و ویدیویی، فوق العاده شلوغ است که اغلب درآمد بیشتری نسبت به فیلم ها را به ارمغان می آورد و بازی های ویدئویی را به سمتی سوق می دهد و نیاز کمتری به استفاده از چشم برای انجام بازی وجود داشته باشد تا آسیب کمتری برای سلامتی داشته باشد. البته، این فقط یک چهره از صنعت بازی های ویدئویی است.
در سال های اخیر ما شاهد دنیای مجازی بازی های Indie برای کنسول ها و سیستم عامل های موبایل هستیم، چرا که استودیو های کوچک - گاهی اوقات تنها با یک یا دو نفر - می توانند پروژه های نوین و خلاقانه را ایجاد کنند که مرزهایی را که "بازی" می تواند داشته باشد را بشکنند.
هدف ما این است که به شما کمک کنیم که موفقیت خود را در طراحی موفقیت آمیز یک بازی حس کنید. ساختن یک بازی نوآورانه و پیشگامانه به اندازه ساخت موسیقی، اگر که بیشتر نباشد، دشوار است. این کار نیاز به ترکیبی از کار سخت و نوآوری دارد، شاید هم کمی نبوغ. ما به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم که هر کسی می تواند بنشیند و یک بازی مثل Limbo را اختراع کند. با این حال، ساخت یک بازی قابل پخش و ساده همواره امکان پذیر است؛ فقط کمی زمان و صبر می خواهد و پشتکار شما را می طلبد. در اینجا راهنمای مختصری در مورد نحوه ساخت (بسیار ساده) بازی ویدیویی ارائه می شود.

مفهوم سازی بازی ویدیویی
ابتدا لازم است در مورد آنچه می خواهید انجام دهید قبل از اینکه به طور کامل بازی را طراحی کنید، کمی فکر کنید.

انتخاب نرم افزار مناسب
اگر مقداری هزینه کنید و یک پس زمینه در مورد برنامه نویسی حرفه ای داشته باشید، می توانید موتور طراحی بازی خود را روشن کنید. فرض کنید شما نمی خواهید به طور کامل از ابتدا شروع به طراحی کنید، شما باید نرم افزار بازی سازی مناسب را انتخاب کنید که مناسب شما برای انجام کار باشد. بسیاری از گزینه های رایگان و با حفظ حق معنوی سازنده آن ها برای انتخاب وجود دارد، و هر کدام دارای ویژگی های خاص برای طراحی یک بازی ویدئویی دارند. در پایین برخی از بهترین گزینه های موجود ارائه شده است:
RPG Maker VX Ace، IG Maker و GG Maker (برای ویندوز)
این برنامه از نوع دو بعدی است. این بازی برای شما محدودیت هایی گذاشته است که نمی توانید مانور زیادی بدهید. در این بازی گرافیک سفارشی شما برای طراحی بازی شامل گزینه های محدودی است که برای افرادی که تازه شروع به کار می کنند عالی است اما برای طراحی حرفه ای چندان مناسب نیست. این بازی روش بسیار مناسبی برای آشنایی شما با مفاهیم بازی های مرحله ای و جنگی ست، همچنین راهی عالی برای ایجاد نظم در تمام جنبه های بازی را فراهم می کند. از سوی دیگر برای بازی هایی که در آن نقش افراد متغیر است چندان مناسب نیست زیرا برای برنامه نویسی سیستم های بازی بسیار دشوار است. از اینرو این نرم افزارها توجه و تمرکز شما را بیشتر روی خود سیستم ها معطوف می کنند و نه کد گذاری و ساخت موتورهای طراحی آن ها.

حال چگونه طراحی کنیم.
وارد وبسایت http://www.rpgmakerweb.com/ شوید. از اینجا می توانید نرم افزار را دانلود کنید.
این بازی دارای داده های ساده است که کاربرد آن بسیار راحت است. حدود 100 نقشه ساده در این بازی به همراه بخش های ساخت کاراکتر وجود دارد. هم چنین به بخشی متصل است که می تواند مشکلات شما را ارجاع و حل کند.

اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم

برای ساخت بازی های پیچیده و جالب در این نرم افزار از جاوا و HTML5 استفاده شده است. با استفاده از این دو شیوه کد گذاری شما می توانید به راحتی از بازی های جنگی به منویی تغییر دهید. بدین شیوه می توانید از تمام بخش های بازی  استفاده کنید و آن ها را تحت کنترل در آورید.

اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم

جالب آنکه طراحی های خود را می توانید با استفاده از دستگاه های لمسی انجام دهید و دیگر از صفحه کلید استفاده نکنید و جایگزین خوبی برای موس ها نیز می باشد

اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم

یکی از مهم ترین گزینه هایی که در اغلب نرم افزارها وجود ندارد امکان جستجو است. هرچه بازی شما امکانات بیشتری داشته باشد، متغیرهای آن نیز افزایش می یابد. با افزایش مراحل بازی و تکمیل طراحی آن آنقدر پارامتر ها افزایش می یابند که امکان پیدا کردن آن ها دشوار می شود. با این آیکون جستجو به راحتی می توانید در زمان صرفه جویی کرده و تمام صحنه ، سطوح و موارد متنوع بازی خود را مشاهده کرده و بیابید.
اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم

نقشه این بازی به راحتی دارای لایه های مختلفی است که به طور اتوماتیک قابلیت اجرای دستورهای شما را دارد. می توانید نقشه بازی را بنا بر طرج بازی خود تغییر دهید.

اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم

در بازی های جنگی به طور معمول باید قابلیت تغییر دوربین وجود داشته باشد تا حس یک جنگ واقعی را نشان دهد. این امکان را می توان در این نرم افزارها مشاهده کرد.
اصول اولیه طراحی بازی - جلسه دوم




بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
تنظیم: زینب شاه مرادی