تبیان، دستیار زندگی
) امروز ، دوازدهم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 12 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 2 آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** میلاد مسعود پیامبر اکرم ( ص )...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(12فروردین86)


امروز ، دوازدهم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 12 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 2 آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


میلاد مسعود پیامبر اکرم ( ص ) به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت

بنا به عقیده برخی از علمای اهل تسنن در چنین روزی در سال عام الفیل ، حضرت رسول اکرم ( ص ) دیده به جهان گشودند . این دسته از علما و همچنین برخی علمای شیعی نظیر شیخ کلینی و مسعودی دوازدهم ربیع الاول را سالروز ولادت پیامبر می دانند . لیکن مورخان و دانشمندان شیعی ولادت رسول گرامی اسلام را در صبح جمعه روز هفدهم ربیع الاول ذکر می کنند .

‎ ایــن‎ ایــام‎ را حضرت‎ امـام‎ خمـینـی‎ ( ره‎ ) بـنیـانگــذار انـقـلاب‎ اسلامی‎ ایران‎ ، هفته‎‎ وحـدت‎ نـامیـده است‎.

وحدت و یكپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق كلمه میان ایشان بلكه ضرورت توحید كلمه بر محور كلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزشهاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

و بر همین اساس، قرآن كریم یكى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اكرم صلى الله علیه و آله را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى‏دارد و اگر كسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهكارهاى رسالت محمدى‏ صلى الله علیه و آله مى‏یابد.

«واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» --همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراكنده نگردید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با هفته وحدت فرموده اند:

«...اگر امروز بشریت متوجه این رحمت‏ بشود - رحمت وجود اسلام، رحمت تعالیم نبوى، این سرچشمه جوشان" وحدت" و آن را بیابد و خود را از آن سیراب كند، بزرگترین مشكل بشر برطرف خواهد شد. اگر چه همین امروز هم، تمدنهاى موجود عالم، بلاشك از تعالیم اسلام بهره ‏مند شده ‏اند و بدون تردید آنچه از صفات و روشهاى خوب و مفاهیم عالى در بین بشر وجود دارد، متخذ از ادیان الهى و تعالیم انبیاء و وحى آسمانى است و بخش عظیمى از آن، به اسلام متعلق است، لیكن امروز بشر به معنویت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذیر اسلام - كه هر دل با انصافى آن معارف را مى‏پذیرد و مى‏فهمد - نیازمند است. لذاست كه دعوت اسلامى در جهان، طرفدار پیدا كرده است و بسیارى از غیر مسلمین هم دعوت اسلامى را پذیرفته ‏اند...»

**


ورود رسول خدا ( ص ) به شهر یثرب

1427 سال پیش در چنین روزی در سال یک قمری ، حضرت رسول اکرم ( ص ) وارد شهر مدینه و دهکده «قبا» شدند . مردم مدینه پس از اطلاع از حضور پیغمبر در شهرشان به استقبال ایشان آمدند و با دیدن ایشان به هلهله و شادی پرداختند و این شعر را می خواندند : طلع البدر علینا من ثنیات الوداع وجب الشکر علینا ما دعا لله داع ایها المبعوث فینا جئت بالامر المطاع‏یعنى: ماه تابان به سوى ما طلوع کرد. از نقطه ثنیة الوداع (ثنیة الوداع نقطه‏اى بوده که مسافرین مدینه را تا آنجا تودیع و بدرقه مى‏کردند.)شکر این نعمت بر ما واجب است. تا هنگامى که کسى خدا را مى‏خواند. اى پیغمبرى که در میان ما برانگیخته شده‏اى!فرمانى مطاع از جانب خدا آورده‏اى.

***


تولد تیکو براهه

461 سال پیش درچنین روزی در سال 1546 میلادی «تیکو براهه» ستاره شناس و ریاضیدان بر جسته دانمارکی به دنیا آمد . براهه درآلمان تحصیل كرد و درزادگاهش دانمارك ضمن تحقیق، ستاره جدیدی درصورت فلكی ذاتُ الكُرسی كشف كرد. تیكو براهه درجزیره ای كوچك رصدخانه ای تأسیس كرد و مدت 20 سال درآنجا به تحقیق و رصد آسمان پرداخت. تیكو براهه با تكمیل ادوات رصد و بجای گذاشتن نتایج درخشان و مهم درباره اموررصد ستارگان و سیارات راه را برای اكتشافات دانشمندان بعدی همواركرد.

***


تولد ویلیام هاروی

429 سال پیش در چنین روزی در سال 1578 میلادی هاروی پزشک انگلیسی به دنیا آمد . وی مساله گردش خون را در بدن تشریح کرد و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد . او در سال 1651 ، این نظریه را بیان کرد که تمام موجودات زنده از جمله ، انسان ، از تخم بوجود آمده‌اند و اسپرم فقط درفرایند تولید مثل ، نقش دارد. هاروی همچنین تئوری اپی‌ژنز را ارئه داد که طبق این تئوری در مرحله رشد جنینی ، ارگانها و ساختمانهای جدیدی از ماده زنده تمایز نیافته ، بوجود می‌آید.

**


تولد ریچارد زیگموندی

142 سال پیش در چنین روزی در سال 1865 میلادی زیگموندی شیمیدان آلمانی متولد شد . وی به سال 1925 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد .

**


تولد میلان کوندرا

78 سال پیش در چنین روزی در سال 1929 میلادی، میلان کوندرا شاعر و نویسنده مشهوراهل" چک" دیده به جهان گشود .

او با اینکه در چكسلواكی به‌دنیا آمد اما از سال 1975 در فرانسه زندگی می‌كند و از سال 1981 یك شهروند فرانسوی شده است. میلان كوندرا به‌ همراه دیگر هنرمندان و نویسندگان چكسلواكی، در بهار پراگ ِ 1968، دوره? كوتاه خوش‌بینی اصلاح‌طلبانه كه نهایتا توسط نیروهای طرفدار اتحاد شوروی از بین رفت، شركت داشت. به‌خاطر انتقادی كه كوندرا به اتحاد شوروی و تهاجم آن‌ها به كشورش داشت، نام‌اش در لیست سیاه قرار گرفته و مدت كوتاهی پس از تسخیر شدن كشورش، كارهایش ممنوع شده بودند. در طول مدت این ممنوعیت، كوندرا خرج خودش را با نوشتن طالع‌بینی‌های بی‌سروته كه تماما از تخیل خودش بودند، درمی‌آورد. این طالع‌بینی‌ها كه البته با نام میلان كوندرا چاپ نمی‌شدند، پس از مدتی بسیار محبوب شدند.

كوندرا اولین رمان‌اش به نام شوخی را در سال 1967 نوشت. «شوخی» از زبان چندین داستان‌گو روایت می‌شود و تنها كتاب كوندرا است كه در آن خود نویسنده راوی داستان نیست. از شوخی فیلمی چك نیز ساخته شده است.

در سال 1975، كوندرا به فرانسه رفت و در آن‌جا كتاب خنده و فراموشی را نوشت. در این كتاب او از اعتراضات متعددی كه مردم چكسلواكی به اتحاد شوروی داشتند می‌گوید. كتاب خنده و فراموشی تركیب عجیبی از یك رمان، مجموعه‌ای داستان كوتاه، و تفكرات نویسنده است.

در 1984، او كتاب سبكی تحمل ناپذیر هستی (در فارسی بار هستی ترجمه شده است) نوشت. این كتاب محبوب‌ترین كتاب كوندرا به‌ حساب می‌آید. سبكی تحمل‌ناپذیر هستی به مشكلات یك زوج چك با یكدیگر و دشواری سازگاری با زندگی در چكسلواكی می‌پردازد. در سال 1988، كارگردان آمریكایی فیلیپ كوفمان، فیلمی از روی این كتاب به همین نام ساخت. كوندرا پس از دیدن فیلمی كه از روی كتاب‌اش ساخته شده بود، اعلام كرد كه دیگر به هیچ كارگردانی اجازه فیلم كردن كتاب‌هایش را نخواهد داد.

در 1990، كوندرا كتاب جاودانگی را به بازار داد. در مقایسه با سایر آثار كوندرا كه بیش‌تر تفكرات سیاسی را مطرح می‌كنند، این كتاب از درون‌مایه فلسفی بیشتر و عمیقتری برخوردار است و مفاهیم جهانی‌تری را در خود می‌گنجاند.

كوندرا همیشه اصرار داشته است كه او یك رمان‌نویس است، نه یك نویسنده سیاسی یا مخالف.

**


کودتای رشید عالی الگیلانی ناسیونالیست عراقی

66 سال پیش در چنین روزی ، رشید عالی الگیلانی ناسیونالیست عراقی و سیاستمداری كه از سیاستهای آلمان ناسیونال سوسیالیست (دولت نازی) هواداری می كرد ، با واحدهای نظامی چهار افسر ارشد و حمایت مفتی فلسطین در عراق كودتا كرد و با فراری دادن نایب السلطنه این كشور به سفارت آمریكا در بغداد زمام امور عراق را به دست گرفت.

وی پیشتر هم دو بار نخست وزیر عراق بود. ملك غازی پادشاه عراق در همان زمان در یك حادثه اتومبیل كشته شده بود و پسرش فیصل دوم را كه كودكی بیش نبود برجایش نشانده بودند.

رشید عالی پس از اطلاع از انتقال نایب السلطنه از سفارت آمریكا به یك پایگاه هوایی انگلستان در عراق(حبانیه)، دستور حمله به این پایگاه را صادر كرد. دولت انگلستان كه از دست رفتن عراق در جریان جنگ جهانی دوم را برای خود یك فاجعه می دانست ژنرال «آركادی واول ARCHIBALD WAVELL» » فرمانده نیروهای آن كشور در هند را مامور سركوب رشیدعالی و همدستانش كرد. انگلستان همچنین به سبب نزدیك شدن دولت ایران به آلمان و پیش بینی برخورد نظامی با دولت تهران، عراق را لازم داشت تا از خاك این كشور بر ضد ایران دست به اقدام نظامی بزند. بدون همكاری عراق، در آن زمان یك حمله نظامی به ایران كه موفقیت آمیز باشد امكان پذیر نبود. از طرفی، ادامه حكومت رشیدعالی ناسیونالیست در عراق، احتمال تامین یك هدف هیتلر را كه دست اندازی بر منابع نفت خاورمیانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان بود افزایش می داد.

« واول» كه قبلا در شمال آفریقا با ایتالیایی ها و آلمانی ها دست و پنجه نرم كرده بود و بعدا هم فرمانده كل نیروهای انگلستان در خاور دور و آسیای جنوبی و سپس نایب السلطنه هندوستان شد موفق شد رشیدعالی را از عراق به كشور سعودی فراری دهد و نفوذ انگلستان بر عراق محفوظ بماند و پایگاههای نظامی انگلستان در آن كشور حفظ شود. همین پیروزی «واول» بر رشید عالی باعث شد كه انگلستان بتواند در اوت 1941 (شهریور 1320) با اعزام نیرو از هند، از طریق عراق ایران را تحت اشغال نظامی درآورد . برخی از مورخان كودتای رشیدعالی در عراق را به برنامه های هیتلر پیوند زده اند. آن چه كه واقعیت دارد این است كه اگر رشیدعالی موفق شده بود تا مدتی بر عراق حكومت كند افتادن منابع نفت خاورمیانه به دست آلمان و یا نا امن شدن بهره برداری از آنها متحمل و نتایج جنگ جهانی دوم چیزی دیگر بود و ایران هم به اشغال نظامی در نمی آمد.

رشیدعالی كه در سال 1882 در بغداد به دنیا آمده بود كه در آن زمان از مستملكات عثمانی بود همچنین موفق شده بود كه یك حزب ملی گرا تاسیس كند و گروههای ناسیونالیست عراقی را كه با هرگونه نفوذ خارجی در عراق و سرزمین های عربی و ایجاد یك كشور یهودی نشین در فلسطین (طبق اعلامیه لرد بالفور) مخالف بودند متحد سازد. وی در لبنان در تبعید درگذشت.

**


تولد حاج محمد ابراهیم همت

52 سال پیش در چنین روزی در سال 1334 ه.ش ، محمد ابراهیم همت سردار بزرگ جبهه های جنگ ، در شهرضا در خانواده ای متدین بدنیا آمد. وی در سال 1352 مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت سرگذاشت و پس از اخذ دیپلم در دانشسرای اصفهان به ادامه ‍ تحصیل پرداخت. وی پس از دریافت مدرک تحصیلی به سربازی رفت. همت پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید. او در روستاها مشغول تدریس شد و به تعلیم فرزندان این مرز و بوم همت گماشت. ابراهیم در این دوران نیز با تعدادی از روحانیون متعهد و انقلابی ارتباط پیدا کرد و در اثر مجالست با آنها با شخصیت حضرت امام (ره) بیشتر آشنا شد.وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت ایجاد نظم ودفاع از شهر و راه اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرضا نقش اساسی داشت . هنگامی که مجموعه سپاه سازمان پیدا کرد، او مسؤولیت روابط عمومی سپاه را به عهده گرفت . به همت این شهید بزرگوار در سال 1358 یاغیان و اشرار اطراف شهرضا که به آزار واذیت مردم می پرداختند، دستگیر و به دادگاه انقلاب اسلامی تحویل داده شدند و شهر از لوث وجود افراد شرور و قاچاقچی پاکسازی گردید. شهید همت در خرداد سال 1359 به منطقه کردستان که بخش‍هایی از آن در چنگال گروهک‍های مزدور گرفتار شده بود، اعزام گردید. ایشان حمله همه جانبه ‍ای را علیه عوامل استکبار جهانی و گروهک‍های خودفروخته در کردستان شروع کرد و هر روز عرصه را برآنها تنگ‍تر نمود. پس از شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم متجاوز عراق، شهید همت به صحنه کارزار وارد شد و درطی سالیان حضور در جبهه های نبرد، خدمات شایان توجهی برجای گذاشت و افتخارها آفرید.

او و سردار رشید اسلام، حاج احمد متوسلیان، به دستور فرماندهی محترم کل سپاه مأموریت یافتند ضمن اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمدرسول الله (ص) را تشکیل دهند. شهید همت در عملیات پیروزمند بیت ‍المقدس در سمت معاونت تیپ محمدرسول الله (ص) فعالیت و تلاش تحسین برانگیزی را در شکستن محاصره جاده شلمچه ـ خرمشهر انجام داد. در سال 1361 با توجه به شعله ور شدن آتش فتنه و جنگ در جنوب لبنان به منظور یاری رساندن به مردم مسلمان و مظلوم لبنان که مورد هجوم ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود راهی آن دیار شد و پس از دو ماه حضور در این خطه به میهن اسلامی بازگشت و درمحور جنگ وجهاد قرارگرفت. با شروع عملیات رمضان درمنطقه «شرق بصره» فرماندهی تیپ 27 حضرت رسول اکرم (ص) را برعهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه نمود. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل و محرم ـ که او فرمانده قرارگاه ظفر بود ـ سلحشورانه با دشمن زبون جنگید. در عملیات والفجر مقدماتی بود که شهیدحاج همت، مسؤولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر 27 حضرت محمدرسول الله (ص) ، لشکر 31 عاشورا، لشکر 5 نصر و تیپ 10 سیدالشهدا (ع) بود، برعهده گرفت. سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر 27 تحت فرماندهی ایشان در عملیات شهید همت در جریان عملیات خیبر به برادران گفته بود: «باید مقاومت کرده و مانع از بازپس‍گیری مناطق تصرف شده، توسط دشمن شد. یا همه این‍جا شهید می‍شویم ویا جزیره مجنون را نگه می‍داریم.» رزمندگان لشکر نیز با تمام توان دربرابر دشمن مردانه ایستادگی کردند. حاج همت به سوی خط رفته بود تا وضع جبهه توحید را از نزدیک بررسی کند، که گلوله توپ در نزدیکی اش اصابت می‍کند و این سردار دلاور به همراه معاونش، شهید اکبر زجاجی، دعوت حق را لبیک گفتند و سرانجام در 24 اسفند سال 62 در عملیات خیبر به لقاء خداوند شتافتند.

**


روز جمهوری اسلامی

28 سال پیش در چنین روزی در سال 1358 شمسی ، به دستور امام خمینی (ره) برقراری جمهوری اسلامی در ایران به همه پرسی (رفراندوم) ملت ایران گذاشته شد. در این همه پرسی شرکت کنندگان رای خود را ، درمدت دو روز ، به صورت «آری» یا «نه» به صندوق‌ها ریخنتد که در نتیجه آن 98?8? رأی‌دهندگان به برقراری جمهوری اسلامی ایران رأی دادند. این روز از آن پس روز جمهوری اسلامی نام گرفت.

امام خمینی ره در دوازدهم فروردین 1358 پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در پیامی چنین اظهار داشتند :

«بسم الله الرحمن الرحیم

ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین صدق الله العلی العظیم

(خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش به مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد . وعده خداوند تعالی نزدیک است . )

... به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ چنین رفراندومی سابقه ندارد ، که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کند . من از این همبستگی بی مانند که جز مشتی ماجرا جو و بی خبر از خدا همه و همه به ندای آسمانی « واعتصموا بحبل الله جمیعا » لبیک گفتند و با تقریبا اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند ، تقدیر می کنم .

مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقت فرسا ، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای در آوردید و با رای قاطع به جمهوری اسلامی ، حکومت دل الهی را اعلام نمودید . حکومتی که در آن جمع اقشارملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدل الهی بر همه و همه به یک طور می تابد و باران رحمت قرآن ووسنت بر همه کس به یکسان می بارد ...

...صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگهدارند ... » (1)

**


انحلال پیمان ورشو

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1991 میلادی" پیمان ورشو" رسما منحل شد . پیمان ورشو نام یک پیمان نظامی بود که در سال 1955 ، از سوی کشور های بلوک شرق ، به منظور مقابله با پیمان ناتو شکل گرفت . این پیمان در 14 مه سال 1955 به امضای هشت کشور (آلبانی، آلمان شرقی، بلغارستان، چکسلواکی، شوروی، رومانی، لهستان و مجارستان) رسید و در جنگ سرد رقیب پیمان ناتو محسوب می‌گردید. پیمان ورشو تا سال 1991 برقرار بود و با فروپاشی شوروی سابق این پیمان نیز رنگ باخت .

**

پی نوشت :

1- صحیفه نور ، ج 3 ، ص 483

منابع :

هموطن سلام

مهر

روزنامه کیهان

صدا و سیما

رشد

ویکی پدیا

انتشارات کاروان

روزنامک

سایت شهید آوینی