تبیان، دستیار زندگی
این مقاله برای بررسی ویندوز ویستا نیست. نمی خواهیم که در مورد ویندوز ویستا یا معایب آن صحبت کنیم. این مقاله برای آنهایی است که در صدد دانلود یا خریداری ویندوز ویستا و نصب آن بر روی یک PC هستند. 1 . ویستا کامل نیست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبر کنید! ویستا نخرید!


این مقاله برای بررسی ویندوز ویستا نیست. نمی خواهیم که در مورد ویندوز ویستا یا معایب آن صحبت کنیم. این مقاله برای آنهایی است که در صدد دانلود یا خریداری ویندوز ویستا و نصب آن بر روی یک PC هستند.


1. ویستا کامل نیست

مایکروسافت در حال حاضر مشغول تهیه نخستین سرویس‌پک و نظرخواهی از کاربران برای آیتم‌هایی است که باید در آن بگنجاند. ویستا شاید فعلا به درستی آماده نباشد تا زمانی که این اولین سرویس‌پک ارائه گردد، احتمالا همین امسال.

شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که محصولات سازگار با ویستا را تولید می‌کنند همگی برای سیستم عامل جدید مهیا نیستند. بسیاری از این شرکت‌ها در تکاپوی تکمیل درایورها و به روز رسانی‌های ویستا هستند. مهم‌تر از همه، همه شرکت‌های کارت ویدیو و صدا هم آماده نیستند.

CREATIVE یک لیست شامل وضعیت درایورها را برای هر کدام از محصولات فراوان خود منتشر می‌کند. اغلب محصولات SOUND BLASTER INTERNAL آنها اکنون دارای درایورهای ویستا هستند. دو تا از آنها فقط یک نسخه بتا2 از این درایورها دارند. اغلب دوربین‌ها و دستگاه‌های جانبی دیگر آنها هیچ درایور ویستایی ندارند.

در سایت ADVANCED MICRO DEVICES، شما می‌توانید اطلاعاتی در مورد آمادگی کارت‌های گرافیک ATI (AMD و ATI سال گذشته با یکدیگر ادغام شدند) برای ویستا بیابید. بیشتر آنها توسط یک CATALYST VISTA SOFTWARE DRIVER (که بتا است) پشتیبانی می‌شوند و از یک لیست طولانی از مسائل شناخته شده انتشار یافته رنج می‌برند. آن البته به همراه این هشدار ارائه می‌شود: "ATI نصب این درایورها را در سیستم‌های مورد استفاده برای اعمال مهم یا جایی که بهره‌وری اهمیت ویژه‌ای دارد توصیه نمی‌کند".

این دو شرکت پیشروترین‌ها در پشتیبانی ویستا محسوب می‌شوند. این آمادگی ناکامل برای ویستا برای شرکت‌های بزرگتر حاکی از وضعی ناخوشایند است. بسیاری از سازندگان کوچکتر ابزارهای جانبی اصلا ویستا را پشتیبانی نمی‌نمایند.

حداقل OEMها، ALIENWARE و POLYWELL، XP را به جای ویستا می‌نشانند، زیرا هر دو می‌گویند درایورهای گرافیکی و سایر درایورها برای ویستا در حال حاضر کاملا مهیا نیستند.

نرم‌افزارها، از قبیل مجموعه‌های امنیتی که ممکن است پیش از این هزینه آنها را پرداخت کرده باشید، احتمالا بر روی ویستا اجرا نمی‌شوند، و برخی از آنها نیازمند به روز رسانی‌هایی هستند که هنوز آماده نیستند.

TREND MICRO، PANDA، CA و SYMANTEC همگی اعلام نموده‌اند که مجموعه‌های به روز رسانی شده خود را عرضه خواهند کرد.مایکروسافت مدعی است که MCAFEE ویستا را پشتیبانی خواهد نمود، اما زمان آن را اعلام نکرده است. خود شرکت در مورد پشتیبانی ویستا حرفی نزده است. و برخی، نه همه محصولات ZONEALARM تا هفته‌ آینده ویستا را پشتیبانی خواهند نمود. هر چه شرکت کوچک‌تر باشد، عموما به مدت زمان طولانی‌تری برای پشتیبانی ویستا نیاز خواهد داشت.

بازی بر روی ویستا – و پشتیبانی گرافیکی DIRECTX 10 در ویستا – برای علاقه‌مندان به بازی بسیار جذاب خواهد بود. اما این چیزی است که فقط بعدا می‌توانید از آن به صورت کامل بهره ببرید. پتانسیل کامل بازی (DIRECTX 10) نیازمند سه عنصر است – یک سیستم عامل، سخت‌افزار گرافیکی پشتیبانی کننده و بازی‌های پشتیبانی کننده.

سیستم عامل آماده است، سخت‌افزار گرافیکی تا حدودی آماده است و بازی‌ها وجود ندارند.


5. ویستا به یک PC جدید نیاز دارد

برای بهره‌گیری کامل از قابلیت‌های ویستا، احتمالا باید یک PC جدید بهینه‌سازی شده برای ویستا بخرید. بسیاری از مزایای ویستا نیازمند سخت‌افزاری هستند که PC کنونی شما فاقد آن است. برای مثال READYBOOST و READYDRIVE نیازمند درایوهای هیبرید یا فلاش خاص هستند. AERO بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما فقط اگر کارت گرافیک شما PIXEL SHADER 2.0 را پشتیبانی کند. شما می‌توانید تلویزیون کابلی کیفیت بالا را ضبط کنید، اما فقط با یک کارت تیونر طراحی شده برای بهره‌گیری از این ویژگی ویستا. شما می‌توانید از بازی‌های DIRECTX 10 لذت ببرید، اما فقط با یک کارت ویدیوی سازگار.

جستجوی جدید ایندکسی ویستا عالی است، اما برای ایندکس شما به فضای هارد دیسک اضافی نیاز خواهید داشت و فضای ذخیره‌سازی اضافی برای خود سیستم عامل. حتی فکر اجرای ویستا بر روی یک سیستم با کمتر از 1 گیگابایت رم را به ذهن خود راه ندهید؛ 2 گیگابایت قابل قبول است و 4 گیگابایت مطلوب است. و اگر می‌خواهید واقعا از AERO لذت ببرید باید از یک صفحه نمایش LCD فلات 20 اینچی یا بزرگتر استفاده کنید.

مطمئنا شما می‌توانید ویستا را بخرید و آن را بر روی یک PC قدیمی نصب نمایید. اما واقعا از آن بهره نخواهید برد.


4. ویستا وقت‌گیر است

خریداری ویستا در حال حاضر، و نصب آن بر روی سخت‌افزار قدیمی، کارهای اضافی وقت‌گیری را بر سایر کارها می‌افزاید – احتمالا یکی دو روز بیشتر. چرا؟ به احتمال زیاد شما ناچار خواهید بود درایورهای جدیدی را برای اجزاء سیستم و دستگاه‌های جانبی قدیمی خود بیابید، نصب کنید و عیب‌یابی نمایید.

ممکن است شما در مورد WINDOWS EASY TRANSFER چیزی شنیده باشید، که فایل‌ها و تنظیمات را از XP به ویستا منتقل می‌کند. اما زیادی احساساتی نشوید. فقط در صورتی کار می‌کند که شما تمامی برنامه‌های کاربردی‌تان را دوباره نصب نمایید؛این برنامه واقعا برنامه‌های کاربردی نصب شده را انتقال نمی‌دهد، فقط تنظیمات و داده‌ها را منتقل می‌کند.

با کمی انتظار، و نصب ویستا بر روی PC بعدی‌تان، خودتان را از دردسرهای تلاش برای به روز کردن PC قدیمی‌تان با سیستم عامل جدید خلاص کنید.


5. ویندوز XP منسوخ نیست

ویستا مزایای جدیدی می‌افزاید، و در بلندمدت محاسبه‌گری (COMPUTING) را ساده‌تر، سریع‌تر و خوشایندتر خواهد نمود. اما آن واقعا هیچ یک از مسایل موجود را حل نمی‌کند. ویندوز XP، پس از سال‌ها پشتیبانی قدرتمند و وسیع، یک سیستم عامل قوی و بسیار کاربردی است. و پشتیبانی خوب آن همچنان ادامه دارد. مایکروسافت متعهد شده که حداقل هفت سال دیگر XP را پشتیبانی کند، و حتی قصد دارد یک SERVICE PACK 3 را سال آینده ارائه کند.

GARTNER می‌گوید تا انتهای سال، XP بر روی 77.1 درصد از تمامی PC ها در سطح دنیا نصب خواهد شد، و ویستا تنها بر روی 12.3 درصد. این بدان معنی است که صنعت اطمینان حاصل خواهد کرد که محصولات جدیدش هنوز به خوبی بر روی XP کار می‌کند.


6. ویستا همچنان می‌تواند بهترین دلیل برای خریداری یک MAC باشد

درست شنیدید. این عقیده من است.سال‌ها پیش، سوییچ کردن از ویندوز به یک MAC تقریبا برای اغلب افراد غیر ممکن بود. ما کاملا به برنامه‌های کاربردی دسک‌تاپ وابسته بودیم، که بسیاری از آنها هیچ معادلی بر روی پلاتفرم MAC نداشتند. در حال حاضر، بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم آن لاین هستند، به گونه‌ای که ترک ویندوز و حرکت به سمت یک MAC برای اغلب افراد کاملا شدنی است. آن اکنون یک انتخاب واقعی است، و اساسا یک اولویت محسوب می‌گردد.

تحت چه شرایطی شما باید به یک MAC سوییچ کنید؟ طرفداران APPLE به شما خواهند گفت که اگر خواهان آن هستید که سیستم‌تان کمتر قفل کند، با دردسرهای کمتری اجرا شود و شکاف‌های امنیتی کمتری داشته باشد در این صورت یک MAC بخرید. اما این دید جهانی کاربران MAC است.

اگر شما به دنبال اتخاذ این تصمیم از دید جهانی کاربران PC هستید، در اینجا یک چک‌لیست قابل استفاده‌تر برای شما می‌آوریم:

سوییچ کردن به یک MAC را مد نظر قرار دهید اگر:

-- اگر اهل بازی‌های PC نیستید.

-- دارای هیچ برنامه‌های کاربردی فقط- ویندوزی نیستید که بخواهید همچنان بدون شبیه‌سازی آن را اجرا نمایید.

-- شما سرمایه کافی برای خریداری قطعات سخت‌افزاری اصلی PC را در اختیار ندارید – از قبیل صفحات نمایش فلات LCD گران.

-- شما دارای برنامه‌های کاربردی غیر MAC که کارفرمای شما آنها را برای کار در خانه الزامی نموده نیستید.

اما اغلب کاربران ویندوز این انتخاب را انجام نخواهند داد. برای اغلب ما، پایداری بیهوده است – و غیر ضروری و ناخوشایند. ویندوز ویستا یک نسخه واقعا عالی ویندوز با مزایای عظیم است و استفاده از آن بسیار خوشایند خواهد بود.

قبل از آن که شما راه دشوار این ارتقاء را بپیمایید – و بر روی سخت‌افزار نامناسب و قبل از آن که صنعت به طور کامل برای پشتیبانی آن مهیا باشد – لحظه‌ای درنگ و تامل کنید: چه عجله‌ای است؟

منبع : مجله علم الکترونیک و کامپیوتر


مطالب مرتبط :

1. هشت سؤال رایج در مورد ویستا

2. نرم‌افزارهای سازگار با ویستا

3. جنجال در مورد نسخه آینده ویندوز

4. نرم‌افزارهای اوپن‌سورس و رقبا !