تبیان، دستیار زندگی

پاوه شهر هزار ماسوله

پاوه، یکی از شهرهای شمالی کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه‌ست، که در مجاورت مرز ایران و عراق قرار گرفته و به خاطر ساختار پلکانی که داره، لقب شهر هزار ماسوله رو به خودش اختصاص داده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
شهر پاوه


پاوه، یکی از شهرهای شمالی کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه‌ست، که در مجاورت مرز ایران و عراق قرار گرفته و به خاطر ساختار پلکانی که داره، لقب شهر هزار ماسوله رو به خودش اختصاص داده. آب و هواش نسبتا سرد و مایل به معتدل و نیمه مرطوبه. در مورد پیشینه تاریخیش می‌ِه گفت، این شهر زیبا بیش از 3000 سال قدمت داره و بافت تاریخی و جاذبه های گردشگریش هر گردشگری رو به سمت خودش جذب می‌کنه.

از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر، می‌شه به روستای هجیج، که یکی از پر جاذبه ترین روستاهای ایرانه، روستای خانقاه، که روستایی زیبا و تاریخی از عصر ساسانیانه، جاده هجیج ـ اورامانات که یکی از زیباترین جاده های کشوره، روستای شمشیر، که روستایی سرسبز و بی نظیر با قدمتی طولانی‌ست، منطقه گردشگری دالانی، آبشار نودشه، دشت لاله های واژگون و آبشار شیلماو اشاره کرد.
تفرجگاه هانی کوان

دوخوا (آش دوغ)، دوینه، کلانه، شه له مینه، خورشت هلو ، خورشت خرال و … از غذاهای محلی پاوه هستن.

نیمه فیسی،  نوخورجانه ( کلوچه )، گیته مژگیه، شیلکینه، شکر له‌می، په شیه و … .  از شیرینی های محلی این شهر هستن که می تونین اونا رو به عنوان سوغات تهیه کنین. اگه هم ترجیح میدین صنایع دستی پاوه رو سوغات بیارین، گیوه دوزی، کلاه دوزی، چوخا بافی، موج بافی، سجاده بافی از سوغات این شهر هستن که می تونین اونا رو از بازارچه مرزی پاوه تهیه کنین.

منبع: سایت همگردی