تبیان، دستیار زندگی

تاثیر اغتشاشات بر اقتصاد کشور

ضررهای اقتصادی اغتشاشات اخیر

شاید اگر اعتراضات اقتصادی مردم با روند صحیح خود پیش می رفت، مسئولین و دولت فرصت مناسبی برای رسیدگی و حل نسبی این قبیل مشکلات داشتند اما حالا باید شاهد تحریم‌های چندباره از خارج و افزایش قیمت‌ها در داخل کشور باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اغتشاش
شاید کمتر کسی به این مسئله اندیشیده باشد که اعتراضات اخیری که به اغتشاشات تبدیل شد، ضربات سهمگینی به اقتصاد کشور وارد کرد. ضرباتی که از درون و برون پایه‍‌های اقتصادِ پیر و خسته‌ی ما را لرزاند.

در واقع این جریان در بُعد داخلی، تبعات و خسارات مالی فراوانی داشت که از آسیب‌رسانی به اموال عمومی گرفته تا هزینه‌های امنیتی را در بر می‌گیرد. از بُعد خارجی نیز این اتفاق ناخوشایند، باعث شد تا دشمنان ایران بالاخص آمریکا بهانه‌ای دیگر تحت عنوان "نقض حقوق بشر" در ایران را همچون پرچمی برافراشته و فریاد تحریم‌های چندباره را سر دهند. همان‌هایی که تا دیروز این مردم را با تحریم تحت فشار اقتصادی قرار می‌دادند، حالا مدافع حقوق آنها شده‌اند!


دلسوزی تحریم کنندگان برای تحریم شوندگان

کشور ما سال‌های سال است که با انواع تحریم ‌های اقتصادی و سیاسی از سوی دشمنان غربی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا مواجه است. اما بحث اقتصادی، آن هم در برهه‌ای که مشکلات معیشتی رو به افزایش گذاشته، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

زمانی که رئیس جمهور آمریکا، مسلمانان جهان را تروریست می‌خواند، جامعه‌ی جهانی وی را تشویق کرد. وقتی ترامپ ملت ایران را وحشی و جنگ طلب نامید، جهانیان با او همراه شدند. حال چه شده است که همان‌ها برای اوضاع اقتصادی مردم ایران دلسوزی می‌کنند و پیام‌های متوالی و سخنرانی‌ها و کمپین‌های بین المللی راه می‌اندازند که ما در کنار شما هستیم!

اغتشاشگران در کنار این هدف واهی، اهداف جزیی دیگری هم داشتند که یکی از آنها افزایش فشار اقتصادی به مردم و افزایش سطح نارضایتی های معیشتی با تاثیر شلوغی ها و واکنش های جهانی بر اقتصاد کشور بود.



اینک چه اتفاقی افتاده و چه تغییری در ذات و ماهیت این مردم ایجاد شده است که غربی‌ها آماده‌ی کمک‌رسانی به آنها شده و به ایرانیان حق می‌دهد که بخاطر مشکلات اقتصادی اعتراض و اغتشاش که هیچ، در پی براندازی نظام، قتل و به آتش کسیدن را پیشه کنند. مردم ایران وحشی و جنگ‌طلب هستند یا آمریکا که آنان را به خشونت و خونریزی تشویق می‌کند و دست‌پرورده‌های خود را در میان مردم عادی نفوذ می‌دهد. در نهایت هم فریاد می‌زند که ما در حمایت از این مردم مظلوم ایران از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده‌ی اعتراضات اخیر

تکه‌ی گمشده‌ی پازل تظاهرات


ارتباط مستقیم سیاست با اقتصاد

در این میان باید توجه داشت که درست یک روز بعد از انتشار اخبار اغتشاشات در ایران، قیمت دلار به حدود 4300 تومان و قیمت سکه به 1 میلیون و 500 هزار تومان رسید. این تغییر قیمت دلار و سکه بر قیمت بسیاری از کالاها، بخصوص کالای وارداتی تاثیرات فراوانی گذاشت البته موضوع به همین چند مورد ختم نمی‌شود زیرا با اوضاع پیش آمده شاهد کاهش 20 درصدی فروش انواع خودرو، اُفت معاملات بورس، توقف در معاملات ملکی و ... بوده‌ایم(1) و همین موضوع، اهالی سیاست و اقتصاد را به فکر و تامل بیش از پیش واداشت که چرا اعتراض به اوضاع معیشتی، خود زمینه‌‌ساز وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی شد. بی‌تردید اولین پاسخ، باز شدن پای معاندان نظام و اغتشاشگران به میدان اعتراضات مردمی است. آنها که به اعتراف لیدرهای دستگیر شده، از چند ماه پیش طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای این واقعه آماده کرده بودند، با به خیابان کشاندن مردم معترض، پروژه‌ی خود را با هدف نخ‌نما شده‌ی غرب، مبنی بر تغییر حکومت در ایران، به مرحله‌ی اجرا گذاشتند.

اغتشاشگران در کنار این هدف واهی، اهداف جزیی دیگری هم داشتند که یکی از آنها افزایش فشار اقتصادی به مردم و بالا بردن سطح نارضایتی‌های معیشتی با تاثیرپذیری از شلوغی‌ها و واکنش‌های جهانی بر اقتصاد کشور بود. آنها با توجه به رابطه‌ی مستقیم سیاست بر اقتصاد، سعی کردند تا بر افزایش قیمت‌ها اثر گذاشته و در صورت شکست پروژه‌ی اول، فاز بعدی طرح مذکور را زمینه‌سازی کرده باشند. به این ترتیب دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، فرصت دیگری خواهند داشت تا با همراهی مردمی ناراضی از بی‌توجهی به اعتراضات اقتصادی، بار دیگر شانس واهی خود را در براندازی نظام جمهوری اسلامی، بیازمایند.

مسئولان فعلی آمریکا که ساده‌لوحی آنها در امور سیاسی آشکار است، این بار خود را لو دادند و به شبکه‌سازی و مزدورپروری اذعان و هزینه‌های این طراحی را نیز با سرکیسه کردن دولت‌های وابسته خلیج فارس تامین کردند.



برای آشکار شدن ابعاد پنهان پروژه‎ی براندازی که پیش‌تر از آن یاد کردیم باید متذکر شویم که شاید اگر اعتراضات اقتصادی مردم با روند صحیح خود پیش می‌رفت، مسئولین، بخصوص دولت، فرصت مناسبی برای رسیدگی و حل نسبی این قبیل مشکلات داشتند اما حالا بعد از اغتشاشاتِ پیش آمده، شاهد فشارهای اقتصادی جهانی و تحریم‌‎های چندباره بر کشورمان هستیم که عرصه را بر مردم و دولتمردان تنگ‌تر از قبل کرده و این روند بهانه‌ای شد تا مسئولین توانایی اتخاذ تصمیم و راه‌کار مناسب برای رسیدگی به مطالبات مردمی را نداشته باشند چون اهرم‌های فشار خارجی، کار را سخت و تا حد زیادی از کنترل خارج کرده است.

سخن پایانی

رهبر معظم انقلاب با ژرف‌اندیشی تمام، درباره‌ی زوایای مختلف اغتشاشات اخیر می‌فرمایند: "حرکات ناکام دشمن در این چهل سال، در واقع پاتک به انقلاب است، زیرا انقلاب حضور سیاسی دشمن را ریشه کن کرد. این بار هم ملت ایران با ایستادگی همچون سدی محکم و ملی با قدرت تمام به آمریکا و انگلیس و لندن‌نشینان گفت که نتوانستید و بعد از این هم نخواهید توانست. مسئولان فعلی آمریکا که ساده‌لوحی آنها در امور سیاسی آشکار است، این بار خود را لو دادند و به شبکه‌سازی و مزدورپروری اذعان و هزینه‌های این طراحی را نیز با سرکیسه کردن دولت‌های وابسته خلیج فارس تامین کردند تا شاید بتوانند زباله‌های فراری از ایران را بازیافت و دوباره وارد میدان کنند."(2)

به هر حال امروزه بر همگان آشکار است که دشمنان جمهوری اسلامی، با تمام قوا سعی بر افزایش دشمنی خود دارند و ما وظیفه داریم با آگاهی و بصیرت در برابر مداخله‌های خارجی ایستادگی کرده و البته از اعتراضات به حق خود نیز نگذریم.


پی‌نوشت:

1. دست پخت آشوب، روزنامه فرهیختگان، 12 دی 1396
2. دیدار مردم قم با رهبر انقلاب، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دی ماه 1396