تبیان، دستیار زندگی

آرامشی برای زندگی های امروز

هرگاه در زندگی راه را گم کردی این ذکر را بگو

زندگی های امروز همچون دریایی هستند که هر کدام از ما اگر درست شنا کردن و یا اسباب نجات را ندانیم به راحتی و چشم بر هم زدنی غرق خواهیم شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 هرگاه در زندگی راه را گم کردی این ذکر را بگو
دوران و شرایط سختی شده است، زندگی های امروزی چون دریای طوفان زده ای در انتظار بلعیدن و به دام انداختن آدم‌ها شده است، و در این تلاطم ها همه ما نیازمند راه نجاتی هستیم.
همین امواجی که خود را به هر دری می زند برای بلعیدن، آدمی را  دچار تردید و سردرگمی می‌کند و خوب به تناسب سختی مسیر، پیدا کردن مسیر و راه صحیح هم سخت تر شده و آدمی بیشتر به خطا می رود.
در این میان پیدا کردن یک نسخه، یک راه حل و یک دستور العمل برای نجات ضرورت شدیدی پیدا می‌کند و چه بهتر آنکه این نسخه از جانب کسانی باشد که به سر منشأ وحی و نور وصل هستند؛ اهل بیتی که خود چراغ راه و نجات دهنده انسان ها هستند.

نسخه‌ی اصلی در دستان دلسوزتر از پدر و مادری است که همیشه در زندگی همراهمان هستند؛ بله در دستان مهدی صاحب الزمان علیه‌السلام است ... او که بر اوضاع و احوال همه‌ی ما آگاه است؛ در روایت آمده است که؛ اعمال و رفتار ما بر امام (علیه‌السلام) عرضه می‌شود. وقتی امام اعمال ما را می‌بیند، از اعمال خوب و شایسته خوش حال می‌شود و خدای ناکرده اگر گناهی از سوی ما سرزده باشد ناراحت می‌شود


ذکری برای پیدا کردن مسیر درست در زندگی

در این باره امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: هرگاه راه و مسیر خود را گم کردی پس بانگ برآور: ای اباصالح یا ای صالح- خداوند رحمتش را بر تو فرود آورد!- راه را به ما نشان ده: بن أبی حمزة ، عن أبی بصیر ، عن أبی عبدالله علیه‌السلام قال: "إذا ضللت عن الطریق فناد" یا صالح – أو یا أباصالح – أرشدونا إلى طریق یرحمکم الله "(1)
بله نسخه ی اصلی در دستان دلسوزتر از پدر و مادری است که همیشه در زندگی همراهمان هستند؛ بله در دستان مهدی صاحب الزمان علیه‌السلام است ... او که بر اوضاع و احوال همه ی ما آگاه است؛ در روایت آمده است که؛ اعمال و رفتار ما بر امام (علیه‌السلام) عرضه می‌شود.(2) وقتی امام اعمال ما را می بیند، از اعمال خوب و شایسته خوش حال می‌شود و خدای ناکرده اگر گناهی از سوی ما سر زده باشد ناراحت می‌شود.(3)


یقین بدانید که در حوادث و مشکلات تنها نیستید، اگر هم به ظاهر کسی اطرافتان نیست، خیالتان راحت باشد که پدری مهربان و دلسوز همچون کوه پشتتان است، برای گرفتاری‌هایتان دعا می‌کند.
«عبدالله بن زیات» به امام رضا (علیه‌السلام) عرضه می‌کند: برای حل مشکلات من و خانواده ام دعا کنید. به او فرمود: تو گمان می کنی دعا ننموده‌ام؟ سپس درحالی که عبدالله بن زیات از این گفته‌ی امام متعجب شده بود فرمود: اعمال شما از خداوند متعال و ائمه (علیهم‌السلام) مخفی نیست.(4)
امام زمان (علیه‌السلام) نیز همانند جدش امام رضا (علیه‌السلام) مهربان است و برای حل مشکلات شیعه دعا می‌کند؛ به ویژه در زمان ما که منتظران، پناهی غیر از او ندارند. تنها کافی است باور کنیم که او هرگز ما را فراموش نکرده است و اگر مشکلی وجود دارد که از آن رنج می بریم، چه بسا صبر بر آن، بستر رسیدن به خیر فراوان و موقعیت بهتری باشد؛ و یا حکمتی در آن باشد که خدا می داند و ما از آن بی خبریم.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: هرگاه راه و مسیر خود را گم کردی پس بانگ برآور: ای اباصالح یا ای صالح- خداوند رحمتش را بر تو فرود آورد!- راه رابه ما نشان ده: بن أبی حمزة، عن أبی بصیر، عن أبی عبدالله علیه‌السلام قال: "إذا ضللت عن الطریق فناد" یا صالح – أو یا أبا صالح – أرشدونا إلى طریق یرحمکم الله


او آن قدر مهربان است که غم را برای هیچ یک از منتظران ظهورش نمی پسندد، بنابراین آن قدر به فکر ما هست که همیشه برای حل مشکلات ما دعا و تلاش کند تا به لطف و خواست خدا از شدت آن ها کاسته شود.
با این اوصاف و ارتباطی که امام زمان علیه‌السلام با شیعیان دارند، آیا ما برای کم شدن فاصله ی خویش با او و مشکلاتی که از طرف ما برای او به وجود می آید تلاش می کنیم؟
این تلاش کجای زندگی هایمان قرار دارد و چه تأثیراتی داشته است؟
پی‌نوشت‌ها:
1-کتاب من لایحضره الفقیه – الشیخ الصدوق ج ۲ ص ۲۹۸
2- کلینی، اصول کافی، ج1، ص219، ح1.
3- همان، ح3.
4- همان، ح4.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.