تبیان، دستیار زندگی
یك میكروسكوپ ساده و یك دوربین (با عدسی كوچك) را می توان تركیب نمود تا تصاویر باور نكردنی از اشیای ریز بدست آورد. روش كار بسیار ساده است. ابتدا میكروسكوپ را با دقت تنظیم كنید تا از طریق چشمی بتوانید به وضوح ببینید. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر برداری از میكروسكوپ

یك میكروسكوپ ساده و یك دوربین (با عدسی كوچك) را می توان تركیب نمود تا تصاویر باور نكردنی از اشیای ریز بدست آورد. روش كار بسیار ساده است. ابتدا میكروسكوپ را با دقت تنظیم كنید تا از طریق چشمی بتوانید به وضوح ببینید. سپس عدسی دوربین را روی چشمی میكروسكوپ قرار دهید، و عكس بگیرید.

 تصویر برداری از میكروسكوپ

نتیجه به شكل باور نكردنی عالی است. تصاویر زیر به همین روش گرفته شده اند.

 تصویر برداری از میكروسكوپ
لایه ای از تنه درخت

دقت كنید دوربین با عدسی كوچك برای كار ما مناسب هستند.

 تصویر برداری از میكروسكوپ

دوربین های گران تر عمدتاً عدسی بزرگتری دارند. این موضوع كار را مشكل می كند. برای كار با این دوربین ها بایستی اطراف عدسی را بپوشانید تا نور های اطراف وارد عدسی نشوند.

برخی دوربین ها (معروف به دوربین های انعكاسی) از مزایایی بهره مند هستند، بدین ترتیب كه آنچه شما از طریق چشمی می بینید دقیقاً همان چیزی است كه عكس می گیرید. بنابراین قبل از زدن كلید دوربین می توانید تنظیمات لازم را (برای ایجاد تصویر شفاف) به عمل آورید.

 تصویر برداری از میكروسكوپ

استفاده از دوربین دیجیتال

مشكل دوربین های معمولی در این است كه شما تا زمان ظهور و چاپ فیلم باید منتظر بمانید. اما با دوربین دیجیتال شما بلافاصله می توانید نتیجه را ببینید. بسیاری از دوربین های دیجیتال (ارزان) عدسی كوچكی دارند كه به خوبی با اندازه چشمی میكروسكوپ انطباق دارد. اغلب آنها نمایشگری دارند كه آنچه تصویر برداری می كنید را به شما نشان می دهند.

تصویر زیر با دوربین دیجیتال برداشته شده است.

 تصویر برداری از میكروسكوپ
لایه ای از تنه درخت (با زوم ٤)
 تصویر برداری از میكروسكوپ
لایه ای از تنه درخت (با زوم ١٠)

 تصویر برداری از میكروسكوپ
ویدئو میكروسكوپ

برخی دوربین های ارزان ویدئویی كامپیوتر (معروف بهWeb Cam) ، عدسی قابل تنظیم دارند كه تقریباً می توان آن را روی اشیاء فوكوس نمود. این ویژگی به شما اجازه می دهد كه آن را به سمت بالا داده، و لام میكروسكوپ را روی حلقه عدسی آن قرار دهید (لام یك تیغه نازك شیشه ای است كه برای دیدن با میكروسكوپ بكار می رود). با تنظیم كردن عدسی روی لام، میكروسكوپ آماده بهره برداری است.

درفیلم زیر، یك دوربین وب كم (رو به بالا) را به همراه لام میكروسكوپ (روی حلقه عدسی) می بینید.

فیلم زیر وضعیت نمایشگر را به شما نشان می دهد.

برای مشاهده فیلم کلیک نمائید.

در دو تصویر زیر حشره بسیار ریزی را روی لام میكروسكوپ قرار داده ایم.

 تصویر برداری از میكروسكوپ  تصویر برداری از میكروسكوپ

در قالب دو فیلم، آنچه در نمایشگر نشان داده می شود را خواهید دید.

برای مشاهده کافیست روی عبارت فیلم 1 و فیلم 2 کلیک نمائید.

بازگشت