تبیان، دستیار زندگی

کنایه «تختی» به محمدرضا پهلوی

کتاب «بچه خانی‌آباد» با محوریت زندگی جهان‌پهلوان غلامرضا تختی نگاهی به مرام و سلوک این قهرمان کشتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب بچه خانی آباد

جهان پهلوان غلامرضا تختی، در 17 دی‌ماه 1346 به طرز مشکوکی درگذشت. مرگ مشکوک وی گمانه‌زنی‌های فراوانی - از خودکشی تا قتل به وسیله عوامل رژیم پهلوی – را در پی داشت. علاوه بر مرگ مشکوک وی، مطالعه زندگی‌نامه جهان‌پهلوان تختی به عنوان شخصیتی مردمی و محبوب، همواره مورد توجه علاقه‌مندان بوده است. از این رو کتاب «بچه خانی‌آباد» که به بررسی زندگی و زمانه جهان پهلوان تختی می‌پردازد برای استفاده علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

کتاب «بچه خانی‌آباد» در قالب مجموعه «دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان» توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: بزرگ‌ترین دلیل محبوبیت و شهرت تختی مردم‌داری و تواضع و معرفت وی بود که باعث محبت مردم به وی شده بود و تختی را از یک ورزشکار به یک جهان‌پهلوان تبدیل کرده بود.

جهان پهلوان تختی به علت ورود به مسائل مربوط به مردم ازجمله امور خیریه و عام‌المنفعه، نزد مردم شهرت و اعتبار خاصی داشت. به طوری که در کتاب «بچه خانی‌آباد» ذکرشده «مردم پشت درب‌ها منتظرش می‌ماندند و چه در برد و چه در باخت قلم‌دوشش می‌کردند.»

بخشی از کتاب به اعتقادات دینی جهان پهلوان تختی پرداخته است. در این صفحات آمده است: زمانی که تختی مسابقه داشت قبل و بعد از مسابقه به پابوس امام رضا(ع) می‌رفت و گفته شده که پس از مسابقات ژاپن هواپیمایی که تختی در آن بود به عراق عزیمت کرد و یک هفته در عتبات عالیات ساکن شدند و به زیارت پرداختند.

یکی دیگر از ابعاد شخصیت تختی، بعد سیاسی وی بود. تختی در مسائل سیاسی ورود می‌کرد و علیه رژیم پهلوی موضع می‌گرفت. در بخشی از کتاب درباره برخورد تختی با محمدرضا پهلوی آمده است: «روزی محمدرضا پهلوی  با لحنی تمسخرآمیز به تختی می‌گوید: شنیده‌ام ملی شده‌اید. تختی پاسخ می‌دهد: مگر اعلیحضرت ملی نیستند؟! این حرف تختی باعث عصبانیت محمدرضا پهلوی می‌شود.»

صفحاتی از کتاب «بچه خانی‌آباد» به مرگ مشکوک تختی می‌پردازد. در این صفحات درباره تهدید تختی توسط عوامل رژیم پهلوی آمده است: عوامل رژیم به تختی گفتند: ما تو را نمی‌گیریم. تو را زندانی نمی‌کنیم که از تو یک امامزاده بسازند ولی مردن فقط از راه اعدام و تیرباران شدن نیست... تصادف کردن و در آب غرق شدن و... هم هست که آدم می‌تواند با آنها از بین برود.

در پایان کتاب، سال‌نگار زندگی جهان پهلوان تختی، به همراه مهم‌ترین مصاحبه‌ها و عکس‌های کمتر دیده شده از او منتشر شده است.

کتاب «بچه خانی آباد» که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده، یکی از موضوعات طرح تاریخ انقلاب اسلامی است که تحت عنوان «دانستنی های انقلاب اسلامی برای جوانان» در زمستان  1390 منتشر شد.

این کتاب به قلم مهدی حق‌بین و زهره زارعی با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 2900 تومان روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب «بچه خانی‌آباد» به فروشگاه موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند یا با شماره تلفن های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir مراجعه کنند. در ضمن شماره 09309674027 پاسخگوی آنلاین مخاطبان در بستر پیام‌رسان تلگرام است.

منبع: فارس