تبیان، دستیار زندگی

موزه های شهر اصفهان نصف جهان

شهر اصفهان از جمله شهرهایی است در ایران که غرق هنر و تاریخ می باشد. شهری که قدم زدن در کوچه و خیابان های آن احساس قدم زدن در سالن های یک موزه را می دهد. شهر اصفهان معروف به نصف جهان بوده که خوب انصافا هم این اسم برازنده ی آن می باشد. در کوچه ها و خیابان های این شهر عشق و هنر موج می زند. خلاصه که از بودن در این شهر شما هرگز خسته نخواهید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موزه چهلستون

۱- موزه چهلستون

موزه چهلستون در شهر اصفهان رتبه دوم را بین موزه های ایران بعد از کاخ گلستان دارد. این بنا که از دوران صفویه در اصفهان باقی مانده که از لحاظ معماری یکی از باشکوه ترین بناهای آن زمان به شمار می رود. اشیایی که در این موزه وجود دارد، از نوع باستان شناسی و مردم شناسی بوده و همچنین آثاری مثل نسخ خطی، نگارگری و ظروف کاربردی و تزیینی متعلق به دوران اسلامی در آن دیده می شود. بعضی اوقات در سال نمایشگاه های دوره ای مختلف هم برگزار می شود.

آدرس : خیابان استانداری

شماره تماس : ۳۲۲۲۰۱۸۱

ایام بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری

هزینه بازدید از کاخ و باغ مجموعه : ۳۰۰۰ تومان – برای گردشگران خارجی ۲۰۰۰۰ تومان

ساعات بازدید : بهار: ۸:۳۰ الی ۱۹ | تابستان: ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و ۱۵:۳۰ الی ۲۰ | مهر،آبان، آذر، دی:۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰ | بهمن و اسفند: ۸:۳۰ الی ۱۸:۳۰

۲- موزه کلیسای وانک
این موزه در شمال محراب کلیسای وانک واقع شده است. موزه وانک از دو طبقه تشکیل شده و دارای دو تالار با ویترین های ثابت و سیار می باشد. حدود ۸۵۰ شی از سده های شانزدهم تا بیستم میلادی در آن به نمایش گذاشته شده است. موزه وانک از بخش های مختلفی تشکیل شده که آنها عبارتند از :

کتاب ها و نسخه های خطی
تابلوهای گچ بری و نقاشی
منسوجات (دست بافته ها و رودوزی های سنتی)
آثار فلزی
ظروف چینی و سفالی
آثار چوبی
فرمان ها
غرفهٔ صنعت چاپ
غرفۀ یپرم خان
غرفهٔ نژادکشی ارمنیان در ۲۴آوریل۱۹۱۵ میلادی
مسکوکات
غرفهٔ جمهوری ارمنستان در ۱۹۱۸ ـ۱۹۲۰ میلادی

آدرس : خیابان نظر شرقی – کوچه کلیسای وانک

شماره تماس : ۳۶۲۲۴۳۴۷۱

ساعات بازدید : ۸.۰۰ الی ۱۷.۳۰ و پنج شنبه ها تا ۱۲.۳۰

ایام بازدید : همه روزه به جز جمعه ها و ایام سوگواری و تعطیلات ارامنه

هزینه ی ورودی : ۵۰۰۰ تومان – برای گردشگران خارجی ۲۰۰۰۰ تومان

۳- موزه هنرهای تزیینی ایران یا موزه رکیب خانه
این موزه در شهر اصفهان در یکی از عمارهای تاریخی به نام رکیب خانه واقع شده استو و مساحت آن برابر با ۲۶۰۰ متر مربع می باشد. در این موزه مجموعه ای از صنایع دستی، ترمه، ملیله دوزی، آثار خطی، یاقوت و مجموعه ای از شیشه های قرن سوم، پنجم و هشتم در آن قرار دارد. کتابخانه ای در این موزه قرار دارد که دارای ۱۵۰۰ جلد کتاب در زمینه هنر می باشد، علاقمندان می توانند از آنها استفاده کنند.

آدرس : خیابان استانداری، رو به روی دانشگاه پردیس

شماره تماس : ۳۲۲۱۸۶۰۶

ساعات بازدید : ۸.۳۰ الی ۱۳.۳۰

ایام بازدید : همه روزه به جز جمعه ها و ایام سوگواری

هزینه ی ورودی : ۲۵۰۰ تومان – برای گردشگران خارجی ۱۵۰۰۰ تومان
موزه هنرهای معاصر اصفهان

۴- موزه هنرهای معاصر اصفهان
کاخی از دوران صفوی در شهر اصفهان باقی مانده است که در سال ۱۳۷۳ این ساختمان مورد مرمت قرار گرفت و به موزه هنرهای معاصر اختصاص یافت. این موزه دارای یک حیاط چشم نواز می باشد و ساختمان آن در شمال و غرب حیاط به حالت کرسی شکل قرار گرفته است. این موزه تحت نظارت شهرداری اصفهان در حال فعالیت است و آثاری از هنر معاصر را در خود جای داده است.

آدرس : خیابان استانداری

شماره تماس : ۳۲۲۲۹۱۲۱

ساعات بازدید : شنبه تا پنج شنبه ۹.۰۰ الی ۱۳.۳۰ و ۱۵.۰۰ الی ۱۸.۰۰، جمعه ها ۱۵.۰۰ الی ۱۸.۰۰

ایام بازدید : همه روزه به جز اعیاد و ایام سوگواری

هزینه ی ورودی : ۱۵۰۰ تومان – برای گردشگران خارجی ۱۲۰۰۰ تومان

۵- موزه مردم شناسی اصفهان
یکی دیگر از بناهای دوره صفویه که نشان دهنده معماری با شکوه آن دوره است حمام علیقلی خان می باشد که در حال حاضر با تغییر نام به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. مساحت این حمام ۱۲۰۰ متر مربع می باشد و دارای دو قسمت حمام بزرگ و حمام کوچک می باشد. هر یک از این دو حمام دارای دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه می باشد، به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می توانستند از آن استفاده کنند. در سال ۱۳۸۳ این بنا بازسازی و مرمت شد و مورد بازدید عموم قرار گرفت.

آدرس : خیابان مسجد سید – روبروی خیابان طیب – خیابان آیت الله بید آبادی

شماره تماس : ۳۳۳۷۵۷۷۹ – ۳۳۳۷۵۷۷۷

ساعات بازدید : ۸.۳۰ الی ۱۳.۳۰ – ۱۴.۳۰ تا ۱۷.۰۰ – جمعه ها و اعیاد مذهبی ۹.۰۰ الی ۱۳.۰۰

ایام بازدید : همه روزه به جز ۲۲ بهمن- ۲۹ اسفند- شهادت امام حسن مجتبی- شهادت امام رضا (ع)- تاسوعا و عاشورا- رحلت رسول اکرم و چهارشنبه آخر ماه

هزینه ی ورودی : ۲۵۰۰ تومان

۶- خانه مشروطیت
مجموعه از آثار و تصاویر دوران مشروطیت در مبارزان تاریخی در این موزه وجود دارد، این خانه از دو شاه نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق بخش های مختلف خانه مشروطه را در بر می گیرند. انواع گچبری، شیشه کاری و نقاشی تنها بخشی از تزئینات این مجموعه تاریخی می باشد. در سال ۱۳۸۴ این خانه با توجه به ارزش های تاریخی و فرهنگی که دارد نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و برای بازدید عموم به صورت موزه در آمد.

آدرس: خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (مقصود بیک)

شماره تماس: ۳۲۲۲۶۶۱۹ – ۳۲۲۱۲۵۵۶

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه ۸.۰۰ الی ۱۸.۰۰ و پنج شنبه و جمعه ۸.۰۰ الی ۱۴.۰۰

ایام بازدید: همه روزه

هزینه ی ورودی: رایگان

7- موزه موسیقی
در یکی از زیباترین و سرسبزترین خیابان های شهر اصفهان یعنی خیابان جلفا موزه ی موسیقی وجود دارد. بیش از ۳۰۰ نوع از آلات ادوات موسیقی در این موزه برای بازدید قرار داده شده است. این موزه در مدت زمان کمی که از بازگشایی آن گذشته است، موفق به کسب دو جایزه شده که آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران شد. همچنین موزه موسیقی اصفهان در سایت Tripadviser هم به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری معرفی شده است.

آدرس : خیابان جلفا

ساعات بازدید : ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰
موزه علوم و فنون آموزش و پرورش

8- موزه علوم و فنون آموزش و پرورش
گنجینه از وسایل و امکانات در زمینه های فیزیک، شیمی، زمین شناسی در شهر اصفهان وجود دارد که به نام موزه علوم و فنون آموزش و پرورش مشهور است.

آدرس: دروازه شیراز – خیابان سعادت آباد – خیابان مصلی – کوچه شماره ۲۴

شماره تماس: ۳۶۶۱۴۶۳۳

ساعات بازدید: ۸.۰۰ الی ۱۲.۳۰ با هماهنگی قبلی

ایام بازدید: همه روزه به جز ایام تعطیل رسمی

هزینه ی ورودی: ۲۵۰۰ تومان

منبع:مجله گردشگری الی گشت