تبیان، دستیار زندگی

دریاچه مارمیشو نگین شمال غرب ایران

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران که همچون نگینی در شمال غرب ایران می درخشد منطقه سرسبز و شگفت انگیز مارمیشو و دریاچه مارمیشو می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دریاچه مارمیشو

 این منطقه زیبای گردشگری در نزدیکی مرز کشور ایران و ترکیه واقع شده است. از جمله جذابیت های این منطقه زیبا که در کنار هم یکی از چشم نوازترین مناطق طبیعی ایران را تشکیل داده می توان به رشته کوه های زاگرس در کنار دریاچه با آب زلال حاصل از ذوب برف ها، آبشار مارمیشو که یک آبشار فصلی حاصل از ذوب برف های زمستانی است و در فصل های گرم سال از میان کوه ها وصخره های مجاور به رودخانه نازلوچای می ریزد و همچنین اکوسیستم طبیعی و بسیار جذاب این منطقه که در کنار یک دیگر زیبایی های زیادی را پدید آوردند و شامل ماهی رودخانه ای  قزل آلا، پرندهای مهاجر و فصلی، جنگل سرسبز با حیوانات متنوع و مخصوص این بخش از ایران است اشاره داشت. در ادامه بامعرفی مارمیشو، نگینی در شمال غرب و از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران، با همگردی همراه شوید.

اکوسیستم و پوشش گیاهی منطقه 
  اکوسیستم و پوشش گیاهی منطقه ی دریاچه مارمیشو از انواع گیاهان و درختان تشکیل شده است، از جمله ی این درختان و گیاهان دارویی و غیر دارویی می توان به: گردو، بید، عناب، بنه، بلوط، زالزالک، گلابی، گز، بادام، صنوبر اشاره داشت علاوه براین درخت ها گیاهان دارویی وغیر دارویی زیادی هم در این منطقه مشاهده می شود که این گیاهان شامل: پیازکوهی، خشخاش، لاله کوهی، شیرین بیان، زنبق، لاله کوهی، خارشتر، گزنه، کنگر، آویشن، بومادران و کاسنی می باشند. البته ناگفته نماند که پوشش گیاهی این منطقه به همین درخت ها و گیاهان ختم نمی شود و در این منطقه جذاب گردشگری درختان و گیاهان دیگری هم وجود دارد که در مسیر رود خانه تا دریاچه و همچنین روستاهای این منطقه می باشند و حتی همه مردم آن ها را نمی شناسند. 

اکوسیستم و حیات جانوری منطقه
حیوانات این منطقه کاملا تحت تاثیر دست درازی انسان ها در طبیعت و همچنین شکار بی رویه قرار دارند. در گذشته های نچندان دور پلنگ، بز کوهی وگراز در این منطقه بسیار زیاد بودند، ولی امروزه اثری از این حیوانات دیده نمی شود. حیواناتی هم هستند که هنوز حفاظت شده اند و در این منطقه مشاهده می شوند از جمله این حیوانات می توان به خرگوش، روباه وگرگ، همچنین پرندگانی همچون بلدرچین، کبک وشاهین اشاره داشت. البته ناگفته نماند که شکار بدون مجوز و غیر قانونی شکارچیان و صیادان باعث بر هم خوردن اکوسیستم  منطقه مارمیشو و حیات جانوری آن شده است و حیوانات و ماهی هایی که در خطر نابودی در این منطقه هستند که از جمله ی آنها می توان از ماهی سفید، ماهی قزل آلا و سمور آبی نام برد.
 دریاچه مارمیشو

 رودخانه نازلوچای
مهم ترین و زیباترین رودخانه منطقه مارمیشو رودخانه نازلوچای می باشد. این رود خانه پر آب که از سمت غرب به شرق در حرکت می باشد، از دو رود سروچای و ارزین چای تشکیل شده است. آب های  تشکیل دهنده رودخانه نازلوچای از مسیر دره تنگ موانا در منطقه نازلو به جلگه ارومیه می ریزد و در انتها مسیر به دریاچه ارومیه که مشرف است به کوه زنبیل مرتبط می شود.

 تذکرات و نکاتی که باید به آن توجه داشت
اگر می خواهید از طبیعت و دریاچه مارمیشو استفاده کنید باید به نکات و تذکراتی هم توجه داشته باشید، برای گرفتن ماهی با قلاب و صید آن ها باید از قوانین صید در آن مکان تبعیت کنید زیرا اگر برای صید ماهی های قزل آلا و سفید، که یکی از مفرح ترین تفریحات این منطقه جذاب گردشگری می باشد، توجه نداشته باشید،  اکوسیستم این بخش دچار اشکال و همچنین ماهی های این منطقه در معرض نابودی قرار می گیرند. علاوه بر صید غیر مجاز  باید از شنا در این مکان خودداری کنید زیرا تجهیزات و ناجیان غریق در این مکان حضور ندارند و همین مسئله باعث غرق شدن شما می شود.

دریاچه ی زیبای مارمیشو
 از دریاچه مارمیشو باید در اواسط فصل بهار تا اویل مهرماه دیدن فرمایید زیرا برای استفاده از طبیعت کوهستانی و سرد و همچنین اقامت کوتاه در مارمیشو فقط باید در فصول گرم بازدید کرد تا لذت آن از بین نرود. این دریاچه زیبا در اثر تحرکات زمین و زمین لرزه ها که با ریزش سنگ و کوه ها همراه بوده در میلیون ها سال پیش پدید آمده است. محیط این دریاچه تقریبا پنجاه هزار متر  می باشد که از چشمه های جوشان و رودخانه های حاصل از ذوب برف در فصل تابستان تشکیل شده است. دریاچه مارمیشو که منظره بسیار زیبایی دارد به کوه های سر به فلک کشیده، رودخانه های پر خروش و طبیعت تقریبا بکر مشرف است که جذابیت های این دریاچه را دوچندان کرده است تا یکی از جذابترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار بیاید. زیبایی های این دریاچه در همین جا خلاصه نمی شود، در فصول گرم سال با سر سبز شدن محیط و بیرون آمدن حیوانات از لانه هایشان برای خوردن آب وغذا به کنار دریاچه جذابیت این منطقه را نسبت به مناطق مشابه بیشتر کرده است. برای استفاده از دیگر جاهای این منطقه با رعایت احتیاط می توانید از رودخانه بگذرید وبخش های دیگر مارمیشو را ببینید. مسیر و دسترسی به دریاچه، جاده خاکی است که برای رسیدن و استفاده از طبیعت بکر آنجا به شما پیشنهاد می شود و با رعایت جوانب احتیاط سفری خوش به مارمیشو خواهید داشت.
 دریاچه مارمیشو

روستای زیبای مارمیشو
از دیگر جاذبه های گردشگری ایران می توان به روستای مارمیشو اشاره داشت. این منطقه زیبا از پیوستن چندین جاذبه در کنار هم تشکیل شده است از جمله ی این جذابیت ها می توان به: دره های زیبا، جنگلهای بکر، رشته کوه زاگرس، آب و هوای خنک و عاری از هرگونه آلودگی و همچنین باران های زیاد اشاره داشت. البته ناگفته نماند که جذابیت های این منطقه درهمین جا به پایان نمی رسد و از دریاچه مارمیشو، جنگل های با پوشش زیاد و انبوه و دره بانی باید نام برد. این روستا فقط به طبیعتش معروف نیست، بلکه تکیه قدیمی آن هم که در کوه و به صورت غار کنده شده و بسیار تاریخی و کهن است، نیز معروف می باشد. روستا مارمیشو در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

 موقعیت مکانی:
آدرس و مسیر دسترسی آن، استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه٬ 45 کیلومتری شهر ارومیه، مرز کشور ایران و ترکیه، روستای مار میشو می باشد.
برای بازدید از یکی از جالب ترین جاذبه های طبیعی ایران، روستای زیبا و جذاب مارمیشو، باید از شهر سیلوانه و همچنین شهر ارومیه که دارای جاده ای خوب است بگذرید. در مسیر طی شده از شهر ارومیه تا مارمیشو باید روستاهای هلانی، پسان و بانی پشت سر بگذارید که در کنار این روستاها رودخانه پر آب نازلوچای، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایران، را هم می بینید. علاوه براین شما تنها 45 کیلومتر از ارومیه تا دریاچه مارمیشو فاصله دارید که در این مسیر از کوه های بلند و دره های عمیق لذت ببرید، البته این نکته را هم باید متذکر شد که مسیر زیارتگاه پیر خراسانی واقع در روستا مارمیشو تا دریاچه،  مسیری خاکی با سنگ های ریز ودرشت فراوان است که با رعایت جوانب احتیاط و حفظ آرامش سفری خوب در پیش دارید.

منبع: سایت همگردی