اختتامیه جشنواره سی و هفتم بدون حاشیه نبود؛ رفتار عجیب همایون غنی زاده و کنایه گوهرخیراندیش تا در آغوش گرفتن علی نصیریان توسط جمشید مشایخی و حضور 23 آزاده دفاع مقدس بر روی جایگاه سالن همایشهای برج میلاد
نام جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در حافظه سینما دوستان باقی خواهد ماند و سالهای آینده از آن بهعنوان دورهای یاد میشود که فیلم خوب کم نداشت و به شکل منظم برگزار شد. اگر تعداد فیلمهای بخش سودای سیمرغ پایین میآمد و هیات انتخاب چند فیلم ضعیف را نمیپذیرفت، با جشنوارهای یکدست مواجه بودیم.
در این جشنواره فیلمهای استراتژیک «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «23 نفر» رونمایی شدند. در کنار آن شاهد روایتی تازه از زندگی جهانپهلوان تختی بودیم. سهم زنهای کارگردان هم زیاد بود. مجموع این عوامل حکم به یک جشنواره خوب میدهد؛ اگرچه هنوز تا نقطه ایدئال فاصله دارد. در طول برگزاری جشنواره سی و هفتم نقد و تحلیلهایی منتشر کردیم که حالا همه آنها در قالب یک پرونده گردآوری شدهاند.
روزهای پایانی جشنواره بهانهای شد تا منتقدان نظرات خود را پیرامون برترین آثار در بخشهای مختلف جشنواره ارائه کند؛ گزینههایی که لزوماً نامزدهای برنده جایزه نیستند اما بر اساس اینکه انتخاب این افراد و آثار بر مبنای شایستگی آنها بوده است، دور از ذهن نیست که نام آنها را در میان نامزدهای سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر مشاهده کنیم.
کارگردان در «متری شش و نیم» برخلاف فیلم اول چندان اجتماعیساز نیست و درشتگو است اما چون از ورود به عرصهای که نمیشناسد، میترسد، با فاصله از معضل اجتماعی ایستاده است و روایتی ناقص ارائه میکند.
برخی رخدادها و حماسههای تکاندهنده در تاریخ جنگ وجود دارد که هنوز هم بعد از سه دهه که از پایان جنگ گذشته زنده و پویا و عبرتآموزند و کم به آنها ارجاع شده. قصه 23 نفر هم یکی از آنهاست که فارغ از ارزشهای دفاع مقدسی از حیث درام و داستانپردازی هم بهشدت ظرفیت بالایی دارد اما فیلمسازان به سراغ آن نرفته بودند.
جشنواره سی و هفتم فیلم فجر تا اینجا پر بوده است از غافلگیری. بعضی فیلمها و بازیها مخاطبان را شگفتزده کرده و برخی هرگز در حد و اندازه تصورات نبودهاند.
سینمای استراتژیک از ابتدای دهه ۹۰ تا به امروز نمایندگانی بر پرده سینماها داشته اما جشنواره سیوهفتم را میتوان فرصتی برای درخشش دوچندان این جریان قلمداد کرد.
در مجموع فیلم را باید حاصل یک بغض فروخوردهای دانست که در تجربه وضعیت موجود جامعه به دست آمده. اگرچه در پایان فیلم تماشاگران راضی از سالن بیرون آمدند اما این رضایت بیشتر حاصل تخلیه هیجانات بود، نه پیروزی گفتمان نزدیک به قهرمان بر گفتمان مخالفان او.
هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهناز افشار و محمدرضا فروتن چهار بازیگر مطرحی که در نیمه دوم دهه هفتاد و در قامت «ستاره» مطرح شدند، چه کارنامهای در جشنواره فجر امسال دارند؟
مسعود بخشی گفت نسخهای که از "یلدا" در جشنواره فجر روی پرده رفت، میکس نشده و ناتمام است و تنها به احترام جشنواره و مخاطبان آن و برای پرهیز از حاشیهسازی تحویل داده شد.
سینمای ایران با اینهمه هیاهوی رسانهای و خبررسانی و برنامههای سینمایی شرایط خوبی ندارد. تعداد فیلمهای سینمایی به معنی سینما، از انگشت یکدست تجاوز نمیکند. درباره این مسئله بیشتر خواهیم نوشت. در این مجال به ارزیابی کوتاه از فیلمهای نیمه اول جشنواره خواهیم پرداخت.