تبیان، دستیار زندگی
ماشین های هیدرولیك، مانند ماشین های خاكبرداری قوی، از روغن تحت فشار برای انتقال و افزایش نیرو استفاده می كنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیدرولیك و نیوماتیك

ماشین های هیدرولیك، مانند ماشین های خاكبرداری قوی، از روغن تحت فشار برای انتقال و افزایش نیرو استفاده می كنند. سیستم های هیدرولیكی ساده و محكم هستند. سیستم هیدرولیكی در واقع لوله پر از روغنی است (با هر طول و شكل) كه پیستونی در هر طرف آن قرار دارد. یك پیستون به وسیله ماهیچه یا موتور هل داده می شود و مایع این نیرو را به پیستون دیگر منتقل می كند كه بر اثر آن چیزی حركت، هل یا بلند می شود. در ماشین های نیوماتیكی (بادی) مانند دریل جاده ها، نیرو به كمك هوای فشرده جابجا می شود.

بالابر با نیروی وزن آب

یك بالابر هیدرولیكی بسازید كه بتواند اجسام سنگین را با تلاش كمی بلند كرد. بالابر از فشار هیدرولیكی برای افزایش نیروی اعمالی شما استفاده می كند.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

آنچه شما نیاز دارید:

بادكنك، حلقه كش، پارچ آب، بطری كه از قسمت برش ٨ سانتیمتر بلندتر از قوطی حلبی باشد، قوطی خالی حلبی (كمی باریك تر از بطری)، سوهان گرد، خط كش، كاتر، گریس، قیچی، چوب پنبه (اندكی بزرگ تر ار لوله)، چند كتاب، مقوا، چاقو، مداد، چسب نواری، میل بافتنی، قیف، ٤٥ سانتیمتر لوله پلاستیكی انعطاف پذیر

وسایل مورد نیاز

١- یك تكه نوار چسب پهن ٥ سانتیمتری به ته یك بطری برش خورده بچسبانید. به كمك چاقو یك ضربدر كوچك در چسب و بطری ایجاد كنید. به كمك سوهان گرد سوراخ را بزرگ كنید تا لوله پلاستیكی محكم داخل سوراخ شود.

ساخت بالابر هیدرولیكی

٢- به كمك حلقه كش بادكنك را به یك طرف لوله پلاستیكی محكم كنید. به داخل لوله بدمید تا مطمئن شوید بادكنك خوب به لوله وصل شده است. طرف دیگر لوله را از سوراخ داخل بطری عبور دهید.

ساخت بالابر هیدرولیكی

٣- میله بافتنی را داخل چوب پنبه كنید تا پیستونی حاصل شود. به كمك چاقو اطراف چوب پنبه را بتراشید تا (بتواند بعد از گریس خوردن) در لوله حركت كند. البته در حد امكان سعی كنید چوب پنبه نسبت به بدنه لوله شل نباشد. چوب پنبه را از لوله خارج كنید.

ساخت بالابر هیدرولیكی

٤- به كمك قیف، بادكنك و لوله را با آب پر كنید. مطمئن شوید تمام باد بادكنك خارج شده باشد. لوله را از سوراخ رد كنید تا سر بادكنك به دهانه سوراخ برسد. چوب پنبه را گریس كاری كنید و پیستون را وارد لوله نمایید.

ساخت بالابر هیدرولیكی

٥- طرف بسته قوطی را روی بادكنك قراردهید. بطری را آنقدر بتراشید تا قوطی ٢.٥ سانتیمتر بالاتر از لبه بطری قرار گیرد. چند كتاب روی قوطی قرار دهید. یك مقوا را با خط هایی به فاصله ٥ سانتیمتر علامت گذاری نمایید. این درجه را به بطری بچسبانید، به طوری كه پایین ترین خط همتراز كف قوطی باشد.

ساخت بالابر هیدرولیكی

٦- تا آنجا كه می توانید پیستون (چوب پنبه) را داخل لوله ببرید. وقتی پیستون كوچك آب را به داخل بادكنك می فرستد كتاب ها بوسیله پیستون بزرگ (قوطی حلبی) بلند می شوند. پیستون كوچك خیلی بیشتر از پیستون بزرگ حركت می كند، اما هل دادن پیستون كوچك در لوله خیلی راحت تر از بلند كردن كتاب های سنگین است.

ساخت بالابر هیدرولیكی

بازگشت