تبیان، دستیار زندگی
یك كامپیوتر ساده بسازید كه نشان دهد چگونه واحدهای اصلی كامپیوتر به یكدیگر مرتبط شده و كار می كنند. این كامپیوتر دارای واحد ورودی است كه شما برای وارد كردن دو عدد استفاده می كنید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كامپیوتر خانگی١

یك كامپیوتر ساده بسازید كه نشان دهد چگونه واحدهای اصلی كامپیوتر به یكدیگر مرتبط شده و كار می كنند. این كامپیوتر دارای واحد ورودی است كه شما برای وارد كردن دو عدد استفاده می كنید. این اعداد در حافظه كامپیوتر ذخیره می شوند. سپس این اعداد بوسیله واحد پردازشگر با یكدیگر جمع می شوند، و نتیجه روی واحد نمایشگر ظاهر می گردد. برنامه - جمع كردن دو عدد - داخل كامپیوتر ساخته شده است و نمی توان آن را تغییر داد.

سر هم بندی كامپیوترتان

دو بردبورد را با نوار چسب دوطرفه به پایه ثابت كنید. سپس آی سی ها، كلیدها و مقاومت ها را در دو بردبورد وارد كنید و سیم ها را به شكل منظم در اطراف قطعات نصب كنید. واحد نمایشگر هفت قسمتی را همانند درس زیر بسازید. سپس سیم های این نمایشگر را به بردبورد بالایی وصل كنید. بدین ترتیب كامپیوتر آماده استفاده است.

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

٢ تكه مقوای ٥*١٠ سانتیمتری، خط كش فلزی، قیچی، ٥ تكه مقوای ٥٠*٧٠سانتیمتری به ضخامت ٥میلیمتر، كاتر، ماژیك سیاه، مقوای چندلایه كف ٢٠*٣٠ سانتیمتر، كاغذ رسم ٧*١٠ سانتیمتر، دو كلید فشاریSPST حالت عادی باز، آی سی ٤٥٠٨B- دو عدد حافظه چهار بیتی، ٧LED سبز، كلیدDIL چهار تایی، كلیدDIL یكی، آی سی ٤٠١١B- چهار دروازهNAND، آی سی ٤٥١١B- مبدلBCD به نمایشگر هفت قسمتی، آی سی ٤٠٠٨B -جمع كننده كامل چهار بیتی، باتری ٩ ولتی با سر باتری، ٢ بردبورد، هفت مقاومت ٢٢٠ اهمی، شش مقاومت ١٠ كیلو اهمی، چسب نواری، سیم، نوار چسب دوطرفه، پرگار، چاقو، سیم لخت كن، سیم چین

ساخت نمایشگر هفت جزئی

١- الگوی پایه (مستطیل كوچك تر بین دو خط قرمز) و موقعیت نقطه قرمز را روی یكی از پنج تكه مقوای چندلایه كپی كنید.

نمایشگر هفت جزئی

الگویLEDهای پایه (بین خطوط قرمز) و نمایشگر هفت قسمتی

٢- به كمك پرگار، سوراخ های دو تایی مجاور هم را روی مقوا ایجاد كنید. سعی كنید دقیقاً روی نقاط علامت زده شده، سوراخ ایجاد كنید. بدقت دو پایه LED را از هر جفت سوراخ عبور دهید. LEDها بایستی محكم روی كف مقوا بنشینند.

ساخت نمایشگر هفت جزئی

٣- به كمك شش تكه سیم كوچك پایه های كاتد هفت LED را به هم وصل كنید، سر لخت هر سیم را حول پایه های مجاور بتابانید. هشت سیم بلندتر را به پایه های آنود وصل كنید و یكی را به پایه كاتد وصل كنید، انتهای دیگر هر سیم را آزاد بگذارید.

ساخت نمایشگر هفت جزئی

٤- همانند شكل مقابل، چهار مقوای چندلایه كناری را به پایه نمایشگر بچسبانید، تا یك قوطی حاصل گردد. دو مقوا را به شكل زیگزاك تا نموده و آنها را به عنوان حد فاصل بكار گیرید. آنها را روی واحد نمایشگر قرار دهید تا LED ها از یكدیگر جدا شوند. برای این كار به شكل زیر توجه كنید.

ساخت نمایشگر هفت جزئی

٥- الگوی نمایشگر را روی كاغذ رسم بكشید. آن را روی واحد نمایشگر قرار دهید و با نوار چسب حاشیه آن را روی نمایشگر بچسبانید. سیم های واحد نمایشگر را به بردبورد بالایی وصل كنید. در این حالت اگر باتری به مدار وصل باشد، نمایشگر عدد ٠ را نشان می دهد .

نمایشگر هفت جزئی

طرحی برای LEDهای نمایشگر

در تصاویر زیر نحوه اتصال قطعات بر روی بردبوردها را مشاهده می كنید.

بردبوردبردبورد

در جدول زیر نحوه سیم كشی و اتصال مقاومت ها را مشاهده می كنید.

جدول

در شكل زیر نحوه اتصالLEDهای نمایشگر هفت قسمتی به برد برد بالایی آمده است.

كامپیوتر

در تصویر زیر شكل نهایی كامپیوتر كوچك خودتان را می بینید.

كامپیوتر

مدار پیچیده، جمع ساده

كامپیوتر دست ساز شما مشابه تمام دستگاه های كامپیوتر بزرگ می باشد. تمام این واحدها و سیم كشی ها برای كامپیوتر دست ساز شما لازم است تا قادر باشد محاسبه ای تا این اندازه ساده را انجام دهد. به هر حال یك آی سی در كامپیوتر واقعی، مدارهای بسیار پیچیده ای دارد كه چندین میلیون محاسبه پیچیده را در یك ثانیه انجام می دهد.

بازگشت